Internationale Vierdaagse Nijmegen


Persbericht 2011.008¿, 30 juni 2011

Vierdaagse gooit hoge ogen als fondsenwerver

Opbrengst via goede doelensite in één maand al 70.000 euro

Met de speciale website www.devierdaagsesponsorloop.nl gooit de Vierdaagse Nijmegen hoge ogen als fondsenwerver voor goede doelen in de hele wereld. Precies een maand nadat de Vierdaagse Sponsorsite online ging, gaf de teller aan dat tot dan toe 198 lopers, gesteund door 2551 donateurs, totaal maar liefst 71.776 euro bij elkaar lopen voor 104 goede doelen in binnen- en buitenland.

Stichting DE 4DAAGSE verwacht dat voor de finish van de 95^ste editie op vrijdag 22 juli het totaalbedrag voor goede doelen de 100.000 euro ruimschoots zal overschrijden. Lopers kunnen namelijk tot het moment dat zij hun Vierdaagsekruisje in ontvangst nemen een profielpagina aanmaken op de website, waarmee zij officieel goede doelenloper zijn. De opbrengst van hun wandelprestatie gaat rechtstreeks en voor 100% naar het goede doel dat zij zelf gekozen hebben.

KWF aan kop

Het KWF Kankerbestrijding blijkt in een tussentijdse telling tot nu toe het meest gekozen goede doel te zijn. Na het KWF worden Kika en de Stichting 'Doe een Wens' het meest als begunstigde opgegeven. Van de 198 wandelaars die tot nu toe deelnemen aan de Vierdaagse Sponsorloop hebben er 45 KWF aangewezen als het goede doel dat de opbrengst, een totaalbedrag van ruim 15.000 euro, bijgeschreven krijgt na de Vierdaagse.
Het enthousiasme van de Vierdaagsedeelnemers voor het KWF als goed doel mist zijn uitwerking bij de begunstigde overigens ook niet. "Wij hebben besloten de KWF-lopers te ondersteunen tijdens de Vierdaagse. We richten iedere dag een rust- en verzorgingspost in en 'onze' lopers krijgen allemaal een leuk T-shirt", vertelt Willemien Jager, coördinator evenementen bij KWF Kankerbestrijding. "De Vierdaagse heeft een prachtig initiatief genomen met deze sponsorsite. Wij zijn eerlijk gezegd overweldigd door het effect ervan. Het KWF krijgt niet alleen aandacht, maar de lopers die voor het KWF hebben gekozen, zorgen er ook nog eens voor dat wij een mooi bedrag bijgeschreven krijgen voor onze strijd tegen kanker."

Gebruikersgemak

Het sponsorsysteem en de daaraan gekoppelde website is ontwikkeld en wordt beheerd door bureau A&A Projecten in Diemen, exclusief in samenwerking met Stichting DE 4DAAGSE. Drs. Jack Simons, directeur van A&A Projecten: "Eigenlijk zijn de lancering en de start van het project probleemloos verlopen. Nauwelijks kinderziekten en alle reacties waren zonder uitzondering positief. De site is zo ingericht dat het de mensen nauwelijks moeite meer kost om in hun omgeving 'reclame' te maken voor hun initiatief. De profielpagina invullen en hup, je kunt 'm zo per e-mail rondsturen naar al je vrienden, familie en kennissen. Ook het afrekenen, na de Vierdaagse, gaat moeiteloos. Er komt geen contant geld aan te pas, deelnemers hebben geen zorgen over het innen van de toegezegde donatie. Donateurs zijn vooraf akkoord gegaan met een automatische incasso van het beloofde bedrag."

Kleinere goede doelen

Ook door kleinere goede doelenorganisaties wordt het initiatief gewaardeerd, merkte Stichting DE 4DAAGSE uit de reacties. Jack Simons: "Vooral de 'kleine' goede doelen waren blij nu ook eens aan bod te komen. We hebben veel bestuurders en initiatiefnemers van goede doelen aan de lijn gehad die vroegen naar de werking van onze website. Als ik dan vertelde dat ze eerst een goede doelenloper moeten hebben die zich inschrijft voor dat betreffende doel, zag ik ze twee dagen na het telefoontje al op de website staan en actief bezig met het werven van donateurs. Dat geeft wel aan hoe laagdrempelig we zijn."

Top Tien

Op de sponsorwebsite, rechtstreeks maar ook gemakkelijk bereikbaar via de officiële Vierdaagsewebsite www.4daagse.nl, is van uur tot uur te volgen hoe de sponsorloop zich ontwikkelt. Een top tien van goede doelenlopers laat zien wat de motivatie is van Vierdaagsedeelnemers om voor een goed doel te lopen. Ook reacties van hun donateurs worden gemeld en op de site zijn natuurlijk ook de goede doelen en hun doelstellingen te vinden. De enige kosten die aan het gebruik van de sponsorsite kleven, bedragen EUR 19,95 voor het aanmaken van de profielpagina.