Internationale Vierdaagse Nijmegen
Persbericht 2011.008¿, 30 juni 2011
Vierdaagse gooit hoge ogen als fondsenwerver
Opbrengst via goede doelensite in één maand al 70.000 euro
Met de speciale website www.devierdaagsesponsorloop.nl gooit de
Vierdaagse Nijmegen hoge ogen als fondsenwerver voor goede doelen in de
hele wereld. Precies een maand nadat de Vierdaagse Sponsorsite online
ging, gaf de teller aan dat tot dan toe 198 lopers, gesteund door 2551
donateurs, totaal maar liefst 71.776 euro bij elkaar lopen voor 104
goede doelen in binnen- en buitenland.
Stichting DE 4DAAGSE verwacht dat voor de finish van de 95^ste editie
op vrijdag 22 juli het totaalbedrag voor goede doelen de 100.000 euro
ruimschoots zal overschrijden. Lopers kunnen namelijk tot het moment
dat zij hun Vierdaagsekruisje in ontvangst nemen een profielpagina
aanmaken op de website, waarmee zij officieel goede doelenloper zijn.
De opbrengst van hun wandelprestatie gaat rechtstreeks en voor 100%
naar het goede doel dat zij zelf gekozen hebben.
KWF aan kop
Het KWF Kankerbestrijding blijkt in een tussentijdse telling tot nu toe
het meest gekozen goede doel te zijn. Na het KWF worden Kika en de
Stichting 'Doe een Wens' het meest als begunstigde opgegeven. Van de
198 wandelaars die tot nu toe deelnemen aan de Vierdaagse Sponsorloop
hebben er 45 KWF aangewezen als het goede doel dat de opbrengst, een
totaalbedrag van ruim 15.000 euro, bijgeschreven krijgt na de
Vierdaagse.
Het enthousiasme van de Vierdaagsedeelnemers voor het KWF als goed doel
mist zijn uitwerking bij de begunstigde overigens ook niet. "Wij hebben
besloten de KWF-lopers te ondersteunen tijdens de Vierdaagse. We
richten iedere dag een rust- en verzorgingspost in en 'onze' lopers
krijgen allemaal een leuk T-shirt", vertelt Willemien Jager,
coördinator evenementen bij KWF Kankerbestrijding. "De Vierdaagse heeft
een prachtig initiatief genomen met deze sponsorsite. Wij zijn eerlijk
gezegd overweldigd door het effect ervan. Het KWF krijgt niet alleen
aandacht, maar de lopers die voor het KWF hebben gekozen, zorgen er ook
nog eens voor dat wij een mooi bedrag bijgeschreven krijgen voor onze
strijd tegen kanker."
Gebruikersgemak
Het sponsorsysteem en de daaraan gekoppelde website is ontwikkeld en
wordt beheerd door bureau A&A Projecten in Diemen, exclusief in
samenwerking met Stichting DE 4DAAGSE. Drs. Jack Simons, directeur van
A&A Projecten: "Eigenlijk zijn de lancering en de start van het project
probleemloos verlopen. Nauwelijks kinderziekten en alle reacties waren
zonder uitzondering positief. De site is zo ingericht dat het de mensen
nauwelijks moeite meer kost om in hun omgeving 'reclame' te maken voor
hun initiatief. De profielpagina invullen en hup, je kunt 'm zo per
e-mail rondsturen naar al je vrienden, familie en kennissen. Ook het
afrekenen, na de Vierdaagse, gaat moeiteloos. Er komt geen contant geld
aan te pas, deelnemers hebben geen zorgen over het innen van de
toegezegde donatie. Donateurs zijn vooraf akkoord gegaan met een
automatische incasso van het beloofde bedrag."
Kleinere goede doelen
Ook door kleinere goede doelenorganisaties wordt het initiatief
gewaardeerd, merkte Stichting DE 4DAAGSE uit de reacties. Jack Simons:
"Vooral de 'kleine' goede doelen waren blij nu ook eens aan bod te
komen. We hebben veel bestuurders en initiatiefnemers van goede doelen
aan de lijn gehad die vroegen naar de werking van onze website. Als ik
dan vertelde dat ze eerst een goede doelenloper moeten hebben die zich
inschrijft voor dat betreffende doel, zag ik ze twee dagen na het
telefoontje al op de website staan en actief bezig met het werven van
donateurs. Dat geeft wel aan hoe laagdrempelig we zijn."
Top Tien
Op de sponsorwebsite, rechtstreeks maar ook gemakkelijk bereikbaar via
de officiële Vierdaagsewebsite www.4daagse.nl, is van uur tot uur te
volgen hoe de sponsorloop zich ontwikkelt. Een top tien van goede
doelenlopers laat zien wat de motivatie is van Vierdaagsedeelnemers om
voor een goed doel te lopen. Ook reacties van hun donateurs worden
gemeld en op de site zijn natuurlijk ook de goede doelen en hun
doelstellingen te vinden. De enige kosten die aan het gebruik van de
sponsorsite kleven, bedragen EUR 19,95 voor het aanmaken van de
profielpagina.