Gemeente Almere helpt klanten afspraak onthouden
30-06-2011
Vanaf 1 juli gaat de gemeente Almere haar klanten helpen hun afspraak
te onthouden. Almeerders die een afspraak hebben bij Burgerzaken of
Sociale Zaken ontvangen twee dagen voor de afspraak een
herinnerings-sms.
Er staan per 1 juli nog meer zaken op stapel die gevolgen hebben voor
langskomen bij de gemeente.
Meer langskomen op afspraak bij Burgerzaken
De gemeente werkt vanaf deze datum meer op afspraak. Voor alle
producten van Burgerzaken (zoals het aanvragen van een paspoort en het
aangifte doen van geboorte) kunnen Almeerders een afspraak maken, en
voor sommige producten (zoals het beoordelen van een akte) móeten ze
een afspraak maken. Het volledige overzicht is te vinden op
almere.nl/burgerzaken.
De tijden waarop klanten een afspraak kunnen maken verruimen. Dat is
vanaf 1 juli ook 's ochtends en op donderdagavond mogelijk.
Sturing op afzeggen afspraak
Om het aantal klanten dat niet komt opdagen te verminderen stuurt de
gemeente meer op het afzeggen van een afspraak. Bij voorkeur doet de
klant dat uiterlijk 24 uur voor de afspraak. Op de tijd van de
afgezegde afspraak kan dan een andere klant worden geholpen. Dit zorgt
ervoor dat de doorloop bij de balies sneller is en dat klanten sneller
weer een nieuwe afspraak kunnen maken.
Voor klanten van Burgerzaken gaat het maken en afzeggen/wijzigen van
een afspraak het gemakkelijkst via het Digitaal Loket. Klanten van
Sociale Zaken (inclusief Werkplein en Budget Bureau Almere) kunnen hun
afspraak telefonisch afzeggen.
Bijdrage aan dienstverlening en efficiënter werken
Deze maatregelen dragen bij aan de dienstverlening richting de klant en
aan efficiënter werken. Als klanten een afspraak hebben weten ze
wanneer ze aan de beurt zijn en hoeven ze niet achteraan te sluiten in
de rij. Doordat van tevoren bij de gemeente bekend is hoeveel klanten
er komen is de capaciteit van medewerkers bij de balies gemakkelijker
in te plannen.
ov-kaart actie
Gemeente Almere