FloraHolland
Plannen voor Bloemenbureau Holland nieuwe stijl
BLOEMENBUREAU HOLLAND/VGB/FLORAHOLLAND, 30 juni 2011 (persbericht) -
Het internationale marktleiderschap van de Nederlandse sierteeltsector
staat onder druk. Een zo sterk mogelijk ingerichte marketingfunctie
voor bloemen en planten is een belangrijke sleutel tot internationaal
succes. Bloemenbureau Holland, VGB en FloraHolland ontwikkelen samen
een plan dat de basis legt voor de bundeling van kennis, activiteiten
en organisatie op het gebied van consumentenmarketing. Het gezamenlijk
businessplan zal komend najaar binnen FloraHolland en VGB worden
besproken.
Bloemenbureau Holland, VGB en FloraHolland hebben na een jaar van
gezamenlijke voorbereiding vastgesteld dat een bundeling en
concentratie van consumentenmarketing de sector een sterke impuls zal
geven. De huidige markt vraagt om snel, adequaat en consumentgericht
handelen. Het plan moet leiden tot meer impact van de marketinguitgaven
en tegelijkertijd tot een betere aansluiting op de eigen
businessactiviteiten van handel en productie op het gebied van
consumentenmarketing.
Door bundeling van activiteiten ontstaat een krachtige organisatie voor
consumentenmarketing die voor alle partijen in de sector herkenbaar en
toegankelijk is. De vernieuwde organisatie is in staat zowel
collectieve promotie als specifieke maatwerkdiensten te leveren.
Het Bloemenbureau blijft in de plannen een zelfstandige organisatie met
een nauwere betrokkenheid van handelaren en producenten. Mogelijk wordt
ook een deel van de marktonderzoekactiviteiten van het Productschap
Tuinbouw aan de organisatie toegevoegd.
Het vernieuwde Bloemenbureau biedt de Nederlandse sierteeltsector het
platform om de krachten te bundelen en samen consumenten te inspireren,
te motiveren en te activeren. Het wordt mogelijk om samen met kwekers
en handelaren te komen tot praktische concepten en oplossingen.
Bloemenbureau Holland wordt daarmee het consumentenmarketingbureau voor
de sierteeltsector.
De nieuwe organisatie zal met ingang van 2012 operationeel zijn waarbij
de toekomstige locatie Naaldwijk zal zijn.
Timo Huges (algemeen directeur FloraHolland) laat in een reactie weten:
"De plannen sluiten goed aan op de ambities van de sierteeltsector. De
Tuinbouw en Uitgangsmaterialen is door het kabinet aangewezen als één
van de negen topsectoren van de Nederlandse economie. In het recent
door de sector uitgebrachte rapport en advies aan de overheid is `een
sterk imago en een internationaal leidend merk' een van de actielijnen.
Krachtige collectieve consumentenmarketing is daarbij meer dan ooit
cruciaal."
Herman de Boon (voorzitter VGB): "Dit is een eerste belangrijke stap in
de heroriëntatie binnen de tuinbouwsector ten aanzien van de wijze
waarop collectieve taken worden gepositioneerd."
Ivo Brautigam (algemeen directeur Bloemenbureau Holland): "In het plan
is consumentenmarketing voor de sector volledig geconcentreerd binnen
één organisatie. Dat gaat alle betrokkenen en de sector veel voordelen
opleveren. Naast collectieve promotie voor de gehele sector biedt het
plan ook marketing maatwerkoplossingen voor individuele bedrijven. Die
krachtige combinatie is nieuw voor de sector en voor het
Bloemenbureau."