FloraHolland


Plannen voor Bloemenbureau Holland nieuwe stijl

BLOEMENBUREAU HOLLAND/VGB/FLORAHOLLAND, 30 juni 2011 (persbericht) - Het internationale marktleiderschap van de Nederlandse sierteeltsector staat onder druk. Een zo sterk mogelijk ingerichte marketingfunctie voor bloemen en planten is een belangrijke sleutel tot internationaal succes. Bloemenbureau Holland, VGB en FloraHolland ontwikkelen samen een plan dat de basis legt voor de bundeling van kennis, activiteiten en organisatie op het gebied van consumentenmarketing. Het gezamenlijk businessplan zal komend najaar binnen FloraHolland en VGB worden besproken.

Bloemenbureau Holland, VGB en FloraHolland hebben na een jaar van gezamenlijke voorbereiding vastgesteld dat een bundeling en concentratie van consumentenmarketing de sector een sterke impuls zal geven. De huidige markt vraagt om snel, adequaat en consumentgericht handelen. Het plan moet leiden tot meer impact van de marketinguitgaven en tegelijkertijd tot een betere aansluiting op de eigen businessactiviteiten van handel en productie op het gebied van consumentenmarketing.

Door bundeling van activiteiten ontstaat een krachtige organisatie voor consumentenmarketing die voor alle partijen in de sector herkenbaar en toegankelijk is. De vernieuwde organisatie is in staat zowel collectieve promotie als specifieke maatwerkdiensten te leveren.

Het Bloemenbureau blijft in de plannen een zelfstandige organisatie met een nauwere betrokkenheid van handelaren en producenten. Mogelijk wordt ook een deel van de marktonderzoekactiviteiten van het Productschap Tuinbouw aan de organisatie toegevoegd.

Het vernieuwde Bloemenbureau biedt de Nederlandse sierteeltsector het platform om de krachten te bundelen en samen consumenten te inspireren, te motiveren en te activeren. Het wordt mogelijk om samen met kwekers en handelaren te komen tot praktische concepten en oplossingen. Bloemenbureau Holland wordt daarmee het consumentenmarketingbureau voor de sierteeltsector.

De nieuwe organisatie zal met ingang van 2012 operationeel zijn waarbij de toekomstige locatie Naaldwijk zal zijn.

Timo Huges (algemeen directeur FloraHolland) laat in een reactie weten: "De plannen sluiten goed aan op de ambities van de sierteeltsector. De Tuinbouw en Uitgangsmaterialen is door het kabinet aangewezen als één van de negen topsectoren van de Nederlandse economie. In het recent door de sector uitgebrachte rapport en advies aan de overheid is `een sterk imago en een internationaal leidend merk' een van de actielijnen. Krachtige collectieve consumentenmarketing is daarbij meer dan ooit cruciaal."

Herman de Boon (voorzitter VGB): "Dit is een eerste belangrijke stap in de heroriëntatie binnen de tuinbouwsector ten aanzien van de wijze waarop collectieve taken worden gepositioneerd."

Ivo Brautigam (algemeen directeur Bloemenbureau Holland): "In het plan is consumentenmarketing voor de sector volledig geconcentreerd binnen één organisatie. Dat gaat alle betrokkenen en de sector veel voordelen opleveren. Naast collectieve promotie voor de gehele sector biedt het plan ook marketing maatwerkoplossingen voor individuele bedrijven. Die krachtige combinatie is nieuw voor de sector en voor het Bloemenbureau."