Gemeente IJsselstein


Op weg naar een autoluwe binnenstad

Welke regels komen er voor parkeren, hoe maken we de binnenstad autoluw, hoe gaan we om met bevoorradend verkeer, hoe gaan de verkeersstromen lopen voor al het verkeer? Gemeente, belanghebbenden en inwoners werken de komende periode aan een verkeerscirculatieplan en parkeerbeleidsplan voor de binnenstad.

Voor de totstandkoming van het verkeerscirculatieplan en parkeerbeleidsplan gaat de gemeente werken met een klankbordgroep van vertegenwoordigers van belangengroepen. Het resultaat hiervan zal een aanbeveling van de klankbordgroep zijn aan de gemeente. Om inwoners en omwonenden hun mening te vragen over deze onderwerpen, vindt in juli en augustus een peiling plaats onder het inwonerspanel.

Het verkeerscirculatieplan geeft antwoord op de vraag hoe alle verkeersstromen van, door en naar de binnenstad gereguleerd worden. Het parkeerbeleidsplan regelt de wijze waarop parkeren in de binnenstad is geregeld. Het houdt in dat er regels komen voor het parkeren. Dat kan betaald parkeren zijn, maar ook vergunning parkeren of een blauwe zone. Tips, knelpunten en informatie die uit eerdere bijeenkomsten zijn verzameld, worden gebruikt voor de totstandkoming van het parkeerbeleidsplan.

In oktober volgt een inspraakavond, tijdens de periode dat het verkeerscirculatieplan en het parkeerbeleidsplan ter inzage liggen. De besluitvorming over het verkeerscirculatieplan en het parkeerbeleidsplan vindt plaats in december.