Gemeente IJsselstein
Op weg naar een autoluwe binnenstad
Welke regels komen er voor parkeren, hoe maken we de binnenstad
autoluw, hoe gaan we om met bevoorradend verkeer, hoe gaan de
verkeersstromen lopen voor al het verkeer? Gemeente, belanghebbenden en
inwoners werken de komende periode aan een verkeerscirculatieplan en
parkeerbeleidsplan voor de binnenstad.
Voor de totstandkoming van het verkeerscirculatieplan en
parkeerbeleidsplan gaat de gemeente werken met een klankbordgroep van
vertegenwoordigers van belangengroepen. Het resultaat hiervan zal een
aanbeveling van de klankbordgroep zijn aan de gemeente. Om inwoners en
omwonenden hun mening te vragen over deze onderwerpen, vindt in juli en
augustus een peiling plaats onder het inwonerspanel.
Het verkeerscirculatieplan geeft antwoord op de vraag hoe alle
verkeersstromen van, door en naar de binnenstad gereguleerd worden. Het
parkeerbeleidsplan regelt de wijze waarop parkeren in de binnenstad is
geregeld. Het houdt in dat er regels komen voor het parkeren. Dat kan
betaald parkeren zijn, maar ook vergunning parkeren of een blauwe zone.
Tips, knelpunten en informatie die uit eerdere bijeenkomsten zijn
verzameld, worden gebruikt voor de totstandkoming van het
parkeerbeleidsplan.
In oktober volgt een inspraakavond, tijdens de periode dat het
verkeerscirculatieplan en het parkeerbeleidsplan ter inzage liggen. De
besluitvorming over het verkeerscirculatieplan en het
parkeerbeleidsplan vindt plaats in december.