Ministerie van Defensie
Laatste vlucht Sperwer
30 juni 2011, 10.13 uur
Na bijna 12 jaar actieve dienst beleefde de Sperwer woensdag
boven 't Harde zijn laatste vlucht. Als `oog van de troepen' bewees het
Unmanned Aerial Vehicle (UAV) in Uruzgan zijn nut. Het op afstand
bestuurbare vliegtuigje vergaarde in de Afghaanse provincie tussen 2006
en 2009 waardevolle inlichtingen voor de grondtroepen. UAV's van het
type Scan Eagle dienen de komende jaren als tussenoplossing tot de
opvolger van de Sperwer binnen is.
Vanaf het grondstation lanceerde de Commandant Landstrijdkrachten,
luitenant-generaal Rob Bertholee, met één druk op de knop voor de
laatste keer de Sperwer. Vanwege de hoge exploitatiekosten is het niet
langer mogelijk het UAV operationeel te houden. Om toch in inlichtingen
vanuit de lucht te kunnen voorzien, is begonnen met de aanschaf van de
Scan Eagle. Daarnaast heeft de landmacht 25 draagbare systemen met elke
drie vliegtuigjes van het type Raven in huis.
Meerwaarde
Het nut van de inzet van UAV's is onomstreden. Zonder dat er
mensenlevens aan gevaar worden blootgesteld, kunnen de vliegtuigjes
vanuit de lucht gevechtsinlichtingen en doelopsporingsgegevens
inwinnen. Een dag- en nachtcamera onder het vliegtuig stuurt
vervolgens real time videobeelden door naar een grondstation.
Volgens de commandant 101 RPV-batterij, de eenheid die met de Sperwer
werkte, majoor Koos Willemsen, werd de waarde van de Sperwer vooral in
Afghanistan bewezen. "Diverse mannen en vrouwen op de grond gaven aan
dat het uitvoeren van missies zonder de ondersteuning van UAV een
minder veilig gevoel geeft en ten koste gaat van de situational
awareness."
Technische mankementen
Luitenant-generaal Bertholee krijgt een aandenken aan de laatste
vlucht. foto: ministerie van Defensie
De Sperwer had een voortrekkersrol op het gebied van onbemande systemen
binnen Defensie. Nederland was daarnaast het eerste land dat met de
Sperwer een volledig gecertificeerd proces doorliep om een onbemand
vliegtuigsysteem luchtwaardig te laten verklaren.
Ondanks de vele technische mankementen in de beginjaren heeft het
vliegtuig, sinds de eerste vlucht op 15 september 1999 boven het Franse
Mourmelon, een goede staat van dienst.
101 RPV-batterij heeft met zijn Sperwer Air Vehicles 1151 vlieguren
gemaakt, verdeeld over 601 vluchten. Hiervan is het merendeel in
Afghanistan gevlogen: 713 vlieguren in 285 vluchten.
De Sperwer werd afgeleid van de Crécerelle (torenvalk), die sinds 1995
in gebruik is bij de Franse landmacht. Zweden, Denemarken, Griekenland
en Canada werken ook met de Sperwer.