Marginale verbetering rentabiliteit wegvervoer in 2010 en 2011
Persbericht van NEA Transportonderzoek en -opleiding
De rentabiliteit bij de transport- en logistiekbedrijven, actief in het
beroepsgoederenvervoer over de weg, is in 2010 licht verbeterd. De
bedrijvigheid is in 2010 behoorlijk toegenomen, echter de
vrachtprijsontwikkeling bleef hierbij ver achter. De gemiddelde
rentabiliteit in het binnenlands vervoer in 2010 komt uit op -2,1%. In
2009 was dit -2,4%. In het grensoverschrijdend was de verbetering iets
groter. Gemiddeld behaalden deze bedrijven een (nog altijd slecht)
rendement van -5,1% (was in 2009 -5,7%). Deze cijfers representeren een
gemiddelde van de transportsector. Zo zijn er bedrijven die beduidend
beter presteren of juist minder ten opzichte van dit gemiddelde.
Gespecialiseerde deelmarkten zoals fysieke distributie en tank/bulk
trekken harder aan en komen respectievelijk uit op een gemiddelde van
4,9% en 3,5%. Daarentegen logistieke bedrijven actief in de bouw hebben
het nog steeds zwaar. Hier is zelfs sprake van een verdere
verslechtering van het rendement naar gemiddeld - 5,2%. Dit blijkt uit
onderzoek van NEA in opdracht van de NIWO.
Opbrengstenstijging hoger dan toename kosten
De opbrengsten stegen in 2010 in het binnenlands vervoer met gemiddeld
7,2% ten opzichte van 2009 en in het grensoverschrijdend vervoer met
gemiddeld 6,9%. De kosten namen bij de binnenlands vervoerbedrijven met
6,9% toe en bij de grensoverschrijdende vervoerders zijn de kosten in
2010 met 6,3% gestegen ten opzichte van 2009. De forse toename van de
brandstofprijs in 2010 heeft een grote impact op de toename van de
totale kosten.
Verdere achteruitgang eigen vermogenspositie
De solvabiliteit (verhouding eigen vermogen ten opzichte van totaal
vermogen) daalde in 2010 ten opzichte van 2009. De gemiddelde
solvabiliteit bij de onderzochte binnenlandse vervoerbedrijven was in
2010 27,1% (2009: 28,4%). Bij de bedrijven die overwegend actief zijn
in het grensoverschrijdend vervoer, was de gemiddelde solvabiliteit in
2010 16,6% (2009: 18,4%). Wederom dus een verslechtering van de eigen
vermogenspositie. De verslechtering van de eigen vermogenspositie is in
2008 reeds in gang gezet.
Raming 2011
Op basis van gegevens over het eerste kwartaal van 2011 is een raming
gemaakt van de rentabiliteit voor dit jaar. Voor 2011 wordt in het
binnenlands vervoer een rentabiliteit geraamd van -2,0% en voor het
grensoverschrijdend vervoer -4,9%.
Links:
http://www.nea.nl
Razende Robot Reporter