EUCO 32/11
PRESSE 209
PR PCE 7
Opmerkingen van
Herman VAN ROMPUY
voorzitter van de Europese Raad tijdens
de Conferentie van voorzitters van het Europees Parlement
Het is mij een eer u verslag uit te brengen over de afgelopen, gedegen
bijeenkomst van de Europese Raad, waar wij op een aantal gebieden
vooruitgang hebben geboekt.
De eerste dag was gewijd aan de economie. De discussie bestreek drie
onderwerpen:
Ten eerste, de coördinatie van het economisch beleid, met het werk dat
is verzet in het kader van het Europees semester en het Euro Plus-pact;
Ten tweede, de uitvoering van het uitgebreide maatregelenpakket van
maart;
Ten derde, de situatie van de landen waar programma's van de EU en het
IMF lopen, waaronder Griekenland.
Wat het eerste punt, de coördinatie van het economisch beleid, betreft,
kan ik u het volgende mededelen:
We hebben het eerste Europees semester afgesloten, dat het nieuwe kader
vormt voor de coördinatie van het economisch beleid. We hebben een
goede en lange discussie gehad over de nationale begrotingskeuzen en
over economische hervormingen. We hebben de aanbevelingen van de
Commissie aan de lidstaten overgenomen, zonder deze te verwateren --
zoals ik graag wil benadrukken.
Dat is zeer positief, te meer daar de Commissie een aantal
compromisloze evaluaties en krachtige publieke aanbevelingen heeft
gedaan. Nu ligt de bal in het kamp van de lidstaten: zij moeten deze
aanbevelingen gebruiken bij het opstellen van hun begrotingen en
hervormingen.
Wat ik beluister in onze discussies is niet enkel dat de lidstaten met
de aanbevelingen van de Commissie kunnen leven; nee, alle leden van de
Europese Raad zijn ieder voor zich vastbesloten om ze toe te passen.
We hebben ook gesproken over de verplichtingen in het kader van het
Euro Plus-pact voor de lidstaten die aan het pact deelnemen -- dat wil
zeggen alle lidstaten op vier na. Iedereen was het erover eens dat we
op de goede weg zijn: meer concurrentievermogen, stimulering van de
werkgelegenheid, versterking van de financiële stabiliteit, betere
overheidsfinanciën, alsmede hervorming van de pensioensector ter wille
van de houdbaarheid. Maar we stelden vast dat in de volgende ronde nog
ambitieuzere en concretere verplichtingen op basis van het pact nodig
zijn.
Met deze intensievere coördinatie van het economisch beleid handelt de
Unie naar de belangrijke les die uit de staatsschuldcrisis getrokken
moet worden: onderlinge afhankelijkheid, het feit dat de beslissingen
van het ene land gevolgen hebben voor alle andere, en dan vooral (maar
niet alleen) voor de landen die de euro delen.
Deze eerste ervaring is positief. Er is een sterker besef van
gemeenschappelijke verantwoordelijkheid. Ook al zijn dit moeilijke en
zorgelijke tijden, we geven de Economische en Monetaire Unie een
hechter fundament.
Het tweede gespreksthema tijdens de discussie over de economie was de
vraag hoe het staat met de uitvoering van het alomvattende economische
maatregelenpakket van maart.
We hebben onze steun uitgesproken voor de gewijzigde tekst over de
Europese Faciliteit voor financiële stabiliteit en de verdragstekst van
het Europees stabilisatiemechanisme, het permanente veiligheidsnet voor
de toekomst.
We hebben herinnerd aan het fundamentele belang van volledig
transparante stresstests voor banken.
We hebben de stand van zaken besproken met betrekking tot het
wetgevingspakket voor het versterken van het economisch bestuur (ook
wel het "six-pack" genoemd): een sterker stabiliteitspact en het nieuwe
macro-economisch toezicht.
Graag zou ik iets nader willen ingaan op dit punt, waarvan ik weet dat
uw Parlement er groot belang aan hecht.
Raad en Parlement zijn het eens over meer dan 95% van de tekst, en ik
dring er bij de wetgevers daarom op aan de laatste onderhandelingen af
te ronden, zodat dit belangrijke pakket binnenkort kan worden
aangenomen - naar ik hoop tijdens de volgende vergaderperiode van het
Parlement. Ik wens het Hongaarse voorzitterschap en het Parlement geluk
met de tot dusver verrichte werkzaamheden.
Tijdens de onderhandelingen met de Raad heeft het Parlement belangrijke
verbeteringen weten aan te brengen. De Hongaarse minister die de Raad
voorzat, verklaarde dat "de kwaliteit van de tekst sterk is verbeterd,
het is een krachtiger en samenhangender pakket geworden."
De delegatie van het Parlement naar de trialoog heeft onder meer het
volgende weten te bewerkstelligen:
Het Europees semester wordt in wetsteksten gecodificeerd, waarbij onder
meer wordt voorzien in een uitgebreide evaluatie van de vorderingen van
de lidstaten met betrekking tot de EU-2020-strategie voor banen en
groei.
Er wordt voorzien in stemming bij omgekeerde gekwalificeerde
meerderheid voor vijf van de zes besluiten waar dat juridisch mogelijk
is (dit geldt onder meer voor de aanbevelingen betreffende het
voorkómen en corrigeren van macro-economische onevenwichtigheden). Over
het zesde besluit bestaat nog verschil van mening, maar het aanbod van
de Raad behelst een herzieningsclausule.
De rol van het Parlement bij de opstelling van het scorebord ten
behoeve van het opsporen van eventuele macro-economische
onevenwichtigheden zal gelijkwaardig worden aan die van de Raad.
Er worden zware boetes gesteld op statistische fraude, en er wordt
voorzien in waarborgen voor de onafhankelijkheid van de nationale
statistische instanties.
De procedure bij buitensporige onevenwichtigheden wordt aangevuld met
vroegtijdiger sancties.
Dat alles is niet gering. Maar zowel tot het Parlement als, uiteraard,
tot de Raad zou ik willen zeggen dat dit het moment is om tot
overeenstemming te komen over een goed compromis. De standpunten zijn
elkaar zeer dicht genaderd, maar ik ben mij ervan bewust dat alle
verdere belangrijke wijzigingen zeer moeilijk zullen zijn.
In het Frans zegt men: le mieux ne doit pas être l'ennemi du bien (het
betere mag niet de vijand zijn van het goede).
Het derde en laatste punt van de besprekingen van de Europese Raad over
de economie betrof de situatie van de landen waar een EU/IMF-programma
loopt.
De Europese Raad was ingenomen met de vorderingen die Ierland heeft
gemaakt bij de uitvoering van zijn hervormingsprogramma, dat goed op
schema ligt. Ook was hij verheugd over de consensus onder de
verschillende partijen in Portugal over de onverkorte uitvoering van
het hervormingsprogramma.
Wat Griekenland betreft, hebben we een uitvoerige tekst aangenomen die
u in de conclusies zult hebben aangetroffen. Daarin wordt erop gewezen
dat het van doorslaggevend belang is dat het Griekse parlement de
cruciale wetten inzake de begrotingsstrategie goedkeurt. Het Griekse
parlement bespreekt die juist vandaag. De aanneming ervan zal de basis
vormen voor een nieuw programma dat de gezamenlijke steun krijgt van
Griekenlands Europese partners en het IMF, en de uitbetaling mogelijk
maken om tijdig aan de Griekse financieringsbehoeften in juli te
voldoen.
De staatshoofden en regeringsleiders van de eurozone steunden de aanpak
waartoe de Eurogroep op 20 juni heeft besloten, namelijk dat zal worden
gestreefd naar vrijwillige deelname van de particuliere sector in de
vorm van informeel en vrijwillig doorrollen van bestaande schuld en dat
een "selective default" zal worden vermeden.
Op de tweede dag, geachte Parlementsleden, hebben we de besprekingen
geconcentreerd op drie onderwerpen: onze reactie op de ontwikkelingen
in de Arabische wereld, migratie en vrij personenverkeer, en de
toetreding van Kroatië.
Wat het eerste onderwerp betreft, zal de Europese Unie een belangrijke
rol blijven spelen in de historische ontwikkelingen die zich momenteel
voltrekken in Noord-Afrika en het Midden-Oosten. Ook zonder Europa was
er een Arabische lente geweest, maar zonder ons komt er geen Arabische
zomer!
We zijn getuige van positieve en negatieve ontwikkelingen. Aan de
positieve kant zien we, naast de democratische hervorming in Tunesië en
Egypte van afgelopen lente, een grondwetshervorming in Marokko, nieuwe
beloften van politieke hervormingen in Jordanië, en het opheffen van de
noodtoestand en plannen voor grondwetshervormingen in Algerije.
Wij willen een bijdrage leveren tot deze veranderingen. We bieden de
landen van de regio een nieuw partnerschap aan, ter bevordering van de
democratische én de economische hervormingen ten behoeve van de
burgers. Daarbij zullen de prestaties en behoeften van onze partners
los van elkaar worden beoordeeld: "minder voor minder", en "meer voor
meer".
Wij hebben in de sterkst mogelijke bewoordingen de voortdurende
onderdrukking en het onaanvaardbare en choquerende geweld veroordeeld
dat het Syrische regime tegen zijn eigen burgers blijft gebruiken. Door
te kiezen voor onderdrukking, in plaats van zijn eigen beloften voor
brede hervormingen na te komen, ondergraaft het regime zijn eigen
legitimiteit. Degenen die verantwoordelijk zijn voor de misdaden en het
geweld tegen burgers zullen ter verantwoording worden geroepen. De
Europese Raad heeft de conclusies van de Raad van 20 juni 2011
onderschreven en juichte het toe dat nieuwe sancties zijn aangenomen.
Hij verleende ook zijn volledige steun aan de diplomatieke inspanningen
die erop gericht zijn de VN-Veiligheidsraad zijn verantwoordelijkheid
te laten opnemen en adequaat te laten reageren op de situatie in Syrië.
In Libië blijft de militaire druk gehandhaafd zolang Khadafi aanblijft.
De Europese Unie is voorts met haar internationale partners doende de
democratische overgang in het tijdvak na het Khadafi-bewind voor te
bereiden.
Wat Jemen aangaat, herhalen we dat er dringend een ordelijke en brede
overgang moet plaatsvinden.
Het tweede punt van bespreking op de tweede dag was migratie. Dat punt
had ik vorige zomer al op de agenda geplaatst, nog voordat het door de
gebeurtenissen in de Arabische wereld een nieuw dringend karakter
kreeg.
Wij zijn tot vier conclusies gekomen:
In de eerste plaats kunnen we de migratiedruk op onze zuidgrenzen het
best verminderen door jonge mensen in Noord-Afrika en het Midden-Oosten
te helpen in eigen land een toekomst op te bouwen. Een geslaagd
migratiebeleid begint buiten onze grenzen. Daarom zullen de nieuwe
partnerschappen met de zuidelijke buurlanden ook betrekking hebben op
migratie, mobiliteit en veiligheidsaspecten.
Ten tweede zetten we, met betrekking tot asiel, het licht voor de
onderhandelingen in de Raad - opnieuw - op groen. We beschouwen de
recente voorstellen van de Commissie over procedures en
opvangvoorzieningen als een geschikte basis voor die toekomstige
onderhandelingen. We houden vast aan 2012 als streefdatum voor de
invoering van het gemeenschappelijk Europees asielstelsel.
Ten derde, met betrekking tot Schengen, zijn alle staatshoofden en
regeringsleiders uitgesproken voorstander van vrij personenverkeer: dat
is een vitale verworvenheid van de Europese integratie en een
grondrecht van de burger. Zonder aan dit basisbeginsel te tornen,
vonden we het nodig de Schengenregels te verbeteren. "Er moet een
beschermingsmechanisme worden ingebouwd om te kunnen reageren op
buitengewone omstandigheden die een bedreiging vormen voor de
Schengensamenwerking in haar algemeenheid, zonder dat het beginsel van
vrij personenverkeer in gevaar wordt gebracht."
In het kader van dit mechanisme kan, in allerlaatste instantie, een
beschermingsclausule worden opgenomen op grond waarvan, in een
werkelijk kritieke situatie, als een lidstaat niet langer in staat is
zijn verplichtingen na te komen, bij wijze van uitzondering opnieuw
controles aan de binnengrenzen kunnen worden ingevoerd.
Een dergelijke maatregel zou dan worden genomen op basis van specifieke
objectieve criteria en een gemeenschappelijke beoordeling, voor een
strikt beperkte toepassing en tijdsduur, met dien verstande dat in
dringende gevallen snel moet kunnen worden opgetreden.
Ten vierde hebben we de overeenstemming tussen het Europees Parlement
en Raad betreffende de versterking van Frontex, ons agentschap voor de
buitengrenzen, bekrachtigd. Zo kan Frontex nu verbindingsofficieren in
derde landen stationeren -- hetgeen aansluit bij het nieuwe
nabuurschapsbeleid. Voortaan zullen de operaties verricht worden door
de "Europese grenswachtteams".
Wat ten slotte Kroatië betreft, heeft de Europese Raad de weg geëffend
voor de toetreding van Kroatië tot de EU als 28ste lidstaat. We
verwachten dat de Raad de toetredingsonderhandelingen zeer spoedig, nog
vóór eind juni, zal afronden. We zouden dan nog vóór het einde van het
jaar het toetredingsverdrag ondertekenen. Overeenkomstig de voornemens
van de Commissie zou de toetreding dan medio 2013 haar beslag krijgen.
De toekomstige toetreding van Kroatië geeft een nieuwe impuls aan de
Europese roeping van de landen van de Westelijke Balkan.
Naast deze beleidsdiscussies heeft de Europese Raad de heer Mario
Draghi per november 2011 benoemd tot president van de Europese Centrale
Bank, overeenkomstig het gunstig advies dat uw Parlement met een zo
overweldigende meerderheid heeft uitgebracht.
Geachte collega's, hiermee eindig ik mijn verslag over wat, met
betrekking tot verschillende aangelegenheden, een zeer gedegen Europese
Raad was, waarbij echter het besluit over Kroatië eruit sprong: deel
uit te maken van de Unie is voor de bevolking van Kroatië de vervulling
van een langgekoesterde wens.
European Union