Ingezonden persbericht


BAGAGEREGELS LUCHTVAARTMAATSCHAPPIJEN VERWARREND VOOR REIZIGER

SCHIPHOL-RIJK, 29 juni 2011 - De verschillende regels die luchtvaartmaatschappijen hanteren omtrent het vervoeren van bagage, leidt meer en meer tot verwarring bij reizigers. Dat concludeert ATP Corporate Travel, behorend tot de top 3 van zakenreisorganisaties in Nederland, op basis van eigen bevindingen. Bagageregels en -toeslagen die dienen te worden betaald, blijken sterk te verschillen van maatschappij tot maatschappij. De praktijk wijst uit dat reizigers massaal uitwijken naar handbagage (trolleys). Een en ander hangt samen met de toenemende focus van luchtvaartmaatschappijen op het genereren van zogenaamde 'neven-inkomsten'. Elke luchtvaartmaatschappij hanteert zijn eigen regels als het gaat om het vervoeren van bagage. In het ene geval is het aantal kilo's beperkt, terwijl de andere maatschappij het aantal stuks bagage dat bij de ticketprijs is inbegrepen limiteert. In weer andere gevallen worden passagiers bij het inchecken fors belast als ze hun koffer bij de boeking niet aangemeld hebben. Of de toegestane ruimbagage wordt tot één stuk beperkt, hetgeen leidt tot het meenemen van extra bagage in de cabine.

'Zelfs voor de ervaren zakenreiziger is er geen touw meer aan vast te knopen', aldus Jeroen van Hest, Head of Group Marketing van ATP Corporate Travel. 'Laat staan voor de vakantieganger, die één of twee keer per jaar in het vliegtuig stapt'. Van Hest bepleit uniforme regels van de IATA of de Association of European Airlines. 'Heldere afspraken over het aantal kilo's bagage en de eventuele toeslag bij overbagage lijken me in het belang van de reiziger. Evenals een strengere naleving van handbagage. Wij constateren soms grote rugzakken in de cabine, terwijl de zakenreiziger vervolgens zijn bescheiden trolley moet inchecken vanwege ruimtegebrek'.

Luchtvaartmaatschappij blijken een steeds groter deel van hun omzet te halen uit diensten die tot voor kort bij de prijs van het vliegticket waren inbegrepen. Een onderzoek van consultancyfirma IdeaWorks laat zien dat luchtvaartmaatschappijen vorig jaar ruim 15 miljard euro aan bijkomende verdiensten genereerden, hetgeen bijna een verdubbeling betekent ten opzichte van 2008. Prijsvechters als Ryanair en EasyJet halen inmiddels al tot 22% van hun omzet binnen aan 'neven-inkomsten'.


- EINDE -

Noot voor de redactie,