Landelijke 06-polsbandjesactie van start met kinderenstrandfeest
Persbericht van Interpolis
Met een groot strandfeest voor kinderen en hun ouders gaven
Reddingsbrigade Nederland en Interpolis vanmiddag het startsein voor de
landelijke 06-polsbandjesactie 2011. Het eerste 06-polsbandje werd
uitgereikt aan presentatrice Anouk Smulders, die met haar dochter Bo
(2) aanwezig was.
Na het succes van de actie op stranden en bij recreatiewater in
Nederland vorig jaar, zijn dit jaar opnieuw en in een nog groter
aantal, 06-polsbandjes verkrijgbaar bij Reddingsbrigades in heel
Nederland. Ouders die met jonge kinderen een dagje naar zee, meer of
plas gaan zetten de naam van hun kind en het mobiele nummer van een van
de ouders op het bandje. Zo kan de Reddingsbrigade zoekgeraakte en weer
opgespoorde kinderen snel bij hun ouders terugbrengen.
Veiligheid en plezier
Het strandfeest van vandaag stond volledig in het teken van veiligheid
en plezier. De kinderen werden vermaakt met onder meer een
springkussen, een zandsculptuur en een groot memoryspel. Voor de ouders
was er een preventiequiz onder leiding van Anouk Smulders. "Wist je dat
een kind meestal met de zon in de rug loopt? En een meisje met lang
haar tegen de wind in? Dan weet je welke kant je het beste op kunt
lopen om te zoeken. Handig", legde de bekende moeder uit.
Verkrijgbaar in het hele land
Al enkele jaren schommelt het aantal zoekgeraakte kinderen in de zomer
tussen de 35 en 95 per week. In 2010 deelden Interpolis en
Reddingsbrigade Nederland voor het eerst samen 75.000 polsbandjes op
stranden en bij recreatiewater uit om dit aantal terug te dringen. 677
vermiste kinderen werden daardoor sneller met hun ouders herenigd. Dit
jaar zijn er in totaal 200.000 polsbandjes gratis verkrijgbaar bij
posten van de Reddingsbrigade verspreid over het hele land. Raymond van
Mourik, directeur Reddingsbrigade Nederland: "De polsbandjes zijn een
prachtig hulpmiddel bij ons dagelijkse werk. Niet alleen kunnen we
kinderen en ouders sneller herenigen, het draagt ook bij aan
bewustwording onder ouders van wat zij kunnen doen om een dagje naar
het strand, plas of meer gezellig én veilig te laten verlopen." De
polsbandjes zijn ook per setje van vijf te bestellen in de online
Preventiewinkel van Interpolis. Interpolis rekent alleen de kostprijs
en draagt per setje 2,- af aan de Reddingsbrigade.
Samen werken aan preventie
Interpolis en de Reddingsbrigade vinden elkaar in hun gezamenlijke
doelstelling: preventie. Interpolis maakt zich als verzekeraar al jaren
sterk voor het zoveel mogelijk voorkomen van schade. Op haar beurt doet
de Reddingsbrigade er alles aan om zo min mogelijk reddingen uit te
hoeven voeren door het geven van voorlichting om ongevallen te
voorkomen. Met hun samenwerking op en rond de stranden en
recreatiewater kunnen zij heel concreet mensen helpen om veiliger te
recreëren. De landelijke 06-polsbandjesactie draagt praktisch bij aan
hun preventiedoelstelling en is letterlijk 'handig' voor alle ouders
met jonge kinderen.
Links:
http://newsclipper.nl/news/id/1055
Razende Robot Reporter