Landelijke 06-polsbandjesactie van start met kinderenstrandfeest

Persbericht van Interpolis

Met een groot strandfeest voor kinderen en hun ouders gaven Reddingsbrigade Nederland en Interpolis vanmiddag het startsein voor de landelijke 06-polsbandjesactie 2011. Het eerste 06-polsbandje werd uitgereikt aan presentatrice Anouk Smulders, die met haar dochter Bo (2) aanwezig was.

Na het succes van de actie op stranden en bij recreatiewater in Nederland vorig jaar, zijn dit jaar opnieuw en in een nog groter aantal, 06-polsbandjes verkrijgbaar bij Reddingsbrigades in heel Nederland. Ouders die met jonge kinderen een dagje naar zee, meer of plas gaan zetten de naam van hun kind en het mobiele nummer van een van de ouders op het bandje. Zo kan de Reddingsbrigade zoekgeraakte en weer opgespoorde kinderen snel bij hun ouders terugbrengen.

Veiligheid en plezier
Het strandfeest van vandaag stond volledig in het teken van veiligheid en plezier. De kinderen werden vermaakt met onder meer een springkussen, een zandsculptuur en een groot memoryspel. Voor de ouders was er een preventiequiz onder leiding van Anouk Smulders. "Wist je dat een kind meestal met de zon in de rug loopt? En een meisje met lang haar tegen de wind in? Dan weet je welke kant je het beste op kunt lopen om te zoeken. Handig", legde de bekende moeder uit.

Verkrijgbaar in het hele land
Al enkele jaren schommelt het aantal zoekgeraakte kinderen in de zomer tussen de 35 en 95 per week. In 2010 deelden Interpolis en Reddingsbrigade Nederland voor het eerst samen 75.000 polsbandjes op stranden en bij recreatiewater uit om dit aantal terug te dringen. 677 vermiste kinderen werden daardoor sneller met hun ouders herenigd. Dit jaar zijn er in totaal 200.000 polsbandjes gratis verkrijgbaar bij posten van de Reddingsbrigade verspreid over het hele land. Raymond van Mourik, directeur Reddingsbrigade Nederland: "De polsbandjes zijn een prachtig hulpmiddel bij ons dagelijkse werk. Niet alleen kunnen we kinderen en ouders sneller herenigen, het draagt ook bij aan bewustwording onder ouders van wat zij kunnen doen om een dagje naar het strand, plas of meer gezellig én veilig te laten verlopen." De polsbandjes zijn ook per setje van vijf te bestellen in de online Preventiewinkel van Interpolis. Interpolis rekent alleen de kostprijs en draagt per setje 2,- af aan de Reddingsbrigade.

Samen werken aan preventie
Interpolis en de Reddingsbrigade vinden elkaar in hun gezamenlijke doelstelling: preventie. Interpolis maakt zich als verzekeraar al jaren sterk voor het zoveel mogelijk voorkomen van schade. Op haar beurt doet de Reddingsbrigade er alles aan om zo min mogelijk reddingen uit te hoeven voeren door het geven van voorlichting om ongevallen te voorkomen. Met hun samenwerking op en rond de stranden en recreatiewater kunnen zij heel concreet mensen helpen om veiliger te recreëren. De landelijke 06-polsbandjesactie draagt praktisch bij aan hun preventiedoelstelling en is letterlijk 'handig' voor alle ouders met jonge kinderen.

Links:
http://newsclipper.nl/news/id/1055



Razende Robot Reporter