Watersportverbond - KNWV

Kleine Franse kanalen blijven open

dinsdag 28 juni 2011

De afsluiting van kleine Franse kanalen is van de baan. Dit blijkt uit de toekomstplannen van de Franse vaarwegbeheerder Voies Navigables de France. Wel moet de pleziervaart rekening houden met een herziening van de bedieningstijden en een toename van het aantal automatische en op afstand bediende sluizen.

Naast een betere samenwerking met havens en regioâs wil VNF meer geld steken in ontwikkeling en onderhoud van het vaarwegennet. Daarnaast wil het VNF het contact met de vaarweggebruikers verbeteren. Ondanks alle inspanningen van de afgelopen jaren is het Franse vaawegennet nog steeds onbetrouwbaar. In de periode 2010-2018 wil VNF onder andere investeren in modernisering en restauratie van de infrastructuur ten behoeve van de bedrijfs- en pleziervaart.

Moderniseringsprogramma
Op de Aisne, Maas, Marne, Yonne en Boven-Seine worden 50 stuwen gemoderniseerd. Op de Boven-Seine, Beneden-Seine, Moezel en in het Canal du Nord moeten (meer) sluizen op afstand bedienbaar worden gemaakt en in het Canal des Vosges meer sluizen geautomatiseerd. Daarnaast wil VNF alle kunstwerken op de grootschalige vaarwegen, zoals Moezel en Seine, die niet onder een andere moderniseringsprogramma vallen, opknappen. Dat geldt ook voor de kunstwerken in de zeer toeristische sectoren, zoals het Canal du Midi, de Petite-Saône en het Canal de la Marne au Rhin. Ook worden de komende jaren diverse grote en kleine stuwen, sluizen, dijken en stuwmeren in orde gemaakt. Van sluiting van de kleine kanalen, zoals eind 2009 in het âRapport de Saint-Pulgentâ werd voorgesteld, is geen sprake meer.

Meer informatie
Lees het hele artikel hier en kijk hier voor meer informatie over de toekomstplannen voor de kleine Franse kanalen.

Bron: Schuttevaer
Illustratie: kanalenenrivieren.eu