Watersportverbond - KNWV
Kleine Franse kanalen blijven open
dinsdag 28 juni 2011
De afsluiting van kleine Franse kanalen is van de baan. Dit blijkt uit
de toekomstplannen van de Franse vaarwegbeheerder Voies Navigables de
France. Wel moet de pleziervaart rekening houden met een herziening van
de bedieningstijden en een toename van het aantal automatische en op
afstand bediende sluizen.
Naast een betere samenwerking met havens en regioâs wil VNF meer geld
steken in ontwikkeling en onderhoud van het vaarwegennet. Daarnaast wil
het VNF het contact met de vaarweggebruikers verbeteren. Ondanks alle
inspanningen van de afgelopen jaren is het Franse vaawegennet nog
steeds onbetrouwbaar. In de periode 2010-2018 wil VNF onder andere
investeren in modernisering en restauratie van de infrastructuur ten
behoeve van de bedrijfs- en pleziervaart.
Moderniseringsprogramma
Op de Aisne, Maas, Marne, Yonne en Boven-Seine worden 50 stuwen
gemoderniseerd. Op de Boven-Seine, Beneden-Seine, Moezel en in het
Canal du Nord moeten (meer) sluizen op afstand bedienbaar worden
gemaakt en in het Canal des Vosges meer sluizen geautomatiseerd.
Daarnaast wil VNF alle kunstwerken op de grootschalige vaarwegen, zoals
Moezel en Seine, die niet onder een andere moderniseringsprogramma
vallen, opknappen. Dat geldt ook voor de kunstwerken in de zeer
toeristische sectoren, zoals het Canal du Midi, de Petite-Saône en het
Canal de la Marne au Rhin. Ook worden de komende jaren diverse grote en
kleine stuwen, sluizen, dijken en stuwmeren in orde gemaakt. Van
sluiting van de kleine kanalen, zoals eind 2009 in het âRapport de
Saint-Pulgentâ werd voorgesteld, is geen sprake meer.
Meer informatie
Lees het hele artikel hier en kijk hier voor meer informatie over de
toekomstplannen voor de kleine Franse kanalen.
Bron: Schuttevaer
Illustratie: kanalenenrivieren.eu