NVLF



---

29 juni 2011
Vereniging

Kostenonderzoek logopedie NZa van start

Praktijkkosten en rekennorm onder de loep.

De NZa is gestart met het kostenonderzoek naar de tarieven logopedie naar aanleiding van een verzoek van de NVLF om het tarief logopedie te herijken. De NVLF is dan ook blij dat ons verzoek eindelijk is gehonoreerd en dat er gestart wordt met het kostenonderzoek.

Het onderzoek richt zich op de praktijkkosten en de rekennorm. Het onderzoek naar de rekennorm zal plaats vinden via een tijdsbestedingsonderzoek. Het doel van het tijdsbestedingonderzoek is het vaststellen van de hoeveelheid tijd die per FTE wordt besteed aan logopedische zorg.
Naar verwachting vindt het onderzoek naar de praktijkkosten plaats door middel van een boekenonderzoek door een onderzoeker in de praktijk.

Het onderzoek zal worden uitgevoerd bij een representatieve steekproef van logopedisten werkzaam in de vrije vestiging. Alle logopedisten werkzaam in de eerste lijn kunnen in de steekproef vallen. Dit betekent dat zowel praktijkhouders als logopedisten in loondienst in de steekproef kunnen vallen. Als een logopedist in loondienst van een praktijk in de steekproef valt dan is de werknemer verantwoordelijk voor het tijdsbestedingsonderzoek. De praktijkhouder wordt in deze situatie ook betrokken bij het onderzoek naar de praktijkkosten en mogelijk ook bij het tijdsbestedingsonderzoek.

Het onderzoek zal worden verricht op basis van artikel 61 van de WMG (Wet Marktordening Gezondheidszorg). Dit houdt in dat de gegevens niet op basis van vrijwilligheid verzameld zullen worden maar dat de partijen verplicht zijn om de gegevens te verstrekken. Gezien het grote belang van dit onderzoek gaat de NVLF ervan uit dat u bereid bent om aan het onderzoek mee te werken, maar de NZa heeft ook verschillende handhavingmiddelen die ingezet kunnen worden voor een optimale respons. Zodra u in de steekproef valt bent u dus wettelijk verplicht om mee te werken aan het onderzoek.

Vanzelfsprekend houden wij u op de hoogte van het kostenonderzoek via de nieuwsbrief en via de website.