Gemeente Veenendaal


Wethouder Verloop reikt âbinnenstad 2.0 factcardsâ uit

Dinsdag 28 juni reikte wethouder Marco Verloop de eerste factcards over Het Nieuwe Winkelen in Veenendaal uit aan binnenstadsondernemers Wendy van Batenburg van LinCHerie en Joost Tersteeg van de ABN AMRO bank. Het Nieuwe Winkelen is een samenwerkingsproject waarbij winkeliers allerlei ICT toepassingen gebruiken om een optimale winkelbeleving voor hun klanten te creëren. Vanaf vandaag vertellen binnenstadsondernemers uit Veenendaal die boodschap aan andere binnenstadsondernemers met behulp van factcards (folders op creditcardformaat), een weblog en een film.

Samenwerking
Wethouder Verloop stond dinsdagavond stil bij het resultaat van een half jaar hard werken door ondernemers, Promotie Veenendaal, het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD), gemeente, Syntens en Bureau Binnenstad. Hij vertelde de aanwezigen dat hij het daarom heel belangrijk vindt dat alle binnenstadsondernemers weten wat Het Nieuwe Winkelen inhoudt: âBinnenkort leven we in een wereld waarin consumenten altijd en overal met alles en iedereen zijn verbonden. Dit wordt mogelijk gemaakt door mobiel internet in combinatie met social media. Hierdoor verandert het koop- en winkelgedrag van consumenten ingrijpend en ontstaat een nieuwe manier van winkelen; het Nieuwe Winkelen!â

Het Nieuwe Winkelen
Projectleider Rob Weiss ging dieper op Het Nieuwe Winkelen in en vertelde: âConsumenten gebruiken in toenemende mate mobiele apparaten met ingebouwde GPS, barcode scanners en andere technische snufjes om te besluiten welke goederen en diensten zij wel of niet kopen. Het Nieuwe Winkelen betekent dat het er niet alleen om gaat dat klanten de winkels weten te vinden, maar vooral dat winkels de klanten weten te vinden. En het zijn de klanten die bepalen of, en zo ja, waar, wanneer en via welke sociale netwerken ze worden gevonden.â

Film
Na de uitreiking van de factcards door wethouder Verloop lanceerde de voorzitter van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) de film Het nieuwe winkelen in Veenendaal. Ze onderstreepte het belang van innovatie in winkelcentra en feliciteerde de aanwezigen met de resultaten tot nu toe. âVeenendaal is de eerste stad van Nederland waar dit wordt getest. Ook voor het HBD is dit een belangrijk project. We willen jullie graag belonen voor het feit dat jullie je nek durven uit te steken. Daarom investeren we niet alleen in het project, maar er is ook een kort filmpje gemaakt waarin in een paar beelden getoond wordt wat Het Nieuwe Winkelen kan betekenen. Hoe de combinatie van nieuwe technologie en samenwerking tussen ondernemers onderling en met gemeente ervoor kan zorgen dat de mogelijkheden van internet letterlijk naar de winkelstraat gehaald kunnen worden. En hoe Veenendaal hiermee een landelijke primeur kan gaan neerzetten!â