Gemeente Veenendaal
Wethouder Verloop reikt âbinnenstad 2.0 factcardsâ uit
Dinsdag 28 juni reikte wethouder Marco Verloop de eerste factcards over
Het Nieuwe Winkelen in Veenendaal uit aan binnenstadsondernemers Wendy
van Batenburg van LinCHerie en Joost Tersteeg van de ABN AMRO bank. Het
Nieuwe Winkelen is een samenwerkingsproject waarbij winkeliers allerlei
ICT toepassingen gebruiken om een optimale winkelbeleving voor hun
klanten te creëren. Vanaf vandaag vertellen binnenstadsondernemers uit
Veenendaal die boodschap aan andere binnenstadsondernemers met behulp
van factcards (folders op creditcardformaat), een weblog en een film.
Samenwerking
Wethouder Verloop stond dinsdagavond stil bij het resultaat van een
half jaar hard werken door ondernemers, Promotie Veenendaal, het
Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD), gemeente, Syntens en Bureau
Binnenstad. Hij vertelde de aanwezigen dat hij het daarom heel
belangrijk vindt dat alle binnenstadsondernemers weten wat Het Nieuwe
Winkelen inhoudt: âBinnenkort leven we in een wereld waarin consumenten
altijd en overal met alles en iedereen zijn verbonden. Dit wordt
mogelijk gemaakt door mobiel internet in combinatie met social media.
Hierdoor verandert het koop- en winkelgedrag van consumenten ingrijpend
en ontstaat een nieuwe manier van winkelen; het Nieuwe Winkelen!â
Het Nieuwe Winkelen
Projectleider Rob Weiss ging dieper op Het Nieuwe Winkelen in en
vertelde: âConsumenten gebruiken in toenemende mate mobiele apparaten
met ingebouwde GPS, barcode scanners en andere technische snufjes om te
besluiten welke goederen en diensten zij wel of niet kopen. Het Nieuwe
Winkelen betekent dat het er niet alleen om gaat dat klanten de winkels
weten te vinden, maar vooral dat winkels de klanten weten te vinden. En
het zijn de klanten die bepalen of, en zo ja, waar, wanneer en via
welke sociale netwerken ze worden gevonden.â
Film
Na de uitreiking van de factcards door wethouder Verloop lanceerde de
voorzitter van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) de film Het
nieuwe winkelen in Veenendaal. Ze onderstreepte het belang van
innovatie in winkelcentra en feliciteerde de aanwezigen met de
resultaten tot nu toe. âVeenendaal is de eerste stad van Nederland waar
dit wordt getest. Ook voor het HBD is dit een belangrijk project. We
willen jullie graag belonen voor het feit dat jullie je nek durven uit
te steken. Daarom investeren we niet alleen in het project, maar er is
ook een kort filmpje gemaakt waarin in een paar beelden getoond wordt
wat Het Nieuwe Winkelen kan betekenen. Hoe de combinatie van nieuwe
technologie en samenwerking tussen ondernemers onderling en met
gemeente ervoor kan zorgen dat de mogelijkheden van internet letterlijk
naar de winkelstraat gehaald kunnen worden. En hoe Veenendaal hiermee
een landelijke primeur kan gaan neerzetten!â