Raad voor de Volksgezondheid & Zorg
28 juni 2011 | Dit nieuwsbericht hoort bij het advies Geografische
toegankelijkheid en ziekenhuisconcentratie
Het Forum spreekt over: Concentratie van specialistische zorg Verslag van 2e
forumbijeenkomst
De RVZ brengt in september een advies uit over een nieuw
ziekenhuislandschap, oftewel een nieuwe organisatie van de zorg. Een
forum van zo'n veertig professionals binnen en buiten de zorg komt vier
keer bij elkaar om daarover te discussiëren. Thema's: deconcentratie,
concentratie en de voorwaarden die daarvoor nodig zijn. Een verslag van
de tweede forumdiscussie over concentratie in de zorg.
Concentratie en deconcentratie van medisch specialistische zorg is
nodig willen we de zorg kwalitatief goed, toegankelijk en betaalbaar
houden in de toekomst. Daar zijn alle forumleden het over eens. Maar,
moeten we ingrijpen of niet? En zo ja, wie neemt de regie? Dat zijn
vragen waarover het forum zich de vorige bijeenkomst niet uitsprak. Dit
keer wel.
Artsen gaan over kwaliteit
De kwaliteit van de zorg moet bij alle beslissingen over concentratie
en deconcentratie leidend zijn; doelmatigheid is volgend, zo stelt een
zorgaanbieder. De wetenschappelijke verenigingen moeten minimale
kwaliteitseisen stellen. Artsen gaan over de kwaliteit, niet over
doelmatigheid. Een zorgverzekeraar vindt dat artsen in ieder geval wel
betrokken moeten worden bij beslissingen over doelmatigheid. Bij
doelmatigheid gaat het niet alleen om de centen, vult een ander aan,
het dient ook een hoger doel. Bijvoorbeeld het voorkomen van de
gevreesde tweedeling, waarbij goede zorg beter toegankelijk is voor
rijke mensen dan voor arme mensen. Kortom: zonder doelmatigheid geen
kwaliteit.
Gaat het snel genoeg?
Een zorgaanbieder zegt dat er al veel veranderd is: (de)concentratie is
niets nieuws, het gebeurt al volop. De wetenschappelijke verenigingen
nemen hun verantwoordelijkheid op dat gebied, vervolgt hij. Een
zorgverzekeraar vindt dat de wetenschappelijke verenigingen zich wel
wat meer mogen openstellen voor de zorgverzekeraars. Niet alle
verenigingen willen in gesprek met hem. Een patiëntvertegenwoordigster
ondervindt daar nou juist geen problemen mee. Maar ze vindt de
veranderingen niet snel genoeg gaan: `Twintig procent van de
eerstelijnscentra werkt al in een netwerk?' reageert ze op een eerdere
uitspraak van een forumlid. `Hoe lang moeten we dan nog wachten voordat
iedereen zo werkt!'
Lastig om in beweging te komen
Een forumlid vertelt dat de inspectie onmogelijke eisen stelt aan de
Robot-apotheek die zijn eerstelijnscentrum wil introduceren. `De robot
mag maar één op de miljoen keer een fout maken; voor een mens geldt één
op de duizend.' Het lastigst is het voor ziekenhuizen om in beweging te
komen, stelt een deelnemer: er zijn grote wachtlijsten en ze bieden een
schaars product, daarom is het niet logisch om te veranderen. Dus moet
er druk van buitenaf komen, reageert een ander. `Zorgverzekeraars
kunnen die dwingende hulp wellicht bieden', concludeert Rien Meijerink,
voorzitter van de RVZ. De prikkels staan niet goed, en we moeten over
onze eigen belangen heenstappen, voegt een forumlid toe. Dat zeggen we
al jaren, mompelt iemand moedeloos.
Netwerken en e-health
`Ik mis de flexibele netwerken in de hele discussie,' reageert een
netwerkende arts. Instemmend geknik vanuit de zaal. `Jazeker, artsen
kunnen natuurlijk rondrijden,' beaamt een zorgverzekeraar. Dat is de
druppel voor een e-healthprofessional: `Rondrijden? De hele discussie
gaat over prijs, kwaliteit en volume. We moeten investeren in e-health
en de processen slimmer inrichten. E-health is een belangrijk middel om
concentratie te realiseren.' Een adviseur haakt daarop in: `Als we nou
eens één landelijk elektronisch...' De hele zaal barst in lachen uit.
Goedkopere krenten
De zorgaanbieders uit de ziekenhuizen lijken wat huiveriger voor
ingrijpen dan de zorgverzekeraars, de netwerkende zorgaanbieders en de
patiëntenverenigingen. De zorgaanbieders zien in ieder geval meer beren
op de weg naar het nieuwe ziekenhuislandschap dan de anderen. Beren met
namen als: Complexe aandoeningen, Verlies van samenhang, Onbekendheid
met artsen uit andere ziekenhuizen, Krenten uit de pap, NMa. Op zich
wel logisch, de zorgaanbieders moeten het straks doen. De anderen
hebben makkelijk praten. Met die krenten, de verrichtingen die weinig
kosten en veel opleveren, maakt een zorgverzekeraar korte metten: de
prijs van de krenten omlaag, en de prijs van de pap omhoog. Simpel.
Een beetje dwingen
De zorgverzekeraar wordt ook dit keer naar voren geschoven als
mogelijke regisseur. Op welke gebieden en hoe dwingend, dat is nog even
een punt, maar toch. `Veranderingen moet je een beetje afdwingen,'
vindt een zorgverzekeraar, `anders gebeurt er nooit wat.' En de
overheid? Moet die niet ingrijpen? Een deelnemer wijst erop dat er
verschillende vormen van overheidsbemoeienis mogelijk zijn, zonder dat
we terugvallen op staatsregie. De overheid kan bijvoorbeeld de
zorgverzekeraars steunen, die hun nek uitsteken om veranderingen af te
dwingen. Nu durven zorgverzekeraars niet een ziekenhuis te sluiten, uit
angst voor imagoschade. Zeker zolang zij niet gezien worden als
vertegenwoordigers van patiënten, dus niet alleen van verzekerden. Dat
bestrijdt een zorgverzekeraar: natuurlijk moeten we werken aan het
vertrouwen van patiënten, maar als de urgentie en de druk groot genoeg
is, durven zorgverzekeraars wél ziekenhuizen te sluiten. Met steun van
de minister, dat wel.
Tot slot
De meeste forumleden vinden dat de gewenste (de)concentratie te
langzaam gaat, hoewel sommige zorgaanbieders van mening zijn dat er al
behoorlijk veel veranderd is in korte tijd. Ziekenhuizen hebben
dwingende hulp van buitenaf nodig, want zelf hebben ze minder belang
bij het afstoten van verrichtingen en concentratie. Zorgverzekeraars
zouden die hulp kunnen bieden. De volgende keer spreekt het forum over
de voorwaarden die nodig zijn om (de)concentratie mogelijk te maken.