Trefwoorden: Peer education, HIV voorlichting, Jemenitische jongeren
Promotie mw. drs. Buthaina Al-Iryani
Faculty of Health, Medicine and Life Sciences.
Promotores: prof.dr. B. van den Borne; prof.dr. G.J. Kok.
Titel: "HIV prevention and education among young people in Yemen"
Woensdag 29 juni 2011, 10.00 uur
Deze dissertatie onderzoekt de impact van peer education en
levensvaardigheden voor HIV preventie onder 6221 Jemenitische jongeren.
De bevindingen toonden aan dat de interventies erin zijn geslaagd de
kennis en het risicobesef over HIV te verhogen, het niveau van
stigmatisering en discriminatie te verlagen, en minder risicovolle
praktijken en gedragingen op het gebied van HIV infectie te stimuleren.
De elementen die dit mogelijk maakten waren de cultureel gevoelige
boodschappen, voorspraak van beleidsmakers en ouders, deelname en
capaciteitsopbouw van peer educators en alle bestaande stakeholders op
school- en gemeenschapsniveau. De resultaten van deze evaluatie kunnen
nuttig zijn bij het invoeren van toekomstige peer education
interventies in vergelijkbare conservatieve moslim omgevingen.
De academische zittingen van de Universiteit Maastricht vinden plaats
in de Aula, Minderbroedersberg 4-6
Maastricht University