Ingezonden persbericht
Persbericht
Seizoen 2011/2012 bij Opera Zuid: heroïsche, hormonale en
hartstochtelijke vrouwen
Opera Zuid opent het seizoen 2011/2012 met Katja Kabanova, een opera van Janáèek waarin de jonge
vrouw Katja wordt verscheurd door de liefde die ze voelt voor twee mannen. Vervolgens staat Die
Zauberflöte van Mozart op het programma. In samenwerking met Barokopera Amsterdam en La Péniche
Opéra brengt Opera Zuid aan het begin van 2012 'Ivrogne Corrigé van Gluck. Het seizoen wordt afgesloten
met Madama Butterfly van Puccini.
Katja Kabanova - Janáèek
Janáèek ontwikkelde al vroeg een grote liefde voor de Russische literatuur. Deze liefde beïnvloedde zijn
artistieke smaak sterk, net zo als zijn platonische liefde voor de veel jonger Kamila Stösslová. Zij was zijn
grote inspiratiebron voor het psychologische portret van Katja's liefde voor een andere man. Het
psychologisch drama wordt ondersteund door de schitterende melodieën, waarin liefde, broeierige hartstocht
en tragiek te horen zijn.
Korte inhoud
Katja is getrouwd met Tichon Kabanova, die gedomineerd wordt door zijn tirannieke moeder Kabanicha.
Boris G., die bij zijn oom, de koopman Dikoj inwoont, is hopeloos verliefd op Katja. Katja biecht op aan
Varvara, een pleegdochter van Kabanicha, dat ze zich maar moeilijk kan verzetten tegen haar liefde voor
Boris. Varvara, die zelf stiekem verliefd is op de leraar Kudrasj, belooft haar te zullen helpen. Kabanicha
stuurt haar zoon op zakenreis en Katja probeert haar man tevergeefs over te halen niet te vertrekken omdat
ze weet dat ze dan naar Boris zal gaan.
Varvara, die zelf een afspraakje met Kudrasj heeft, vertelt Katja dat Boris op haar wacht in de tuin.
Ondertussen vindt er een groteske liefdesscène plaats tussen de dronken Dikoj en de hypocriete Kabanitsja.
Als Tichon thuiskomt, bekent Katja hem dat ze de afgelopen tien nachten met Boris heeft doorgebracht.
Kabanicha wil Katja streng straffen en Dikoj stuurt zijn neef naar Siberië. De geliefden nemen afscheid,
waarna Katja springt en verdrinkt. Als Tichon het levenloze lichaam van Katja ziet, komt hij voor het eerst in
opstand tegen zijn moeder en beschuldigt haar van de dood van zijn vrouw.
bezetting
regisseur Harry Kupfer
dirigent Stefan Veselka
kapelmeester Tjalling Wijnstra
decorontwerper Hans Schavernoch
kostuumontwerper Yan Tax
orkest Limburgs Symfonie Orkest
koor Het Zuidelijk Theaterkoor
met onder anderen als
Henk van Heijnsbergen Savjol, koopman
Viktor Afanasenko Boris, neef van Savjol
Miranda van Kralingen Kabanicha, weduwe
Michael Baba Tichon, zoon van Kabanicha
Johanni van Oostrum Katja, vrouw van Tichon
Elmar Gilbertsson Kudrijash
Speellijst
première
vrijdag 18 november, 20.15 uur Maastricht, Theater aan het Vrijthof
zondag 20 november, 14.00 uur Maastricht, Theater aan het Vrijthof
dinsdag 22 november, 20.15 uur Rotterdam, Schouwburg
donderdag 24 november, 20.30 uur Breda, Chassé Theater
dinsdag 29 november, 20.15 uur Eindhoven, Parktheater
donderdag 1 december, 20.00 uur Den Bosch, Theater aan de Parade
zaterdag 3 december, 20.15 uur Groningen, Stadsschouwburg
dinsdag 6 december, 20.15 uur Tilburg, Schouwburg
donderdag 8 december, 20.00 uur Utrecht, Stadsschouwburg
zaterdag 10 december, 20.00 uur Sittard, Stadsschouwburg
Drank en Boete
L'Ivrogne Corrigé - Gluck
Bij de wereldpremière van L'Ivrogne Corrigé werden de aria's van Gluck afgewisseld met gesproken scènes
en Vaudevilles. In de huidige productie wordt dit varieté nieuw leven ingeblazen door de melodieuen van
toen te vervangen door bekende deuntjes van nu. Voor de muziek van Gluck werd een bewerking gemaakt
voor pianoforte, dwarsfluit, fagot, hoorn en hobo met gebruik van authentieke instrumenten.
Korte inhoud
In dit spektakel is alles buiten proportie; de personages zijn alcoholisten, vreetzakken en dikbuiken á al
'Botero'. Drukke hysterische vrouwen met slome en futloze mannen; een ware oorlog der sekse van een
milde buitensporigheid.
Mathurine is boos op haar man Mathurin omdat hij hun nichtje Colette wl uithuwelijken aan zijn kroegmaat
Lukas. Zij besluit Colette te redden en haar echtgenoot te straffen. De beide drinkebroers worden
geblinddoekt en opgewacht door 'de duivel in eigen persoon'. Die wil ze nog één kans geven, als ze beloven
hun leven te beteren.
bezetting
regisseur Alain Patiès
dirigent Frédérique Chauvet
decorontwerp Laure Satgé
kostuumontwerper Gabrielle Tromelin
met onder anderen als
Marcel van Dieren Lukas
Jacques de Faber Cléon
Machteld Vennvertloo Colette
Speellijst
première
vrijdag 27 januari 2012 20.15 uur Heerenveen, Posthuis Theater
maandag 30 januari 20.15 uur Den Haag, Koninklijke Schouwburg
woensdag 1 februari 20.15 uur Meppel, Schouwburg Ogterop
zondag 5 februari 20.15 uur Leiden, Schouwburg
donderdag 9 februari 20.15 uur Helmond, Theater 't Speelhuis
vrijdag 10 februari 20.15 uur Amersfoort, De Flint
zondag 12 februari 20.15 uur Amsterdam, De Meervaart
donderdag 16 februari 20.00 uur Zutphen, Hanzehof
zondag 19 februari 20.15 uur Rotterdam, Schouwburg
Die Zauberflöte - Mozart
Die Zauberflöte is doordrenkt met ideeën van de vrijmetselarij en beschrijft enkele inwijdingsrites. Het
verhaal speelt zich af in een gefantaseerd oud Egypte. Het einde van de opera symboliseert het einde van
de nacht (illusie) en het begin van de dag (opkomende zon). De verlichting, inzicht en wijsheid zegevieren.
De belangrijke thema's Stärke, Schönheit en Weisheit worden nog eens versterkt door het slotkoor.
Mozart zou zelf vrijmetselaar zijn geweest en werd in zijn tijd beticht van het prijsgeven van de
inwijdingsgeheimen.
Die Zauberflöte bevat enkele zeer beroemde aria's, waarvan die van de Koningin van de Nacht door de
haast onzingbare virtuoze coloratuurpartij en de hoge F3 de bekendste is.
Korte inhoud
Tamino krijgt van de Koningin van de Nacht de opdracht om samen met de vogelvanger Papageno haar
dochter Pamina te redden uit de handen van Sarastro. De Koningin van de Nacht geeft Tamino een toverfluit
en Papageno een klokkenspel mee om hen gedurende hun reis te beschermen. Tijdens zijn zoektocht komt
Tamino erachter dat Sarastro geen kwade heerser is, maar juist een goed en wijs priester en dat de Koningin
van de Nacht slechte bedoelingen heeft. Tamino en Papageno krijgen van Sarastro een aantal beproevingen
opgelegd, die zij uiteindelijk met behulp van hun magische instrumenten weten te doorstaan.
De laatste beproevingen, die van het water en het vuur, moeten Tamino en Pamina samen doorstaan. Hierna
kunnen zij Sarastro's rijk betreden en daarmee een beter leven. Papageno krijgt eveneens wat hij wilde,
namelijk zijn Papagena. De macht van de Koningin van de Nacht en die van de slavenopzichter Monostatos
worden vernietigd.
bezetting
regisseur Bruno Berger-Gorski
dirigent Per Otto Johanson
kapelmeester Tjalling Wijnstra
decor-, kostuum- en lichtontwerper Daniel Dvoøák
orkest Limburgs Symfonie Orkest
koor Koor Conservatorium Maastricht
met onder anderen als
Elmar Gilbertsson Tamino
Aylin Sezer Pamina
Martijn Sanders Papageno
Saskia Voorbach Papagena
Andreas Mitschke Sarastro
Marieke Koster 3. Dame
Mark Omvlee Monostatos
Marcel van Dieren 1. Priester en 2. Geharnischter
Speellijst
première
vrijdag 2 maart 2012, 20.15 uur Maastricht, Theater aan het Vrijthof
zondag 4 maart, 14.00 uur Maastricht, Theater aan het Vrijthof
dinsdag 6 maart, 20.15 uur Eindhoven, Parktheater
donderdag 8 maart, 20.00 uur Hasselt, Cultureel Centrum (B)
zaterdag 10 maart, 20.00 uur Breda, Chassé Theater
dinsdag 13 maart, 20.15 uur Tilburg, Schouwburg
donderdag 15 maart, 20.00 uur Den Haag, Lucent Danstheater
zaterdag 17 maart, 20.00 uur Utrecht, Stadsschouwburg
dinsdag 20 maart, 20.00 uur Den Bosch, Theater aan de Parade
Madama Butterfly - Puccini
Hoewel Puccini nauwelijks Engels verstond, maakte Madame Butterfly een enorme indruk op hem toen hij
het toneelstuk in Londen bijwoonde. Na de rechten voor het libretto verworven te hebben, stortte hij zich op
de Japanse cultuur. Hij las vele boeken, luisterde naar Japanse muziek en liet zich inwijden in de geheimen
van de religieuze ceremonieën. De première van Madama Butterfly werd een enorm fiasco - met luid
boegeroep en hoongelach werd Puccini op zijn plaats gezet. Hij trok zich terug, paste zijn opera aan zoals al
eerder door zijn librettisten was voorgesteld en boekte met zijn bewerkte versie enkele maanden later groot
succes. Madama Butterfly zou, alle tegenslagen ten spijt, een klassieker worden.
Korte inhoud
De Japanse huwelijksmakelaar Goro heeft een deal gesloten voor de Amerikaanse marineofficier Benjamin
Pinkerton. Het bestaat uit een huis op een heuvel van Nagasaki, een aantal bedienden en een vijftienjarige
Japanse bruid, Cio-Cio-San, die bekend staat als Madama Butterfly. Trots vertelt Pinkerton aan consul Sharpless
dat hij huis en bruid gehuurd heeft voor een periode van 999 jaar- met een opzegtermijn van een
maand. Hij verheugt er zich enorm op en Butterfly lijkt hem de ideale vrouw, tot de tijd rijp is een Amerikaanse
te trouwen.
Butterfly wacht al drie jaar vol vertrouwen op de terugkomst van Pinkerton, die vlak na de bruiloft Nagasaki
heeft verlaten. Dan komt Sharpless eindelijk het nieuws brengen dat Pinkerton terugkomt, maar ... met de
Amerikaanse vrouw waarmee hij inmiddels getrouwd is. Als uiteindelijk een kanonschot de komst van
Pinkertons schip aankondigt, wacht Butterfly de hele nacht op hem. Tegen de ochtend valt ze in slaap en als
ze ontwaakt, ziet ze in de tuin Kate staan, Pinkertons vrouw. Ze is bereid haar kind aan hem en Kate af te
staan, op voorwaarde dat hij zijn zoon zelf komt ophalen. Ze neemt afscheid van haar kind, pakt de dolk van
haar vader en steekt zichzelf dood.
bezetting
regisseur Frank Van Laecke
dirigent Fabrice Bollon
kapelmeester Tjalling Wijnstra
decorontwerper Paul Gallis
kostuumontwerper Yan Tax
lichtontwerper Marc Heinz
orkest Het Brabants Orkest
koor Het Zuidelijk Theaterkoor
met onder anderen als
Soojin Moon Cio-Cio-San, bekend als Madama Butterfly
Karin Strobos Suzuki
Adriano Graziani Benjamin Franklin Pinkerton
Marcel van Dieren Sharpless
Elmar Gilbertsson Goro
Marjolein Bonnema Kate Pinkerton
Speellijst
première
zaterdag 19 mei 2012, 20.15 uur Eindhoven, Parktheater
dinsdag 22 mei, 20.15 uur Almere, Schouwburg
donderdag 24 mei, 20.00 uur Den Bosch, Theater aan de Parade
zaterdag 26 mei, 20.00 uur Sittard, Stadsschouwburg
dinsdag 29 mei, 20.15 uur Tilburg, Schouwburg
zaterdag 2 juni, 20.15 uur Venlo, Theater de Maaspoort
dinsdag 5 juni, 20.15 uur Leeuwarden, Stadsschouwburg De Harmonie
donderdag 7 juni, 20.00 uur Hasselt, Cultureel Centrum (B) semiscenisch
zaterdag 9 juni, 20.00 uur Den Haag, Lucent Danstheater
dinsdag 12 juni, 19.00 uur Valkenburg, Openluchttheater
donderdag 14 juni, 19.00 uur Valkenburg, Openluchttheater
zaterdag 16 juni, 20.15 uur Maastricht, Theater aan het Vrijthof
dinsdag 19 juni, 20.00 uur Breda, Chassé Theater
zondag 24 mei, 20.00 uur Utrecht, Stadsschouwburg