Gemeente Utrecht

2011 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
77 vragen van de heer B. Fokke
(ingekomen 16 mei 2011)

en antwoorden van Burgemeester en Wethouders

(uitgegaan 28 juni 2011)

Onlangs is de aanleg van de Esplanade aan de Croeselaan begonnen. Bij de aanleg van de fietspaden wordt gebruik gemaakt van klinkers. Met klinkers bestrate fietspaden zijn voor fietsers minder aantrekkelijk dan fietspaden met rood asfalt. In het rapport 'Op naar Utrecht Fietsstad' wordt dan ook de ambitie uitgesproken om fietspaden zoveel mogelijk te bestraten met rood asfalt. D66 deelt deze ambitie.


1. Waarom is er bij de Esplanade aan de Croeselaan gekozen om de fietspaden te bestraten met klinkers? De keuze voor een fietspad met klinkers is gebaseerd op het in 2005 vastgestelde referentiekader openbare ruimte Stationsgebied. De commissie Stedelijke Ontwikkeling werd hierover bij brief van 6 september 2005 geinformeerd.

In het referentiekader is aansluiting gezocht bij de standaardverharding in de binnenstad: fietsstroken en fietspaden: gebakken klinkers (waalformaat, rood, halfsteensverband).

In de daarop volgende planuitwerkingen (Masterplan ondergrondse infrastructuur, ruimtelijke ontwerpen, voorlopige en definitieve ontwerpen, bestekken, gunningen) voor de verschillende gebieden waaronder de Esplanade, is uitgegaan van dat gegeven. Op basis van deze kaders is het deel van de Esplanade voor de Rabo bank in het voorjaar van 2010 aanbesteed. Het werk aan de Esplanade is inmiddels uitgevoerd en het fietspad voor de RABO bank is als onderdeel hiervan in gebruik genomen.

Eén van de overwegingen in de keuze voor klinkers of asfalt is een kostenafweging.


2. Wat zijn de kosten om een fietspad te bestraten met klinkers?

Aanlegkosten klinkers fietspad: circa E 60 /m2(excl. opslagen/btw).


3. Wat zijn de kosten om een fietspad te bestraten met asfalt?

Aanlegkosten asfalt fietspad: circa E 40/m2 (excl. opslagen/btw)


4 Wat zijn de onderhoudskosten van fietspaden bestraat met klinkers?

Klinkers: circa E4 /jaar /m2


5. Wat zijn de onderhoudskosten van fietspaden bestraat met asfalt? Asfalt: circa E 7 /jaar/m2.

In de komende jaren zullen bij de herinrichting van het stationsgebied ook de fietspaden aan bod komen.


6. Deelt het college van D66 de mening dat deze fietspaden bij voorkeur met rood asfalt bestraat moeten worden?

Ja, dat is het uitgangspunt bij de realisatie van de top 5 en top 10 fietsroutes.

a) Zo nee: waarom gelden de uitgangspunten van het rapport 'Op naar Utrecht Fietsstad' niet voor het stationsgebied?

zie antwoord 6 .
b) Zo ja: welke fietspaden zullen desalniettemin niet met rood asfalt worden bestraat? Waarom niet?

Zie antwoord 6.

In de raadscommissie Stad en Ruimte van 20 juni 2011 werden aanvullende vragen gesteld over de toepassing van rood asfalt. Wij maken van de gelegenheid gebruik hier de antwoorden te geven. De kosten van het vervangen van de aangebrachte klinkers en het alsnog asfalteren van het fietspad vóór het nieuwe hoofdkantoor van de RABO (de Esplanade) bedragen ca. E 60.000,=. Het op korte termijn weghalen van de klinkers en het alsnog asfalteren, is kapitaalvernietiging en heeft daarom niet onze voorkeur. Bovendien zijn hier ook geen middelen voor gereserveerd.

---- --