Een gezond alternatief in de GGZ


Nieuwe GGZ-organisaties huilen niet mee

AMSTERDAM, 20110628 -- Waarom tarief niet fors omlaag voor iedereen? De nieuwkomers in de GGZ komen uit met 80% van de tarieven die de Nederlandse zorgautoriteit nu hanteert. Ons advies is dus: ga door met het voornemen om in 2012 prestatiebekostiging voor de hele GGZ in te voeren, maar dan tegen een lager tarief. Ook de oude instellingen zijn er, als het goed is, klaar voor. Zij weten immers al jaren dat ze vanaf 2012 op die manier zouden moeten gaan werken. Verlaag tarieven voor de hele GGZ met 20%. Zo bezuinig je meer en geef je ruimte voor innovaties in de zorg. Linda Bijl, directeur van de Opvoedpoli geeft commentaar op de huidige ontwikkelingen.

Bezuinig niet op de jeugd-GGZ


De jeugd heeft de toekomst. Als je de jeugd en hun ouders tijdig helpt, heb je later minder ellende en minder kosten. De jeugd-GGZ is ook nu al een relatief te klein deel van de GGZ, zo’n 13% van de totale kosten GGZ, terwijl zo’n 25% van de bevolking van Nederland onder de 18 jaar is. Als je dan ook nog ziet dat in onderwijs en jeugdzorg stevig wordt bezuinigd, kun je nu al bedenken dat gemeenten straks veel te weinig geld krijgen om de zorg die wordt overgedragen fatsoenlijk uit te voeren. 


Ga niet terug naar budgettering maar zet afrekenen op prestatie door in hele sector 


Sinds 2005 werkt de regering aan de invoering van werken op basis van de vraag en afrekenen op prestatie: marktordening in de zorg. De huidige regering zet dit beleid voort, maar stelt de uitvoering nu uit tot 2013. De kosten voor GGZ stijgen te veel. Het lijkt er op dat de ‘schuld’ van die overschrijding voor een deel bij de nieuwkomers wordt gelegd. Zij groeien immers te snel. Ze doen het kennelijk goed voor de cliënt.

De nieuwe organisaties en vrij-gevestigden hebben pas de laatste jaren de ruimte gekregen en kunnen dus niet substantieel aan die groei hebben bijgedragen. De ‘oude’ GGZ-instellingen nemen 95% van de GGZ-kosten voor hun rekening. Dat geld krijgen de oude instellingen nog steeds als ‘lumpsum’: vaste (hoge) budgetten. De instellingen hadden in 2012 (en eigenlijk al veel eerder) ook op de nieuwe manier moeten gaan werken, maar kregen en krijgen nu weer uitstel. De nieuwkomers in de GGZ worden ‘gestraft’ voor hun eigen succes.

De minister stelt namelijk voor om ook de nieuwkomers een paar jaar ‘op budget’ vast te zetten. Dit zal stagnatie betekenen voor innovatie en werken op basis van de vraag. Ouders en kinderen komen in de kou en op de wachtlijst te staan. De minister wil de vraag inkaderen en keert in wezen weer terug naar aanbodgestuurde hulp. Voor gemeenten, die de jeugdzorg overnemen, ook geen leuke boodschap. Wij zijn benieuwd hoe in 2012 de ‘budgettaart’ verdeeld zal worden tussen oud en nieuw. 


Een gezond alternatief 

De bezuinigingen geven de kans om juist nu over de hele linie over te gaan tot de cliëntgebonden financiering, waarbij de zorgverlener wordt betaald op basis van geleverd werk. Als de nieuwe instellingen kunnen werken met 80% van de kosten, dan kunnen de oude instellingen dat ook. Dus: maak ruimte voor innovatie en kleinschalige zorg, schaf de budgetten af, verlaag de tarieven naar 80% , en ga betalen op prestaties. Zet meer in op E-health en op ambulante zorg, met name in de jeugd-GGZ. Dat werkt preventief en is veel goedkoper. De eigen bijdrage zorgt ervoor dat burgers zich realiseren wat professionele zorg kost. Als cliënten het echt niet kunnen betalen lossen we dat op als instelling. Tenslotte: de positie van cliënten wordt met ons alternatief sterker. Zij kunnen zelf kiezen welke zorg zij echt nodig hebben en waar ze die willen halen.