Ingezonden persbericht


Persbericht

Duurzame energiehuishouding vergt visie, durf en samenwerking Elektrische auto cruciaal bij energietransitie

In het kader van de opening van het grootste oplaadstation voor elektrische auto's van Europa bij Prestige GreenCab in Nieuwegein debatteerden op donderdagavond 23 juni zes visionairs, waaronder duurzame ondernemers Ruud Koornstra en Ad van Wijk en programmadirecteur Urgenda duurzame mobiliteit Auke Hoekstra, over de transitie van een op fossiele brandstoffen drijvende economie naar een die gebaseerd is op een duurzame energiehuishouding.

Zes visionairs
Naast genoemde heren maakten Crijn Bouman (oprichter Epyon Power - leverancier snellaadpalen), John Hodemaekers (hoofd innovatie Netbeheerder Stedin) en George Jansen (ceo Prestige GreenCab - proeftuin elektrische mobiliteit) deel uit van het panel. Onder leiding van Tjeerd Hobma (directeur Conclusion Energy Consultants) presenteerden zij hun visie op de toekomst.

Transitie noodzakelijk
Tot een debat kwam het niet, want de heren waren het snel met elkaar eens dat op de huidige voet doorgaan en vanuit het verleden extrapoleren naar de toekomst geen optie is. Er is een omslag in denken noodzakelijk en zolang Shell en Gasunie de dienst blijven uitmaken in innovatiecommissies zijn er op dat vlak geen wonderen te verwachten.

Overheid als stimulator
De overheid heeft een grote rol als stimulator. Zo investeert de regering van Estland in een landelijk dekkend netwerk van oplaadpunten voor elektrische auto's. 'Binnen enkele jaren is Estland de grote voorloper op dit terrein', aldus Crijn Bouman van Epyon Power. Maar het bedrijfsleven is de echte aanjager om grootschalig elektrisch vervoer te realiseren. Daar zijn alle panelleden het over eens. De echte kennis over elektrisch rijden zit dan ook bij het bedrijfsleven en niet bij de overheid of de wetenschap.

Elektrische auto als mini-energiecentrale
De elektrische auto speelt een cruciale rol in de energietransitie. 'In de toekomst zijn huizen zelfvoorzienend qua elektriciteit. De opgewekte wind- en zonne-energie wordt opgeslagen in de batterij van de auto. Als er niet gereden hoeft te worden kan deze energie worden teruggeleverd voor eigen gebruik. En is dat een illusie? Welnee, want zo doe ik het thuis al jaren', vertelt Ruud Koornstra. 'Aangezien uit onderzoek blijkt dat er van de zes miljoen auto's in Nederland dagelijks 93% niet wordt gebruikt, zijn accu's van elektrische auto's een belangrijke opslagbron van de lokaal opgewekte wind- en zonne-energie', vult George Jansen aan.

Netwerk bouwen
Om de komst van elektrische auto's te stimuleren zou de overheid net als Estland moeten investeren in een landelijk dekkend netwerk van snelladers. Ad van Wijk vertelt:'Met de komst van de televisie heeft de overheid immers ook een netwerk van zendmasten aangelegd, waardoor de televisie waarde kreeg en kon doorbreken.'

Snelladers als back-up
Het netwerk van snelladers is over het algemeen bedoeld om bij te laden. Gemiddeld rijden auto's niet meer dan 50 kilometer per dag. Met een thuis opgeladen accu kan dat makkelijk worden gereden. De snelladers hebben daarom slechts een functie om in onverwachte gevallen kort bij te laden. Uit Japans onderzoek is gebleken dat het kunnen beschikken over een snellader in de buurt al voldoende is om de angst weg te nemen dat men onderweg met een lege accu komt te staan. Uit het onderzoek bleek dat de betreffende snelladers in de praktijk niet of nauwelijks werden gebruikt.

Samenwerking met BP?
Opladen bij het GreenCab laadstation kost vooralsnog niets. GreenCab is in samenwerking met BP een afrekenmodel aan het ontwikkelen. Naast de snelladers in Nieuwegein zijn er snelladers gepland bij de BP stations bij Galgenwaard, aan de Cartesiusweg en de Albert Schweitzerdreef. Daarmee is het netwerk van snelladers rond Utrecht rond.

Oplaadtijd binnen 15 tot 30 minuten
Bij de snelladers is de auto binnen 15 tot 30 minuten weer geheel opgeladen. Bij normale laders bedraagt de totale oplaadtijd vier uur en gewoon aan het stopcontact duurt het acht uur. Het station in Nieuwegein is geïnstalleerd door Epyon in samenwerking met netbeheerder Stedin. En voor de stroom is een groene stroom contract afgesloten met Eneco. Daarmee is elektrisch rijden 100% schoon en duurzaam.

Slim schakelen
Om hoge kosten te vermijden heeft Prestige GreenCab op aanraden van Stedin een kleinere aansluiting aangevraagd. Om te voorkomen dat de stoppen eruit gaan heeft Stedin een schakeling ontwikkeld, die het beschikbare vermogen op een slimme manier verdeeld als er meerdere auto's aan het laden zijn. Het GreenCab Laadstation met 5 tweevoudige laadpunten is alvast in het klein wat er gebeurt als er straks op grote schaal op meerdere plekken in het net wordt opgeladen.

Vier intelligente snelladers
Epyon heeft in Nieuwegein een meervoudig systeem geïnstalleerd waarmee tot vier snelladers simultaan operationeel kunnen zijn. Daarmee kan Prestige GreenCab haar taxi's binnen 15 tot 30 minuten helemaal opladen en om daarna weer de volgende klant te kunnen vervoeren. Ook de snelladers zijn voorzien van een slim software gestuurd schakelsysteem. Epyon's power routing software zorgt ervoor dat vier auto's simultaan snel geladen kunnen worden zonder noodzaak voor een zware netaansluiting.

Landelijk netwerk
De snelladers van Prestige GreenCab zijn onderdeel van het landelijk netwerk van The New Motion. In dit netwerk zitten 25 snelladers, die allemaal voor eind 2012 geopend zullen worden. Met een oplaadpas zullen elektrische rijders overal in Nederland kunnen snelladen.