Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Scholieren vragen ouders om advies bij studiekeuze
Sectoren gezondheid, techniek en onderwijs bieden beste perspectief op werk
Den Haag, 28 juni 2011 Scholieren.tv, de online oriëntatiesite met filmclips over beroepen en opleidingen, heeft onderzoek gedaan onder ruim 8.500 scholieren tussen de 10 en 16 jaar naar hun actuele oriëntatiegedrag en beroepsbeeld. De top 3 van sectoren met de meeste kans op werk bestaat volgens de scholieren uit gezondheid, techniek en onderwijs. Ouders zijn erg belangrijk bij de oriëntatie. Gemiddeld 43% van de scholieren vraagt vooral de eigen ouders om advies. Naarmate de scholieren ouder worden krijgt school een steeds grotere rol bij studiekeuze. Opvallend is dat vrienden slechts beperkte invloed hebben als loopbaanadviseur en jongeren voor hun oriëntatie ook weinig gebruik maken van sociale netwerken zoals Hyves en Facebook. Walter Hueber, algemeen directeur Info Pinnacle en uitgever van Scholieren.tv en de Beroepenkrant, over het onderzoek: "We doen dit onderzoek nu voor het tweede jaar op rij en zien vooral een aantal interessante verschuivingen als het gaat om sectoren met de meeste kans op werk. We hebben scholieren overigens dit jaar voor het eerst gevraagd naar hun droombaan. Daar zaten enorm leuke en diverse reacties tussen die een goede indruk geven van de toekomstaspiraties van scholieren. In interviews merkten we vervolgens dat scholieren hun dromen later vaak weer moeten bijstellen. Werkgevers en opleiders hebben in een sterk vergrijzende arbeidsmarkt de komende jaren de uitdaging om droom en realiteit zoveel mogelijk op elkaar te laten aansluiten." Interviews met Scholieren: http://www.infopinnacle.com/habbo/jongeren-in-beeld.html Sectoren met de meeste kans op werk Scholieren voorspellen hun kansen op de arbeidsmarkt erg goed. De sectoren gezondheid (19%), techniek (16%) en onderwijs (14%) scoren het beste als het gaat om de kans op werk. De samenstelling van de top-3 is daarmee ongewijzigd ten opzicht van 2010. Onderwijs is het afgelopen jaar echter wel gezakt naar de derde plaats. Op zich is dat niet verwonderlijk als je kijkt naar de concurrentie vanuit techniek en het tekort aan werknemers dat daar de komende jaren ontstaat. Onderwijs staat het afgelopen jaar juist weer meer in het teken van bezuinigingen. De sectoren natuur en milieu, overheid en cultuur delen een vierde plaats met ieder 9%. De transportsector is wederom hekkensluiter met slechts 4%. Financieel-economisch (7%), ICT (7%) en Toerisme (6%) laten allemaal een lichte stijging zien ten opzichte van 2010. Het lijkt er dus sterk op dat de herstellende economie weer voor wat meer spreiding tussen sectoren zorgt. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) bevestigt het beeld onder jongeren. Het CBS laat in 2011 een lichte stijging van het totale aantal vacatures zien. De grootste groei van vacatures is in de zorg, maar er komen ook veel banen beschikbaar in techniek en onderwijs doordat de komende jaren veel werknemers met pensioen gaan. De jongere van nu heeft de komende jaren dus een gezonde kans op werk. Ouders en school zijn belangrijke loopbaanadviseurs Wie beïnvloeden de jongeren nu het meest als het gaat om toekomstkeuzes? Is dat de decaan op school, mama en papa aan de eettafel thuis of zijn het vrienden op Hyves en Facebeook? Maar liefst 43% van de scholieren ziet de eigen ouders als belangrijkste adviseur bij studie- en beroepsoriëntatie. Dit was in 2010 nog 39%. Ouders spelen op vrijwel elke leeftijd de belangrijkste rol als loopbaanadviseur. Naarmate de leeftijd vordert groeit vooral het belang van school. Dit stijgt van 16% bij 10-jarigen tot 37% bij 16-jarigen. Het belang van ouders neemt af van een piek op 13-
jarige leeftijd van 47% naar 29% voor 16-jarigen. Het belang van vrienden varieert afhankelijk van leeftijd tussen de 9% (13-jarigen) en 15% (10-jarigen). Jongeren hebben dus beduidend minder vertrouwen in hun vrienden om hen te helpen bij een studiekeuze, dan in hun ouders. Uiteraard maakt de scholier de keuze meestal zelf en wordt er vanuit verschillende kanten bewust en onbewust beïnvloed. Oriëntatie gebeurt vooral met online testen Toch nog maar een test voor wat extra bevestiging? Vanaf hun 13e doet meer dan de helft van de scholieren online testen voor beroeps- en studiekeuze. Dit loopt geleidelijk op tot twee derde van de scholieren die op hun 16e online testen doen. Men zoekt dus duidelijk objectief advies en bevestiging. Social media spelen nauwelijks een rol bij de oriëntatie. Minder dan 10% gebruikt social media zoals Hyves en Facebook voor hun studie- en beroepsoriëntatie. Op Hyves en Facebook is het blijkbaar gewoon leuker om te krabbelen en te gamen. Oriëntatiewebsites worden verrassend weinig geraadpleegd terwijl daar juist vanuit de overheid veel aandacht voor is. Slechts 11% bezoekt op 16jarige leeftijd een oriëntatiewebsite. Open dagen scoren daarentegen weer hoog met gemiddeld 31% gebruik onder scholieren. Minder dan 1 op de 5 scholieren bezoekt overigens de website van onderwijsinstellingen. Salaris en werksfeer zijn belangrijkste voor keuze beroep of studie Scholieren vinden de centen nog steeds het belangrijkst. Ten opzichte van 2010 is dit aandeel ongewijzigd 40%. Jongens vinden met gemiddeld 45% salaris overigens wel nog wat belangrijker dan meisjes met gemiddeld 34%. Als tweede belangrijkste factor staat werksfeer en collega's met 30%. Daar scoren echter de meisjes weer wat hoger met 32% ten opzichte van 28% van de jongens die dit het belangrijkste vinden. Naarmate de leeftijd vordert wordt het beeld wat genuanceerder en komen de factoren salaris/geld en werksfeer/collega's dichter naar elkaar toe. De factor afwisselend werk stijgt van 4% naar 9% tussen de 10 en 16 jaar terwijl de factor werktijden juist weer halveert. Met een steeds meer visueel georiënteerde doelgroep is het van belang dat voorlichters deze factoren niet alleen omschrijven, maar juist in beeld brengen zodat jongeren de informatie ook ontvangen. --------------------------Onderzoek op Habbo Dit onderzoek is uitgevoerd in mei 2011 door Scholieren.tv op Habbo Hotel, de populaire online ontmoetingsplaats en virtuele wereld voor jongeren tussen de 10 en 16 jaar. In totaal hebben 8.697 scholieren op Habbo meegewerkt aan het online onderzoek. De verdeling tussen jongens en meisjes is respectievelijk 57% en 43%.
***
Over Scholieren.tv Scholieren.tv helpt jongeren om zich met behulp van filmclips en testen laagdrempelig te oriënteren op hun toekomstige studie of beroep. Met meer dan 750 online filmclips biedt Scholieren.tv de meest uitgebreide online filmcollectie in Nederland over opleidingen en beroepen. De filmclips zijn niet alleen te zien op www.scholieren.tv, maar worden ook ter beschikking gesteld aan relevante jongeren websites zoals FNV Jong, SevenDays, Hyves, Habbo, Hitkrant, Beroepeninbeeld, Kennisnet, middelbare scholen sites en vele andere websites. Scholieren.tv is onderdeel van Info Pinnacle, dé specialist als het gaat om audiovisuele oplossingen op internet voor werkgevers, opleidingen en beroepen. Info Pinnacle bestaat in 2011 maar liefst 10 jaar en is sinds 2008 een zelfstandig onderdeel van Telegraaf Media Nederland.
Over Habbo Hotel Habbo Hotel is met gemiddeld 1,2 miljoen unieke bezoekers per maand de grootste virtuele jongerencommunity in Nederland. Habbo biedt gebruikers de mogelijkheid zich te uiten op een creatieve en positieve manier. Bezoekers betreden het hotel met een eigen karakter: een Habbo. Daarmee kunnen ze op avontuur in het hotel: vrienden maken, meedoen aan gratis games en activiteiten, kamers aanmaken en inrichten. Daarnaast organiseert Habbo, samen met maatschappelijke organisaties, themamiddagen en educatieve activiteiten. Habbo.nl is een deelneming van Telegraaf Media Nederland Over Telegraaf Media Nederland Telegraaf Media Nederland is onderdeel van TMG (Telegraaf Media Groep) en heeft in haar print portfolio o.a. landelijke, regionale en gratis dagbladen, tijdschriften en huis-aan-huisbladen. Online exploiteert Telegraaf Media Nederland meer dan honderd websites, waarvan een belangrijk gedeelte met landelijk, regionaal of lokaal nieuws. Ook heeft Telegraaf Media Nederland activiteiten op het gebied van (video)productie. Telegraaf Media Nederland is het meest complete mediahuis van Nederland, met mediamerken en -platformen die onmisbaar zijn voor consument en adverteerder.
Ingezonden persbericht