Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie
NPCF: Gezondheidsdoelen werken als patiënt er echt iets aan heeft
28 juni 2011
De zorg wordt steeds duurder, maar de gezondheid van Nederlanders neemt
niet navenant toe. Dat zegt de Raad voor de Volksgezondheid en Zorg
(RVZ) in een vandaag verschenen rapport.
Vergeleken bij andere landen in Europa blijft de groei in
levensverwachting achter en is de sterfte rondom geboortes hoog. De
Raad doet diverse aanbevelingen om de kwaliteit te verbeteren,
waaronder het stellen van gezondheidsdoelen.
Als de zorgverlener en patiënt samen een duidelijk doel stellen,
bijvoorbeeld binnen vier weken weer aan het werk, is de kans groot dat
dit gehaald wordt, stelt de Raad.
De NPCF onderschrijft het belang van gezondheidsdoelen. 'Het moeten wel
doelen zijn waar de patiënt iets aan heeft', reageert Wilna Wind,
directeur van patiëntenfederatie NPCF. 'En het moeten doelen zijn
waardoor de kwaliteit van leven verbetert.
Soms is gezondheidswinst goed te meten, door bijvoorbeeld bloedwaarden
te volgen. Maar winst in kwaliteit van leven is minder makkelijk
meetbaar te maken. De mening van de patiënt is dan cruciaal. Het sturen
op persoonlijke gezondheidsdoelen bij bijvoorbeeld ouderen met meerdere
aandoeningen en meerdere zorgverleners vraagt extra aandacht.'
De Raad stelt ook dat de verschillen in kwaliteit tussen ziekenhuizen
en zorgverleners in Nederland 'onverklaarbaar groot' zijn. Het is voor
patiënten niet duidelijk waar zij een goede behandeling kunnen
verwachten en waar niet.
'Dat is precies de reden waarom wij er zo op hameren dat de
transparantie van de zorg veel en veel beter moet', zegt Wilna Wind'.
'De gegevens over heroperaties en het optreden van complicaties moeten
openbaar worden. Het achterhouden van gegevens kan echt niet meer.'
Met ZorgkaartNederland.nl wil de NPCF dan ook bijdragen aan die
transparantie. Patiënten kunnen daar hun zorgverlener waarderen, en de
zorgverlener kan zijn zorgverlening daarop aanpassen. Daarnaast leveren
de reviews belangrijke keuze-informatie op voor mensen die de juiste
zorgverleners zoeken. Patiënten hebben er recht op om te weten of ze
een goede of een minder goede arts hebben. Die informatie moet nog veel
ruimer voor handen komen.
De NPCF kan zich vinden in de suggestie van de RVZ om zorgverzekeraars
sterker dan nu te laten inkopen op bewezen kwaliteit, om ook op die
manier een impuls te geven aan de kwaliteit van zorg.
Voorwaarde hierbij is wel dat de kwaliteitsgegevens en -verschillen
toegankelijk zijn en dat gezondsheidsdoelen samen met de patiënt
opgesteld worden. Dat heeft nog wel wat voeten in aarde maar die kant
moeten we wél op.