Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie


NPCF: Gezondheidsdoelen werken als patiënt er echt iets aan heeft

28 juni 2011
De zorg wordt steeds duurder, maar de gezondheid van Nederlanders neemt niet navenant toe. Dat zegt de Raad voor de Volksgezondheid en Zorg (RVZ) in een vandaag verschenen rapport.

Vergeleken bij andere landen in Europa blijft de groei in levensverwachting achter en is de sterfte rondom geboortes hoog. De Raad doet diverse aanbevelingen om de kwaliteit te verbeteren, waaronder het stellen van gezondheidsdoelen.

Als de zorgverlener en patiënt samen een duidelijk doel stellen, bijvoorbeeld binnen vier weken weer aan het werk, is de kans groot dat dit gehaald wordt, stelt de Raad.

De NPCF onderschrijft het belang van gezondheidsdoelen. 'Het moeten wel doelen zijn waar de patiënt iets aan heeft', reageert Wilna Wind, directeur van patiëntenfederatie NPCF. 'En het moeten doelen zijn waardoor de kwaliteit van leven verbetert.

Soms is gezondheidswinst goed te meten, door bijvoorbeeld bloedwaarden te volgen. Maar winst in kwaliteit van leven is minder makkelijk meetbaar te maken. De mening van de patiënt is dan cruciaal. Het sturen op persoonlijke gezondheidsdoelen bij bijvoorbeeld ouderen met meerdere aandoeningen en meerdere zorgverleners vraagt extra aandacht.'

De Raad stelt ook dat de verschillen in kwaliteit tussen ziekenhuizen en zorgverleners in Nederland 'onverklaarbaar groot' zijn. Het is voor patiënten niet duidelijk waar zij een goede behandeling kunnen verwachten en waar niet.

'Dat is precies de reden waarom wij er zo op hameren dat de transparantie van de zorg veel en veel beter moet', zegt Wilna Wind'. 'De gegevens over heroperaties en het optreden van complicaties moeten openbaar worden. Het achterhouden van gegevens kan echt niet meer.'

Met ZorgkaartNederland.nl wil de NPCF dan ook bijdragen aan die transparantie. Patiënten kunnen daar hun zorgverlener waarderen, en de zorgverlener kan zijn zorgverlening daarop aanpassen. Daarnaast leveren de reviews belangrijke keuze-informatie op voor mensen die de juiste zorgverleners zoeken. Patiënten hebben er recht op om te weten of ze een goede of een minder goede arts hebben. Die informatie moet nog veel ruimer voor handen komen.

De NPCF kan zich vinden in de suggestie van de RVZ om zorgverzekeraars sterker dan nu te laten inkopen op bewezen kwaliteit, om ook op die manier een impuls te geven aan de kwaliteit van zorg.

Voorwaarde hierbij is wel dat de kwaliteitsgegevens en -verschillen toegankelijk zijn en dat gezondsheidsdoelen samen met de patiënt opgesteld worden. Dat heeft nog wel wat voeten in aarde maar die kant moeten we wél op.