Rijksoverheid


28 juni 2011

Kamervragen van het lid Verhoeven (D66) over OV-data en 9292

Geachte voorzitter,

Hierbij ontvangt u antwoorden op de vragen gesteld door het lid Verhoeven (D66) over het bericht dat 9292 OV-data tegen betaling vrijgeeft. De vragen werden mij toegezonden bij uw brief van 6 juni 2011 (kenmerk 2011Z11763). 1. Bent u bekend met het bericht "9292 geeft OV-data tegen betaling vrij"? 1. Ja. 2. Klopt het bericht dat 9292 tegen betaling en met toestemming OV-data wil vrijgeven? 2. Dat klopt, maar het verdient nadere toelichting. 9292 maakt geen winst. 9292 geeft namens de OV vervoerders de ruwe data vrij tegen ,,verstrekkingkosten1. De data zijn dus gratis, de,,ophaalkosten zijn voor rekening van de afnemer. Ten aanzien van de term ,,met toestemming het volgende. 9292 stelt de gegevens volgens een licentiemodel2 beschikbaar aan de markt (voor grote en kleine verzoeken). Uitgangspunt hiervan is dat de door 9292 verstrekte OV-data niet voor andere toepassingen aan de markt ter beschikking worden gesteld, dan voor het verstrekken van reisinformatie aan de reiziger. Via he t licentiemodel kan dat (beter) gereguleerd worden.

3. Hoe verhoudt zich dit met de belofte dat in 2011 de gegevens openbaar beschikbaar zouden worden in de Nationale Databank Openbaar Vervoersgegevens (NDOV)?
1

conform artikel 14 Wet personenvervoer 2000 (WP2000) en artikel 10 Besluit personenvervoer 2000 (BP2000) 2 Dit lecentiemodel is gebaseerd op het Open Dara model.



3. Sinds 1 januari 2011 hebben de vervoerders op grond van het BP2000 de verplichting om actuele OV data ter beschikking te stellen aan eenieder die daarom vraagt ten behoeve van een reisinformatie systeem. Daarnaast hebben de overheden (provincies, stadsregios en mijn ministerie) het project NDOV gestart. Het doel van dit project is de voorwaarden te creëren dat de gegevens eenvoudig en tegen verstrekkingskosten beschikbaar komen; marktpartijen kunnen dan op één plek hun gegevens ,,ophalen, in plaats van stuk voor stuk, bij alle vervoerders. De overheid heeft hierin een faciliterende rol, de markt wordt nadrukkelijk betrokken bij de vraag welke data benodigd zijn voor een OV reisadvies en op welke wijze dat idealiter wordt verkregen. 4. Hoe verhoudt zich dit met de ideeën uit de Digitale Agenda.nl zoals verwoord in het hoofdstuk "Groei en Innovatie met ,,open data als grondstof"? 4. De digitale agenda.nl stelt dat overheidsdata beschikbaar dienen te komen voor ondernemers volgen