Politie Gelderland-Zuid
Vervolg controles Gelderse verkeersweek
Waarom controle op snelheid?
Nijmegen e.o., 28-06-2011 o Maandag heeft het Verkeershandhavingsteam
met onopvallende dienstauto's, -surveillanceauto en -motor controles
gehouden in Nijmegen en omgeving. Bij elk ongeval speelt snelheid een
rol en het is één van de belangrijkste ongevalsoorzaken. Dit speerpunt
stond dan ook centraal deze dag. De controles maakten deel uit van de
Gelderse verkeersweek.
Via controles met mobiele radarauto's is tussen 08.00 uur en 22.00 uur
op diverse locaties in Nijmegen, en in Malden en Overasselt, op
snelheid gecontroleerd. De politie houdt snelheidscontroles op plekken
waar ernstige ongevallen zijn gebeurd of waar veel overtredingen
plaatsvinden, op drukke en gevaarlijke kruisingen of naar aanleiding
van klachten uit de buurt. Bij de metingen van maandag kwamen
op meerdere controlelocaties snelheidsoverschrijdingen van meer dan 30
kilometer per uur voor binnen de bebouwde kom. Op de Industrieweg reed
een bestuurder zelfs 93. Het Verkeershandhavingsteam (VHT) meet op deze
weg regelmatig zeer hoge uitschieters.
Waarom zijn snelheidscontroles belangrijk?
Nog steeds vallen er veel slachtoffers in het verkeer. In Gelderland
vielen vorig jaar zo'n 80 doden en 2500 ernstig gewonden. Wegen worden
infrastructureel aangepast, auto's worden steeds veiliger, maar zeker
ook het rijgedrag van bestuurders zelf is van grote invloed op de
verkeersveiligheid. Snelheid speelt een rol bij elk verkeersongeval.
Het kan het verschil uitmaken tussen leven en dood, ernstig gewond of
licht gewond. Hoe hoger de snelheid, hoe groter de stopafstand. Dit is
het aantal meters dat je nodig hebt om tot stilstand te komen. Daarbij
spelen de reactietijd en remweg een rol. Een alerte en fitte bestuurder
heeft gemiddeld een reactietijd van 1 seconde nodig. Ben je even
afgeleid dan is je reactietijd langer. Al die tijd reageer je niet en
heb je de voet nog op het gaspedaal. Bij een snelheid van 50 km/per uur
leg je bijvoorbeeld al ongeveer 14 meter af voor je kunt reageren.
Vandaar dat in veel woonwijken een 30 km-zone geldt, bij die snelheid
duurt het 'slechts' 8 meter voor je reageert. Na de reactietijd begin
je met remmen. Hoe goed een voertuig ook remt, er is nu eenmaal een
bepaalde afstand nodig om tot stilstand te komen. Zo is (gemiddeld, bij
goed weer en normaal wegdek) bij een snelheid van 50 km 12 meter remweg
nodig, bij 60 is dit al 17,4 meter en bij 80 km 30,8 meter. Een kleine
overschrijding van de maximum snelheid binnen de bebouwde kom kan
dus al snel betekenen dat je niet meer bijtijds kan stoppen voor een
overstekend kind of dier.
Om nog een beeld te geven: de stopafstand bij een snelheid van 120
km/per uur is 24 auto's van gemiddelde lengte, en bij 130 km al gauw 30
auto's.
Nog een paar cijfers
Voor automobilisten is de kans op overlijden bij een aanrijding met een
snelheid van 80 km/per uur bijvoorbeeld al 20 keer groter dan bij een
snelheid van 30. Cijfers voor fietsers en voetgangers zijn nog
ernstiger. Bij aanrijdingen met een snelheid van slechts 35 km/per uur
komt 5% van deze groep verkeersdeelnemers om het leven. Bij 48 km loopt
het aandeel met dodelijke afloop al op tot 45% en bij 64 km/per uur
overleeft nog maar 15% de klap.
Sancties
Hoe gevaarlijker de overtreding, hoe hoger de boete. Relatief kleine
overtredingen worden afgedaan met een boete. Overschrijdingen van meer
dan 30 km/per uur (en op de snelweg met 40) worden geregistreerd.
Afhankelijk van de voorgeschiedenis levert zo'n overtreding een forse
boete of dagvaarding op. Rijdt je meer dan 50 km/per uur harder dan
toegestaan, dan volgt bij staande houding invordering van het
rijbewijs. Bij zeer grove overtredingen, waar bijvoorbeeld de
videosurveillanceauto zich met name op richt, kan een artikel 130
procedure gestart worden. Daarbij moet een bestuurder een onderzoek
ondergaan naar de lichamelijke of geestelijke geschiktheid om een
motorvoertuig te besturen. Afhankelijk van de uitkomst kan het CBR het
rijbewijs permanent ongeldig verklaren.
Overige resultaten
Via onopvallende surveillance werden maandagmiddag in en rond Nijmegen,
onder meer op de A73) ook op ander verkeersonveilig gedrag gelet. De
politiemensen kwamen het volgende tegen:
* niet handsfree bellen (2)
* negeren inhaalverbod vrachtauto's (2)
* kinderen op de voorbank
* rijden over voorsorteervak
* rijden over verdrijvingsvlakken
* rechts inhalen
* donkere ruiten (na controle met de tintman)
* rijden zonder helm
* diverse bestuurders zijn in verband met 'stoppen is blazen'
gecontroleerd op alcohol, geen van hen reed onder invloed
Actieweek
De verkeerscontroles vormen onderdeel van de Gelderse verkeersweek. De
VHTs van de drie Gelderse politiekorpsen vragen dan extra aandacht voor
verkeersveiligheid en gedrag in het verkeer. Dit gebeurt onder meer
door controles op speerpunten die als belangrijkste ongevaloorzaak
bekend staan, zoals te hard rijden, rijden door rood en rijden onder
invloed. De Gelderse verkeersweek, waarin het dus vooral gaat om
bewustwording, wordt gehouden tot en met vrijdag 1 juli.
(08)
Laatst gewijzigd 28-06-2011 15:34 | © Regio Gelderland-Zuid |