Politie Gelderland-Zuid

Vervolg controles Gelderse verkeersweek

Waarom controle op snelheid?

Nijmegen e.o., 28-06-2011 o Maandag heeft het Verkeershandhavingsteam met onopvallende dienstauto's, -surveillanceauto en -motor controles gehouden in Nijmegen en omgeving. Bij elk ongeval speelt snelheid een rol en het is één van de belangrijkste ongevalsoorzaken. Dit speerpunt stond dan ook centraal deze dag. De controles maakten deel uit van de Gelderse verkeersweek.

Via controles met mobiele radarauto's is tussen 08.00 uur en 22.00 uur op diverse locaties in Nijmegen, en in Malden en Overasselt, op snelheid gecontroleerd. De politie houdt snelheidscontroles op plekken waar ernstige ongevallen zijn gebeurd of waar veel overtredingen plaatsvinden, op drukke en gevaarlijke kruisingen of naar aanleiding van klachten uit de buurt. Bij de metingen van maandag kwamen op meerdere controlelocaties snelheidsoverschrijdingen van meer dan 30 kilometer per uur voor binnen de bebouwde kom. Op de Industrieweg reed een bestuurder zelfs 93. Het Verkeershandhavingsteam (VHT) meet op deze weg regelmatig zeer hoge uitschieters.

Waarom zijn snelheidscontroles belangrijk?
Nog steeds vallen er veel slachtoffers in het verkeer. In Gelderland vielen vorig jaar zo'n 80 doden en 2500 ernstig gewonden. Wegen worden infrastructureel aangepast, auto's worden steeds veiliger, maar zeker ook het rijgedrag van bestuurders zelf is van grote invloed op de verkeersveiligheid. Snelheid speelt een rol bij elk verkeersongeval. Het kan het verschil uitmaken tussen leven en dood, ernstig gewond of licht gewond. Hoe hoger de snelheid, hoe groter de stopafstand. Dit is het aantal meters dat je nodig hebt om tot stilstand te komen. Daarbij spelen de reactietijd en remweg een rol. Een alerte en fitte bestuurder heeft gemiddeld een reactietijd van 1 seconde nodig. Ben je even afgeleid dan is je reactietijd langer. Al die tijd reageer je niet en heb je de voet nog op het gaspedaal. Bij een snelheid van 50 km/per uur leg je bijvoorbeeld al ongeveer 14 meter af voor je kunt reageren. Vandaar dat in veel woonwijken een 30 km-zone geldt, bij die snelheid duurt het 'slechts' 8 meter voor je reageert. Na de reactietijd begin je met remmen. Hoe goed een voertuig ook remt, er is nu eenmaal een bepaalde afstand nodig om tot stilstand te komen. Zo is (gemiddeld, bij goed weer en normaal wegdek) bij een snelheid van 50 km 12 meter remweg nodig, bij 60 is dit al 17,4 meter en bij 80 km 30,8 meter. Een kleine overschrijding van de maximum snelheid binnen de bebouwde kom kan dus al snel betekenen dat je niet meer bijtijds kan stoppen voor een overstekend kind of dier.
Om nog een beeld te geven: de stopafstand bij een snelheid van 120 km/per uur is 24 auto's van gemiddelde lengte, en bij 130 km al gauw 30 auto's.

Nog een paar cijfers
Voor automobilisten is de kans op overlijden bij een aanrijding met een snelheid van 80 km/per uur bijvoorbeeld al 20 keer groter dan bij een snelheid van 30. Cijfers voor fietsers en voetgangers zijn nog ernstiger. Bij aanrijdingen met een snelheid van slechts 35 km/per uur komt 5% van deze groep verkeersdeelnemers om het leven. Bij 48 km loopt het aandeel met dodelijke afloop al op tot 45% en bij 64 km/per uur overleeft nog maar 15% de klap.

Sancties
Hoe gevaarlijker de overtreding, hoe hoger de boete. Relatief kleine overtredingen worden afgedaan met een boete. Overschrijdingen van meer dan 30 km/per uur (en op de snelweg met 40) worden geregistreerd. Afhankelijk van de voorgeschiedenis levert zo'n overtreding een forse boete of dagvaarding op. Rijdt je meer dan 50 km/per uur harder dan toegestaan, dan volgt bij staande houding invordering van het rijbewijs. Bij zeer grove overtredingen, waar bijvoorbeeld de videosurveillanceauto zich met name op richt, kan een artikel 130 procedure gestart worden. Daarbij moet een bestuurder een onderzoek ondergaan naar de lichamelijke of geestelijke geschiktheid om een motorvoertuig te besturen. Afhankelijk van de uitkomst kan het CBR het rijbewijs permanent ongeldig verklaren.

Overige resultaten
Via onopvallende surveillance werden maandagmiddag in en rond Nijmegen, onder meer op de A73) ook op ander verkeersonveilig gedrag gelet. De politiemensen kwamen het volgende tegen:

* niet handsfree bellen (2)

* negeren inhaalverbod vrachtauto's (2)

* kinderen op de voorbank

* rijden over voorsorteervak

* rijden over verdrijvingsvlakken

* rechts inhalen

* donkere ruiten (na controle met de tintman)
* rijden zonder helm

* diverse bestuurders zijn in verband met 'stoppen is blazen' gecontroleerd op alcohol, geen van hen reed onder invloed

Actieweek
De verkeerscontroles vormen onderdeel van de Gelderse verkeersweek. De VHTs van de drie Gelderse politiekorpsen vragen dan extra aandacht voor verkeersveiligheid en gedrag in het verkeer. Dit gebeurt onder meer door controles op speerpunten die als belangrijkste ongevaloorzaak bekend staan, zoals te hard rijden, rijden door rood en rijden onder invloed. De Gelderse verkeersweek, waarin het dus vooral gaat om bewustwording, wordt gehouden tot en met vrijdag 1 juli. (08)

Laatst gewijzigd 28-06-2011 15:34 | © Regio Gelderland-Zuid |