Kamp presenteert tweede sigaar uit eigen doos
* 28-06-2011
FNV Bondgenoten vindt de oplossing die minster Kamp gekozen heeft om de
AOW naar voren te halen, een tweede sigaar uit eigen doos. Minister
Kamp wil het AOW-gat dat vorige week is aangekaart door de berekeningen
van FNV Bondgenoten, op deze manier dichten. Mensen die alleen AOW
hebben of een klein pensioen, kunnen dan alsnog eerder stoppen met
werken dan de wettelijke AOW-leeftijd (66 in 2020 en 67 in 2025).
Een herhaling van zetten door Kamp
Het CPB had voor het AOW-gat in zijn berekeningen afgelopen vrijdag de
volgende oplossing: "haal het pensioen naar voren, dan is het
koopkrachtverlies over het resterende leven 6 à 7 procent."
Henk van der Kolk: "Het CPB dicht gaten door de eigen spaarpot van
mensen - het pensioen - naar voren te halen. Kamp doet dat nu met de
AOW. Mensen hebben dan in de jaren daarna minder AOW of pensioen.
Eerder deed Kamp dat al door de AOW-ophoging van 0,6 procent te betalen
uit de afbouw van ouderenkortingen en -toeslagen. Ik deel de
tevredenheid van de FNV dan ook niet, en zie geen enkele reden de
pensioendeal op dit punt te omarmen. Hoezo onaf of onrealistisch
rekenwerk? Wij hebben het aangekaart, en het klopt. De oplossing van
Kamp is een herhaling van zetten: hij presenteert twee keer een sigaar
uit eigen doos. Het kost hem geen cent en hij bezuinigt miljarden op de
AOW."
Uitgangspunt is FNV-breed altijd geweest, dat mensen zonder
inkomensverlies eerder kunnen stoppen.
Rekenwerk
Door de bruto AOW te verhogen in het eerste jaar (of in de eerste twee
jaar, na 2025) wordt het inkomensverlies gecompenseerd dat optreedt als
mensen eerder stoppen dan de wettelijke normleeftijd.
Dit inkomensverlies treedt op omdat mensen die eerder stoppen door de
belastingdienst nog steeds als werkend worden beschouwd, en dus een
AOW-premie moeten betalen van 17,9 procent. Dit - opgeteld bij de
strafkorting van 6,5 procent - leidde eerder tot de berekening dat
mensen met alleen AOW en een klein pensioen er tot 25 procent op
achteruit zouden gaan (17,9 plus 6,5 procent). Hierin was de jaarlijkse
ophoging van de AOW met 0,6 procent al verdisconteerd.
Alleenstaanden zouden er het meest op achteruitgaan omdat deze ophoging
gebaseerd was op de individuele gehuwden AOW, die een stuk lager is dan
de alleenstaanden AOW. Gehuwden zouden er 15 à 20 procent op
achteruitgaan. De berekeningen golden alleen de jaren tot de wettelijke
AOW-leeftijd. Dit gat is nu deels gedicht, en wordt uitgesmeerd over de
jaren ná de normleeftijd.
Mensen van 50 en jonger dubbel de klos
Het inkomensverlies van mensen van 50 en jonger is overigens een stuk
groter. Als zij vanaf 2025 nog op hun 65^ste willen stoppen, is dat
verlies gemiddeld 12 à 14 procent per jaar, de rest van hun leven. Bij
navraag van FNV Bondgenoten bij het CPB gaf het rekeninstituut aan,
alleen het eerste jaar (voor de generatie 50-55 jaar) te hebben
doorgerekend - voor één jaar eerder stoppen dan 66 in 2020 en 67 in
2025 dus.
Henk van der Kolk: "Mensen onder de 50 die op hun 65^ste willen
stoppen, zijn dus dubbel de klos. Die groep staat niet in de
CPB-berekeningen. Zij zijn ook al het meest de dupe van een van een
onzeker pensioensysteem en komen er ook bij de AOW het meest bekaaid
af."
Het CPB had voor het AOW-gat in zijn berekeningen afgelopen vrijdag de
volgende oplossing: "haal het pensioen naar voren, dan is het
koopkrachtverlies over het resterende leven 6 à 7 procent."
Henk van der Kolk: "Het CPB dicht gaten door de eigen spaarpot van
mensen - het pensioen - naar voren te halen. Kamp doet dat nu met de
AOW. Mensen hebben dan in de jaren daarna minder AOW of pensioen.
Eerder deed Kamp dat al door de AOW-ophoging van 0,6 procent te betalen
uit de afbouw van ouderenkortingen en -toeslagen. Ik deel de
tevredenheid van de FNV dan ook niet, en zie geen enkele reden de
pensioendeal op dit punt te omarmen. Hoezo onaf of onrealistisch
rekenwerk? Wij hebben het aangekaart, en het klopt. De oplossing van
Kamp is een herhaling van zetten: hij presenteert twee keer een sigaar
uit eigen doos. Het kost hem geen cent en hij bezuinigt miljarden op de
AOW."
Uitgangspunt is FNV-breed altijd geweest, dat mensen zonder
inkomensverlies eerder kunnen stoppen.
Rekenwerk
Door de bruto AOW te verhogen in het eerste jaar (of in de eerste twee
jaar, na 2025) wordt het inkomensverlies gecompenseerd dat optreedt als
mensen eerder stoppen dan de wettelijke normleeftijd.
Dit inkomensverlies treedt op omdat mensen die eerder stoppen door de
belastingdienst nog steeds als werkend worden beschouwd, en dus een
AOW-premie moeten betalen van 17,9 procent. Dit - opgeteld bij de
strafkorting van 6,5 procent - leidde eerder tot de berekening dat
mensen met alleen AOW en een klein pensioen er tot 25 procent op
achteruit zouden gaan (17,9 plus 6,5 procent). Hierin was de jaarlijkse
ophoging van de AOW met 0,6 procent al verdisconteerd.
Alleenstaanden zouden er het meest op achteruitgaan omdat deze ophoging
gebaseerd was op de individuele gehuwden AOW, die een stuk lager is dan
de alleenstaanden AOW. Gehuwden zouden er 15 à 20 procent op
achteruitgaan. De berekeningen golden alleen de jaren tot de wettelijke
AOW-leeftijd. Dit gat is nu deels gedicht, en wordt uitgesmeerd over de
jaren ná de normleeftijd.
Mensen van 50 en jonger dubbel de klos
Het inkomensverlies van mensen van 50 en jonger is overigens een stuk
groter. Als zij vanaf 2025 nog op hun 65^ste willen stoppen, is dat
verlies gemiddeld 12 à 14 procent per jaar, de rest van hun leven. Bij
navraag van FNV Bondgenoten bij het CPB gaf het rekeninstituut aan,
alleen het eerste jaar (voor de generatie 50-55 jaar) te hebben
doorgerekend - voor één jaar eerder stoppen dan 66 in 2020 en 67 in
2025 dus.
Henk van der Kolk: "Mensen onder de 50 die op hun 65^ste willen
stoppen, zijn dus dubbel de klos. Die groep staat niet in de
CPB-berekeningen. Zij zijn ook al het meest de dupe van een onzeker
pensioensysteem en komen er ook bij de AOW het meest bekaaid af."
FNV Bondgenoten