Rijksoverheid


27 juni 2011
Vragen van het lid Slob (ChristenUnie) aan de minister van Infrastructuur en Milieu over de samenwerking met Duitsland bij de verkoop van treinkaartjes voor spoorvervoer in Limburg en afhandeling van toezegging aan lid Aptroot (VVD)

Geachte voorzitter,

Hierbij doe ik u de antwoorden toekomen op de vragen van het kamerlid Slob over de samenwerking met Duitsland bij de verkoop van treinkaartjes voor spoorvervoer in Limburg. Daarnaast kom ik hiermee mijn toezegging aan het lid Aptroot na om de Kamer schriftelijk te informeren over de wijze waarop de inkomsten van het Euregioticket worden verdeeld. Verdeling inkomsten Euregioticket De algemene afspraak tussen de verschillende vervoerders in het Euregiogebied Maas-Rijn is, dat zij bij de verkoop van het Euregioticket de opbrengsten zelf mogen houden. NS deelt de opbrengsten van de door NS verkochte Euregiotickets met Veolia via het systeem `Meten in de Trein'.

Antwoorden op de vragen van het lid Slob


1 Deelt u de mening dat het voor de reiziger met een hoofdletter R niet van belang is of een reis zich afspeelt op het hoofdrailnet, op een contractsectorlijn of op een grensoverschrijdende verbinding en of daarbij wel of niet de Nederlandse grens wordt gepasseerd, maar dat de reiziger puur van A naar B wil reizen? 1. Ja, ik deel die mening.


2. Waarom verkoopt de NS wel het Euregioticket, maar is deze vervoerder niet bereid het Euregioticket te accepteren in haar regionale stoptreinen in Limburg behoudens de grensoverschrijdende trajecten terwijl, Deutsche Bahn deze tickets wel in de hele regio accepteert (regionalbahn en regionalexpress) met uitzondering van de ICE?



2. In antwoord op de vragen van het lid Cramer heb ik 7 maart jongstleden (Tweede Kamer vergaderjaar 2010-2011, Aanhangsel van de Handelingen 1695) geantwoord wanneer NS het ticket wel en niet accepteert.

Ministerie van Infrastructuur en Milieu

Uw kenmerk IENM/BSK-2011/91063


3. Deelt u de mening dat één regionaal kaartje in dit gebied waar de grens nooit ver weg is in het belang is van de reiziger met de hoofdletter R en dat de NS hieraan mee dient te werken? 3. Ik onderschrijf het belang van maatregelen die het voor de reiziger makkelijker maken om grensoverschrijdend te reizen. Een speciaal kaartje kan zo'n maatregel zijn, het accepteren ervan blijft een afweging van de vervoerder.


4. Bent u bereid de NS-directie hierop aan te spreken zodat de reizigers in Limburg nog dit jaar een aantrekkelijk kaartje in de hele regio kunnen gebruiken? 4. De Wet personenvervoer 2000 en de vervoerconcessie voor het hoofdrailnet bieden geen mogelijkheid de NS te verplichten het Euregioticket te accepteren. Ik zal echter wel in gesprek met NS treden, om met hen de mogelijkheden te bespreken voor acceptatie van regionale vervoerbewijzen, zoals het Euregioticket.


5. Kent u het handyticket dat werkt via smartphones en wordt toegepast in de Duitse vervoerregio's van Aachner Verkehrsverbund en Verkehrsverbund Rijn-Ruhr? Bent u ervan op de hoogte dat ook het Euregioticket via dit e-ticketing systeem beschikbaar komt? 5. Ik ken het handyticket systeem, maar volgens mijn informatie is er nog geen besluit voorzien om het Euregioticket via dit systeem beschikbaar te maken.


6. Bent u bereid bij de NS te bewerkstelligen dat het handyticket een geldig vervoerbewijs wordt in Zuid-Limburg zolang er geen acceptabele oplossing is voor de OV-chipkaart in de grensregio? 6. Ik zal ook het handyticket meenemen in mijn gesprek met NS (zie het antwoord op vraag 4).


7. Kent u de initiatieven van de organisatie van de Floriade en genoemde Duitse vervoerregio's om een Floriadeticket te introduceren om te stimuleren dat straks veel Duitsers per trein naar de Floriade in Venlo gaan?

7. Ja.


8. Klopt het dat de NS weigert mee te werken aan dit initiatief? Zo ja, wat is hiervan de reden? 8. De Vervoerautoriteit Aken heeft de gedachte om Floriade combitickets op de markt te brengen waarbij de treinreis vanuit omgeving Aken ook via Heerlen kan gaan. De NS doet hier niet aan mee. De NS verwacht dat de marktvraag voor een treinreis via Heerlen zeer gering zal zijn, omdat het niet aantrekkelijk is voor de reiziger ten opzichte van enerzijds het autovervoer of anderzijds de reis van AkenMönchengladbach-Venlo over Duits spoor. De reis Aken-Venlo per auto duurt gewoonlijk 1 uur, Aken-Mönchengladbach-Venlo per trein 1 uur en 43 minuten en de reis Aken-Heerlen-Venlo per trein duurt bijna 2 uur. De Floriade-organisatie is nog in overleg met de NS over het verkopen van binnenlandse combikaartjes voor de Floriade.


9 Bent u bereid de NS hierop aan te spreken zodat ook hier de reiziger met een hoofdletter R wordt geschreven en de Duitse toeristen straks niet allemaal in de autofile richting Venlo staan? 9. Zie het antwoord op vraag 8. Bezoekers van de Floriade kunnen vanuit Aken per trein het snelst in Venlo zijn door via Mönchengladbach te reizen. Ik heb er begrip voor dat de NS niet een minder aantrekkelijk alternatief beschikbaar stelt.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU,

mw. drs. M.H. Schultz van Haegen