Ernst & Young

Nederland wordt minder aantrekkelijk voor zeescheepvaart

24 jun 2011 - Om Nederland aantrekkelijker te maken voor internationale rederijen, zijn aanpassingen in het fiscaal beleid noodzakelijk. Ook zal er geïnvesteerd moeten worden in een goede infrastructuur en onderwijs. Dat blijkt tijdens de bijeenkomst van Ernst & Young in het Havenmuseum, waar de Shipping Industry Almanac 2011 wordt overhandigd aan oud-minister en voorzitter van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR), Tineke Netelenbos.

Nederland daalt op de ranglijst van aantrekkelijke landen voor de zeescheepvaart. Connie Roozen, partner bij Ernst & Young: "Het fiscale klimaat in Nederland is minder aantrekkelijk dan in andere landen. De tonnageregeling schrijft voor dat winstbelasting wordt berekend op basis van de netto tonnage van de schepen in plaats van winstbelasting over het feitelijke bedrijfsresultaat. In Nederland is toepassing van deze regeling voor scheepvaartactiviteiten beperkt, terwijl in andere landen het voor vrijwel alle activiteiten van rederijen geldt. In Nederland geldt voor bepaald type schepen als enige land een winstsplitsing tussen transportactiviteiten en overige activiteiten. Dit brengt een administratieve lastendruk en hogere belastingdruk met zich mee. Ook neemt de aantrekkelijkheid van Nederland af door de hoge arbeidskosten ten opzichte van de andere EU-landen."

Buitenlandse hoofdkantoren
De Nederlandse overheid zou er goed aan doen om met het fiscaal beleid de focus te leggen op de aantrekkelijkheid voor zowel nationale als internationale rederijen, volgens Tineke Netelenbos, oud-minister en voorzitter van de KVNR: "Van oudsher zijn Nederlandse rederijen vaak familiebedrijven, die graag in Nederland blijven. Ze worden echter een dief van eigen portemonnee als de kostenverschillen met het buitenland te groot worden. In de omringende landen is het beter geregeld. Door aanpassingen in het fiscaal beleid, kunnen we niet alleen deze rederijen in Nederland behouden, maar worden we ook aantrekkelijker voor buitenlandse hoofdkantoren. Dat brengt werkgelegenheid en economische activiteit voor ons land met zich mee."

Onderwijs
Om de Nederlandse scheepvaart weer aan de top te brengen, is meer nodig dan alleen investeren in het fiscaal klimaat. Martin Dorsman, directeur van de KVNR: "De Nederlandse kwaliteitsvlag trekt buitenlandse reders aan en dat leidt tot een toename van de werkgelegenheid. Investeringen in het onderwijs zijn hiervoor noodzakelijk. Samen met de overheid zijn we diverse onderwijsprojecten gestart. Een mooi voorbeeld is de subsidie die de overheid beschikbaar stelt om jongeren die hun studiekeuze nog moeten maken mee te laten varen met koopvaardijschepen, zodat ze een beter beeld krijgen van hun toekomstig beroep. " Tineke Netelenbos neemt de Shipping Industry Almanac in ontvangst van Connie Roozen van Ernst & Young.