Campagne van Reader's Digest wil 'grooming' aanpakken
Persbericht van Reader's Digest
Online alarmdienst nodig voor kinderen in Europa
Amsterdam, 28 juni - De lidstaten van de Europese Unie moeten nationale
alarmdiensten oprichten die kinderen 24 uur per dag kunnen bijstaan
wanneer ze vermoeden slachtoffer te zijn van grooming, het paaien door
pedofielen op internet. In Groot-Brittannië bestaat al zo'n dienst: het
nationale agentschap 'Child Exploitation and Online Protection' (CEOP).
"Het nut van dit Britse model is overduidelijk", verklaart John Carr
van de Europese organisatie Alliance for Child Safety Online en
adviseur van de VN, in het julinummer van tijdschrift Reader's Digest.
Vorige maand lanceerde Reader's Digest een Europese campagne om ervoor
te zorgen dat kinderen snel en gemakkelijk om hulp kunnen vragen als ze
op het internet surfen. De oplossing is een Alarmknop-een icoon op het
computerscherm- waarmee die kinderen meteen contact kunnen opnemen met
een nationale hulpdienst. Dit centrum zou permanent bemand moeten
worden door een team van opsporingsambtenaren en internetspecialisten.
Ondertussen heeft Neelie Kroes, de vicevoorzitter van de Europese
Commissie voor de Digitale Agenda, de aandacht gevestigd op het
probleem van grooming. Ze heeft de Europese internetindustrie
opgeroepen om websites veiliger te maken voor kinderen.
"Ik doe een beroep op de leiders van de internetindustrie om met
concrete oplossingen te komen voor eind oktober", aldus Kroes.
In het julinummer van Reader's Digest waarschuwen experts echter dat er
nog veel publieke druk nodig is om de EU-lidstaten te overtuigen om de
Internet Alarmknop, in combinatie met een nationale hulpdienst, snel in
te voeren.
Reader's Digest heeft een enqu(ee)te www.maakinternetveilig.nl (ook
voor Vlaanderen) opgesteld in 13 talen. Door deze enqu(ee)te in te
vullen, kan men deze campagne van Reader's Digest steunen.
Hiermee wil Reader's Digest extra druk uitoefenen op de EU, op
nationale parlementen en op de internetindustrie. Meer informatie over
de Europese campagne van Reader's Digest is terug te vinden op
www.protectchildrenonthenet.com.
Over Reader's Digest
The Reader's Digest Association Inc., is een internationale media- en
marketingonderneming met meer dan 20 merken. Reader's Digest zorgt voor
inspiratie, kennisontwikkeling en entertainment en brengt
lezers/website bezoekers over de hele wereld met elkaar in contact. Het
concern heeft vestigingen in 45 landen die boeken, tijdschriften,
educatieve uitgaven en muziek- en videoproducten uitbrengen in lokale
markten. Hiermee heeft Reader's Digest een totaal klantenbestand van
100 miljoen huishoudens in 79 landen opgebouwd. De onderneming
publiceert 92 tijdschriften, waaronder 50 edities van Reader's Digest,
het tijdschrift met de grootste oplage ter wereld, en onderhoudt 65
merkwebsites die 18 miljoen unieke bezoekers per maand genereren. De
onderneming verkoopt wereldwijd 68 miljoen boeken, muziek- en
videoproducten per jaar. Het hoofdkantoor is gevestigd in
Pleasantville, New York.
Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl
*
*
Links:
http://www.maakinternetveilig.nl
Razende Robot Reporter