Campagne van Reader's Digest wil 'grooming' aanpakken

Persbericht van Reader's Digest

Online alarmdienst nodig voor kinderen in Europa

Amsterdam, 28 juni - De lidstaten van de Europese Unie moeten nationale alarmdiensten oprichten die kinderen 24 uur per dag kunnen bijstaan wanneer ze vermoeden slachtoffer te zijn van grooming, het paaien door pedofielen op internet. In Groot-Brittannië bestaat al zo'n dienst: het nationale agentschap 'Child Exploitation and Online Protection' (CEOP).

"Het nut van dit Britse model is overduidelijk", verklaart John Carr van de Europese organisatie Alliance for Child Safety Online en adviseur van de VN, in het julinummer van tijdschrift Reader's Digest.

Vorige maand lanceerde Reader's Digest een Europese campagne om ervoor te zorgen dat kinderen snel en gemakkelijk om hulp kunnen vragen als ze op het internet surfen. De oplossing is een Alarmknop-een icoon op het computerscherm- waarmee die kinderen meteen contact kunnen opnemen met een nationale hulpdienst. Dit centrum zou permanent bemand moeten worden door een team van opsporingsambtenaren en internetspecialisten.

Ondertussen heeft Neelie Kroes, de vicevoorzitter van de Europese Commissie voor de Digitale Agenda, de aandacht gevestigd op het probleem van grooming. Ze heeft de Europese internetindustrie opgeroepen om websites veiliger te maken voor kinderen. "Ik doe een beroep op de leiders van de internetindustrie om met concrete oplossingen te komen voor eind oktober", aldus Kroes.

In het julinummer van Reader's Digest waarschuwen experts echter dat er nog veel publieke druk nodig is om de EU-lidstaten te overtuigen om de Internet Alarmknop, in combinatie met een nationale hulpdienst, snel in te voeren.

Reader's Digest heeft een enqu(ee)te www.maakinternetveilig.nl (ook voor Vlaanderen) opgesteld in 13 talen. Door deze enqu(ee)te in te vullen, kan men deze campagne van Reader's Digest steunen.

Hiermee wil Reader's Digest extra druk uitoefenen op de EU, op nationale parlementen en op de internetindustrie. Meer informatie over de Europese campagne van Reader's Digest is terug te vinden op www.protectchildrenonthenet.com.

Over Reader's Digest
The Reader's Digest Association Inc., is een internationale media- en marketingonderneming met meer dan 20 merken. Reader's Digest zorgt voor inspiratie, kennisontwikkeling en entertainment en brengt lezers/website bezoekers over de hele wereld met elkaar in contact. Het concern heeft vestigingen in 45 landen die boeken, tijdschriften, educatieve uitgaven en muziek- en videoproducten uitbrengen in lokale markten. Hiermee heeft Reader's Digest een totaal klantenbestand van 100 miljoen huishoudens in 79 landen opgebouwd. De onderneming publiceert 92 tijdschriften, waaronder 50 edities van Reader's Digest, het tijdschrift met de grootste oplage ter wereld, en onderhoudt 65 merkwebsites die 18 miljoen unieke bezoekers per maand genereren. De onderneming verkoopt wereldwijd 68 miljoen boeken, muziek- en videoproducten per jaar. Het hoofdkantoor is gevestigd in Pleasantville, New York.

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl

*
*

Links:
http://www.maakinternetveilig.nl



Razende Robot Reporter