Meer geld naar contacttijd hbo, minder naar bureaucratie
Te veel gaat in het hbo gaat naar bureaucratie in het hoger onderwijs.
In een brief aan de Tweede Kamer pleit de AOb voor vaste normen hoeveel
geld er besteed moet worden aan contacttijd met studenten en een
werkbare student/docent ratio. De kamer debateert vandaag over de
plannen.
Publieke middelen moeten worden ingezet voor het doel waarvoor deze
worden verstrekt. Naar de mening van de Algemene Onderwijsbond zijn er
te weinig garanties dat het publieke geld in het hoger onderwijs ook
daadwerkelijk wordt geïnvesteerd in het geven van goed onderwijs; het
zogenaamde primaire proces. Topsalarissen en buitenlandse investeringen
zijn slechts twee voorbeelden van uitgaven die ten koste gaan van die
kerntaak.
De Tweede Kamer heeft onlangs een bijeenkomst over overhead in het hbo
gehouden. Daaruit bleek dat een zorgwekkend klein aandeel van de
publieke middelen daadwerkelijk werd ingezet voor contacttijd met hoog
gekwalificeerde docenten. De AOb wijst in dit verband op het gegeven
dat tegenover de huidige onderzoeksactiviteiten in het hbo niet de
benodigde bekostiging staat. Hierdoor ontstaat grote druk op de
onderwijsactiviteiten. Ook de scheefgegroeide verhouding tussen
onderwijsgevend- en beheerspersoneel veroorzaakt druk op het primaire
proces. De AOb pleit voor meting en normering van de overhead vanuit
het primair proces: contacttijd met hoog gekwalificeerde docenten. Het
is hoog tijd voor richtinggevende normen voor wat betreft contacttijd
en student-docent ratio`s.
Download de brief van de AOb hieronder.
Zie het origineel
Mocht u niet beschikken over de voor PDF-documenten noodzakelijke
reader dan kunt u deze via onderstaande button downloaden.
Algemene Onderwijsbond