Stichting Biologica
Verslag Sustainable Foods Summit
Amsterdam, 23 en 24 juni - Ruim 100 organisaties uit binnen- en
buitenland waren vertegenwoordigd bij de Sustainable Foods Summit, die
georganiseerd werd door de Organic Monitor. Tijdens vier sessies werden
de nieuwste trends gepresenteerd op het gebied van duurzame
initiatieven, strategieën om klimaatverandering tegen te gaan,
marketing en distributie-innovaties en impactverlaging door duurzame
ingrediënten.
Eén van de pittigste discussies was die over de ontwikkeling van de
keurmerken. Hierbij stond de spanning tussen private keurmerken versus
de publieke keurmerken zoals EKO of Fair Trade centraal. Albert Heijn
bouwt met hun Puur en Eerlijk-label voort op de bestaande keurmerken en
bereikt ook consumenten die eerder geen biologisch voedsel kochten. Ook
Bio+ herkent deze trend. Beide partijen steken veel tijd in promotie
van hun naam. Branding wordt steeds belangrijk om de aandacht van de
consument te krijgen. Hierbij bieden het EKO-keurmerk en het nieuwe
Europese Bio-keurmerk de consument houvast. Sommige bedrijven
introduceren hun eigen groene label, waarbij niet helder is waar het
voor staat. Deze keurmerken liften mee op de algemene successen, maar
bieden geen garanties. Het wordt daarom steeds belangrijker om te
vertellen waar het EKO-keurmerk en het nieuwe Europese Bio-keurmerk
voor staan.
Meer informatie is te vinden op www.organicmonitor.com
Zie ook: keurmerken op deze website.
»