Stichting Biologica


Verslag Sustainable Foods Summit


Amsterdam, 23 en 24 juni - Ruim 100 organisaties uit binnen- en buitenland waren vertegenwoordigd bij de Sustainable Foods Summit, die georganiseerd werd door de Organic Monitor. Tijdens vier sessies werden de nieuwste trends gepresenteerd op het gebied van duurzame initiatieven, strategieën om klimaatverandering tegen te gaan, marketing en distributie-innovaties en impactverlaging door duurzame ingrediënten.

Eén van de pittigste discussies was die over de ontwikkeling van de keurmerken. Hierbij stond de spanning tussen private keurmerken versus de publieke keurmerken zoals EKO of Fair Trade centraal. Albert Heijn bouwt met hun Puur en Eerlijk-label voort op de bestaande keurmerken en bereikt ook consumenten die eerder geen biologisch voedsel kochten. Ook Bio+ herkent deze trend. Beide partijen steken veel tijd in promotie van hun naam. Branding wordt steeds belangrijk om de aandacht van de consument te krijgen. Hierbij bieden het EKO-keurmerk en het nieuwe Europese Bio-keurmerk de consument houvast. Sommige bedrijven introduceren hun eigen groene label, waarbij niet helder is waar het voor staat. Deze keurmerken liften mee op de algemene successen, maar bieden geen garanties. Het wordt daarom steeds belangrijker om te vertellen waar het EKO-keurmerk en het nieuwe Europese Bio-keurmerk voor staan.

Meer informatie is te vinden op www.organicmonitor.com

Zie ook: keurmerken op deze website.
»