Presentatie nieuw rapport Beter Leven kenmerk

Persbericht van Dierenbescherming

Al het varkensvlees dat bij Albert Heijn in de schappen ligt heeft vanaf vrijdag 1 juli op zijn minst één ster van het Beter Leven kenmerk van de Dierenbescherming. Aan de vooravond van deze mijlpaal in de historie van het kenmerk voor diervriendelijker geproduceerd vlees introduceert directeur Frank Dales van de Dierenbescherming op 30 juni in Studio Dudok in Den Haag een belangrijke nieuwe partner die het kenmerk mag voeren. Dales: "Deze ontwikkelingen zijn een indicatie van de onstuitbare opmars van het Beter Leven kenmerk als standaard voor diervriendelijker geproduceerde dierlijke producten."

De afgelopen jaren wist de Dierenbescherming vaker baanbrekende afspraken te maken met grote marktpartijen, zo blijkt uit het rapport Ieder jaar een beter leven voor steeds meer dieren, dat eveneens tijdens de bijeenkomst in Studio Dudok wordt gepresenteerd. Zo werden met Van Drie, wereldwijd marktleider in kalfsvleesproducten, afspraken gemaakt over het uitbannen van bloedarmoede bij kalveren. Anno 2010 nemen 23 grote supermarktketens, meer dan honderd ketenbedrijven en vijfhonderd veehouders deel aan het Beter Leven kenmerk.

Trotse boer
De Dierenbescherming begon met het Beter Leven kenmerk in 2007 door een 'proef' te draaien met de Volwaardkip. Een half miljoen van deze langzamer groeiende dieren nam de plaats in van de zogenaamde plofkippen in de vee-industrie. Toenmalig minister Cees Veerman van Landbouw onthulde het logo van het kenmerk en kreeg de eerste kip aangeboden van een trotse boer die zijn dieren meer ruimte bood, afleidingsmateriaal en een overdekte uitloop.




Razende Robot Reporter