Presentatie nieuw rapport Beter Leven kenmerk
Persbericht van Dierenbescherming
Al het varkensvlees dat bij Albert Heijn in de schappen ligt heeft
vanaf vrijdag 1 juli op zijn minst één ster van het Beter Leven kenmerk
van de Dierenbescherming. Aan de vooravond van deze mijlpaal in de
historie van het kenmerk voor diervriendelijker geproduceerd vlees
introduceert directeur Frank Dales van de Dierenbescherming op 30 juni
in Studio Dudok in Den Haag een belangrijke nieuwe partner die het
kenmerk mag voeren. Dales: "Deze ontwikkelingen zijn een indicatie van
de onstuitbare opmars van het Beter Leven kenmerk als standaard voor
diervriendelijker geproduceerde dierlijke producten."
De afgelopen jaren wist de Dierenbescherming vaker baanbrekende
afspraken te maken met grote marktpartijen, zo blijkt uit het rapport
Ieder jaar een beter leven voor steeds meer dieren, dat eveneens
tijdens de bijeenkomst in Studio Dudok wordt gepresenteerd. Zo werden
met Van Drie, wereldwijd marktleider in kalfsvleesproducten, afspraken
gemaakt over het uitbannen van bloedarmoede bij kalveren. Anno 2010
nemen 23 grote supermarktketens, meer dan honderd ketenbedrijven en
vijfhonderd veehouders deel aan het Beter Leven kenmerk.
Trotse boer
De Dierenbescherming begon met het Beter Leven kenmerk in 2007 door een
'proef' te draaien met de Volwaardkip. Een half miljoen van deze
langzamer groeiende dieren nam de plaats in van de zogenaamde
plofkippen in de vee-industrie. Toenmalig minister Cees Veerman van
Landbouw onthulde het logo van het kenmerk en kreeg de eerste kip
aangeboden van een trotse boer die zijn dieren meer ruimte bood,
afleidingsmateriaal en een overdekte uitloop.
Razende Robot Reporter