Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)
Rover-Haarlem: Kruisweg niet heropenen voor auto's
Door de afsluiting van de Kruisweg bij het station van Haarlem wordt er
door ondernemers en ouderenbondgeklaagd over de bereikbaarheid.
Rover-Haarlem en Fietsersbond Haarlem vinden juist dat de binnenstad
uitstekend bereikbaar is en vragen de stad om geduld bij de
werkzaamheden.
"De Kruisweg moet open voor auto's" opende het Haarlems Dagblad op 7
juni. De binnenstad en het station zou met de afsluiting voor
autoverkeer onbereikbaar geworden zijn voor ondernemers en voor
ouderen. Wat denken ouderenbonden en ondernemers met die openstelling
te realiseren? In onze ogen niets. De ruimte op de Kruisweg is al
vergeven. Na de lopende herinrichting en herbestrating is de Kruisweg
een wandelroute, busbaan en tweezijdig fietspad ("De Rode Loper") en is
er geen enkele ruimte vrij om te parkeren en te laden/lossen. Auto's
toelaten verandert niets. De Haarlemse binnenstad is uitstekend
bereikbaar. Er zijn vijf parkeergarages aan de rand van de binnenstad.
Is het station onbereikbaar voor auto's? De parkeergarage Stationsplein
is - als je de weg weet - goed bereikbaar en brengt je op het
stationsplein. Wat wil een mens nog meer? Parkeren in de hal van het
station? Wat er in Haarlem ontbreekt, is een goede bewegwijzering, niet
alleen naar de parkeergarage, maar ook naar de fietsenkelder.
Bovendien worden aan de noordkant van het station kiss-en-ride plaatsen
gemaakt aan beide zijden van het Kennemerplein en op de Kennemerbrug.
Via de Parklaan kun je met de auto tot de parkeergarage rijden. Ook
ouderen kunnen in het stationsgebied in- en uitstappen; de routes zijn
veranderd, niet de bereikbaarheid.
In het oorspronkelijke plan was de Kruisweg overigens uitsluitend
bestemd voor voetgangers en fietsers. De politiek heeft in de laatste
fase van het besluitvormingsproces die visie doorkruist door de
uitgaande bussen door de Kruisweg te leiden. Dat besluit betekende
direct dat de geplande laad- en loshavens voor de ondernemers moesten
verdwijnen.
Volgens Léon Tebbens van Rover-Haarlem leiden wegafsluitingen voor
auto's in eerste instantie altijd tot kritiek. "Jaren later is iedereen
tevreden. Dat zag je in Haarlem ook bij de afsluiting van de
Zijlstraat. Bovendien blijkt uit Haarlems onderzoek dat slechts 24% van
de bezoekers van de binnenstad met de auto komt. Dus drie op de vier
bezoekers komt per fiets of het openbaar vervoer. Volgens mij beseffen
veel ondernemers dit niet. Dat is de reden dat fietsers, voetgangers
met de autovrije Kruisstraat de ruimte krijgen om naar de binnenstad te
komen." Door de huidige werkzaamheden is het rommelig en is er
overlast. "Vroeger was het stationsplein met die kruisende
verkeersstromen onoverzichtelijk en gevaarlijk. Door die stromen te
scheiden wordt het veiliger en kun je het plein mooier inrichten. Je
kunt je pas echt een oordeel vellen als het project is afgerond. Geef
het een kans".