Ingezonden persbericht


Ede, 27 april 2011

Vijf bedrijven voorgedragen
voor Human Capital Award Handel 2011

In de strijd om de Human Capital Award Handel 2011 zijn er vijf ­bedrij­ven over. De prijs wordt uitgereikt aan het bedrijf dat er het beste in slaagt om, op structurele basis, haar 'menselijk kapitaal' te verzilveren. De jury kiest eind juni de winnaar.

De vijf handelsbedrijven die in aanmerking komen voor de Human Capital Award Handel 2011 zijn:


- Pieter Zoomers te Wilp

- Schoenenreus te Hulst

- Jumbo te Dokkum

- Makro te Amsterdam

- Plus te Schijndel/ Uden

De winnaar van de Award wordt bekendgemaakt op 27 juni 2011 tijdens het Human Capital Award Handel 2011 evenement in Burgers Zoo te Arnhem. In tegenstelling tot vorige jaren wordt er dit jaar geen onderscheid gemaakt tussen retail en groothandel maar wordt de prijs uitgereikt aan het beste handelsbedrijf. Winnaars van de Human Capital Award in 2010 waren Nijhof Baarn (retail) en Sligro in Emmen (groot­handel).

De jury van de Human Capital Award bestaat uit vertegenwoordigers van werkgevers, werknemers, onderwijs en het organiserende Kenniscentrum Handel. Peter Cras, algemeen directeur van Kennis­centrum Handel, is juryvoorzitter.

Beste Praktijkopleider Handel 2011
Tegelijk met de uitreiking van de Human Capital Award Handel maakt Kenniscentrum Handel ook bekend wie zich in 2011 de Beste Praktijkopleider Handel 2011 mag noemen. De winnaar wordt gekozen door de genodigden van het Human Capital Award Handel evenement.

De genomineerden voor de Beste Praktijkopleider Handel 2011 zijn: Nelleke van Goethem-Langeraert, Schoenenreus te Hulst Jolanda van de Pest, Piet Kerkhof te Veenendaal
Titus Vogt, Jumbo te Dokkum
Wim Eijkemans, Plus Eijkemans te Schijndel/ Uden

De praktijkopleider begeleidt en leidt stagiairs in de praktijk op, organiseert zijn leeractiviteiten en zorgt daarbij voor een zo goed mogelijke leeromgeving. De praktijkopleider is de spil in het praktijkleren van mensen in opleiding. Een functie die naast deskundigheid ook betrokkenheid, motivatie en plezier in het opleiden en begeleiden vraagt.

Handel is mensenwerk
'Handel is mensenwerk' en 'mensen maken het verschil' is de opvatting van Kenniscentrum Handel. Het is belangrijk dat mensen goed presteren in bedrijven en dat een bedrijf hun 'menselijk kapitaal' daartoe ook in staat stelt. Van werkgevers vraagt dat meer dan 'aardig zijn' voor medewerkers of een goedbedoeld 'kom op'. Het managen van het 'Human Capital' behoort, net als bijvoorbeeld logistiek, financiën en winkelinrichting, integraal onderdeel te zijn van de bedrijfs­voering.

Het gaat om een bewuste match van winkelconcept en winkel en de medewerkers die daarbij nodig zijn. Vervolgens gaat het om het werven, ontwikkelen en binden van mensen. Bedrijven die dat structureel onderdeel maken van hun bedrijfsbeleid, presteren beter dan bedrijven die daar minder werk van maken. Bovendien biedt het medewerkers loopbaanperspectief. Zowel bedrijf als medewer­kers hebben dus baat bij het goed managen van hun 'Human Capital'.