Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD)
klanten koopt bij dierenspeciaalzaken vanwege goed advies
Dierenspeciaalzaken
Twee derde van klanten koopt bij dierenspeciaalzaken vanwege
goed advies
27/06/2011
Uit consumentenonderzoek van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel blijkt
dat de helft van de Nederlandse gezinnen een of meer huisdieren heeft.
Dit blijken vooral katten en honden te zijn. Van de huisdierenbezitters
bezoekt 40% minimaal een of twee keer per maand een dierenspeciaalzaak.
Eigenaren van hamsters en cavia's bezoeken het vaakst een
dierenspeciaalzaak (55% elke maand). Van de hondenbezitters bezoekt 47%
elke maand een dierenspeciaalzaak.
Diervoeding meest gekocht in dierenspeciaalzaak
Aan de mensen die minimaal elk halfjaar een dierenspeciaalzaak bezoeken
is gevraagd welke producten men koopt bij de dierenspeciaalzaak. Vier
op de vijf koopt er diervoeding. Ook de categorie dierbenodigdheden
wordt veel genoemd. Driekwart van de regelmatige bezoekers (minimaal
elk halfjaar) koopt dierbenodigdheden bij de dierenspeciaalzaak. Dat
geldt met name voor benodigdheden voor hamsters/cavia's en voor vissen.
Goed advies
Om een beeld te krijgen van hoe de klanten van dierenspeciaalzaken deze
winkels zien, zijn enkele stellingen voorgelegd. Hieruit blijkt dat
twee derde van de respondenten koopt bij de dierenspeciaalzaak omdat
hij/zij daar goed advies krijgt. Verder vindt een meerderheid van de
respondenten de dierenspeciaalzaak sfeervol en gezellig en heeft 60%
een vaste dierenspeciaalzaak.
Consumentenmonitor
Het HBD laat sinds 2009 maandelijks een meting uitvoeren onder 1.000
(wisselende) consumenten van 18 jaar en ouder. Deze mensen zijn
representatief voor de Nederlandse bevolking. In de eerste week van mei
is naast een aantal maandelijks terugkerende vragen een aantal
verdiepende vragen over bezoek aan dierenspeciaalzaken gesteld.