Investeren in kunst en cultuur in de wijk verdient zichzelf terug

Persbericht van Nicis Institute

Den Haag - 27 juni 2011 - Kunst in aandachtswijken is geen toetje of tussendoortje in de overgangsfase van de sloop naar nieuwbouw. Het leidt tot vermogensvorming in de wijk en een extra vastgoedwaarde van gemiddeld 1.000 euro per woning per jaar. Dat blijkt uit de zojuist verschenen publicatie 'De kracht van cultuur. Effectieve cultuurimpulsen in de wijk' van de Stichting Cultuurimpuls in samenwerking met Nicis Institute. "Goed nieuws voor de bewoners, maar ook voor de corporaties en gemeenten. Een investering in cultuur verdient zichzelf ruimschoots terug," stelt Jeroen Saris, een van de auteurs. Op 15 september 2011 opent burgemeester Eberhard van der Laan de conferentie 'Het profijt van cultuur in de wijk', waar de bevindingen voorgelegd worden aan een panel van wetenschappers en experts uit de volkshuisvesting.

De waardering van bewoners voor de leefbaarheid is in aandachtswijken mét kunst en cultuur meer omhoog gegaan dan in aandachtswijken zonder cultuur. De toegenomen waardering werkt ook door in een extra toename van woningwaarde. Een gemiddelde stijging van de woningwaarde van 1.000 euro per woning leidt in een gemiddelde buurt van 2.500 woningen in 10 jaar tot een waardestijging van 2,5 miljoen euro. Vooral de corporaties en andere vastgoedeigenaren hebben daar profijt van. Niet alleen wordt de verhuurbaarheid van de woningen verbeterd, ook de sloop en nieuwbouw kan worden beperkt en de verkoopbaarheid van de woningen gaat vooruit. Eerder was al aangetoond dat de opbrengsten van cultuurinvesteringen in de stadscentra veel hoger zijn dan de kosten. Nieuw is dat dit niet alleen geldt voor de centra waar de grote kunstinstellingen gevestigd zijn, maar ook voor de slechtste wijken in de stad. De bewoners hebben direct profijt doordat ze de gelegenheid krijgen het podium te bestijgen en nieuwe talenten te ontwikkelen. Maar er zijn ook collectieve baten doordat de buurt levendiger en leefbaarder wordt en er onderlinge verbanden tussen bewoners ontstaan. Publiektrekkende activiteiten zijn bovendien goed voor de reputatie en de omzet van ondernemers in de buurt.

Het boek is verkrijgbaar via www.nicis.nl of www.cultuurimpuls.nl. Meer informatie over de conferentie op 15 september zal binnenkort ook op deze websites te vinden zijn.

Links:
http://www.nicis.nl



Razende Robot Reporter