Investeren in kunst en cultuur in de wijk verdient zichzelf terug
Persbericht van Nicis Institute
Den Haag - 27 juni 2011 - Kunst in aandachtswijken is geen toetje of
tussendoortje in de overgangsfase van de sloop naar nieuwbouw. Het
leidt tot vermogensvorming in de wijk en een extra vastgoedwaarde van
gemiddeld 1.000 euro per woning per jaar. Dat blijkt uit de zojuist
verschenen publicatie 'De kracht van cultuur. Effectieve
cultuurimpulsen in de wijk' van de Stichting Cultuurimpuls in
samenwerking met Nicis Institute. "Goed nieuws voor de bewoners, maar
ook voor de corporaties en gemeenten. Een investering in cultuur
verdient zichzelf ruimschoots terug," stelt Jeroen Saris, een van de
auteurs. Op 15 september 2011 opent burgemeester Eberhard van der Laan
de conferentie 'Het profijt van cultuur in de wijk', waar de
bevindingen voorgelegd worden aan een panel van wetenschappers en
experts uit de volkshuisvesting.
De waardering van bewoners voor de leefbaarheid is in aandachtswijken
mét kunst en cultuur meer omhoog gegaan dan in aandachtswijken zonder
cultuur. De toegenomen waardering werkt ook door in een extra toename
van woningwaarde. Een gemiddelde stijging van de woningwaarde van 1.000
euro per woning leidt in een gemiddelde buurt van 2.500 woningen in 10
jaar tot een waardestijging van 2,5 miljoen euro. Vooral de corporaties
en andere vastgoedeigenaren hebben daar profijt van. Niet alleen wordt
de verhuurbaarheid van de woningen verbeterd, ook de sloop en nieuwbouw
kan worden beperkt en de verkoopbaarheid van de woningen gaat vooruit.
Eerder was al aangetoond dat de opbrengsten van cultuurinvesteringen in
de stadscentra veel hoger zijn dan de kosten. Nieuw is dat dit niet
alleen geldt voor de centra waar de grote kunstinstellingen gevestigd
zijn, maar ook voor de slechtste wijken in de stad. De bewoners hebben
direct profijt doordat ze de gelegenheid krijgen het podium te
bestijgen en nieuwe talenten te ontwikkelen. Maar er zijn ook
collectieve baten doordat de buurt levendiger en leefbaarder wordt en
er onderlinge verbanden tussen bewoners ontstaan. Publiektrekkende
activiteiten zijn bovendien goed voor de reputatie en de omzet van
ondernemers in de buurt.
Het boek is verkrijgbaar via www.nicis.nl of www.cultuurimpuls.nl. Meer
informatie over de conferentie op 15 september zal binnenkort ook op
deze websites te vinden zijn.
Links:
http://www.nicis.nl
Razende Robot Reporter