Gemeente Barneveld


Prestaties aanbieders hulp bij het huishouden strakker aangestuurd

Op basis van een balanced scorecard brengt de gemeente per kwartaal de prestaties van de aanbieders van hulp bij het huishouden in kaart. Op basis van deze resultaten hebben de belangrijkste resultaten over heel 2010 geleid tot een strakkere aansturing door de gemeente op het nakomen van de contractafspraken als doorlooptijd van aanvragen om hulp bij het huishouden, de werkelijk geleverde hulp en de `social return'.

Hulp bij het huishouden
In het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning biedt de gemeente enkele voorzieningen voor inwoners aan, zoals hulp bij het huishouden, wanneer zij zelf daar niet meer toe in staat zijn en vanuit hun directe omgeving ook geen ondersteuning kunnen krijgen.

Sinds 1 januari 2010 heeft de gemeente Barneveld nieuwe contracten met aanbieders voor de uitvoering van hulp bij het huishouden afgesloten. De gemeente stuurt bij deze aanbieders op het nakomen van de afspraken uit het contract. Hiertoe wordt gebruik gemaakt van een Balanced Scorecard. De gemeente heeft met de volgende aanbieders een contract afgesloten: Beeuwkes, Buurtdiensten, HdS, RST, Thuiszorg van Oranje, TSN en Tzorg.

Vergaring van de informatie
Ieder kwartaal worden de prestaties van de aanbieders met behulp van een Balanced Scorecard (BSC) in beeld gebracht. De BSC is een veelgebruikte techniek voor strategisch management en het behalen van langetermijndoelstellingen binnen organisaties. Het wordt met name gebruikt als evaluatiehulpmiddel voor complexe doelstellingen. De BSC is ingedeeld naar vier deelgebieden die belangrijk zijn om te kunnen sturen op de dienstverlening van de aanbieders van hulp bij het huishouden: klantperspectief, bedrijfsvoering, financiën en innovatie. Op ieder veld, m.u.v. innovatie zijn prestatie indicatoren geformuleerd.

De gegevens voor de Balanced Scorecard worden door de gemeente op verschillende manieren vergaard. De aanbieders leveren elk kwartaal managementinformatie aan, een aantal gegevens komt uit de administratie van de gemeente en elk kwartaal wordt er een
klanttevredenheidsonderzoek gehouden. Tezamen geven zij een verantwoord beeld over de prestaties van de aanbieders van hulp bij het huishouden in onze gemeente.

Belangrijkste resultaten over 2010
Over 2010 heeft de gemeente een gemiddelde score per aanbieder in kaart gebracht. De gemeente merkt wel op dat het aantal klanten per aanbieder sterk wisselt wat belangrijk is bij het juist interpreteren van de gemiddelde scores. De klanten die hulp bij het huishouden hebben aangevraagd ervaren de doorlooptijd van aanmelding door de gemeente tot het moment dat zij de eerste keer hulp bij het huishouden krijgen bij Beeuwkes, Buurtdiensten en Thuiszorg van Oranje (TvO) als 100%. Deze aanbieders blijven dus binnen de gestelde termijnen volgens de klanten.

De keuzemogelijkheid in het aanbod van hulp bij het huishouden wordt het best ervaren bij Beeuwkes en Buurtdiensten. Ook de kwaliteit van de hulp bij het huishouden is gemeten en gemiddeld blijkt dat over 2010 Beeuwkes, Buurtdiensten en TvO de beste dienstverlening hebben.

Een belangrijk indicator voor de bedrijfsvoering is de doorlooptijd. Hierboven werd al de ervaring van de klanten vermeld. Daarnaast hanteert de gemeente dat een aanbieder positief scoort als het eerste contact met de klant binnen 2 werkdagen na aanmelding plaatsvindt en de eerste levering van hulp bij het huishouden binnen 10 werkdagen plaatsvindt. In 2010 scoort Buurtdiensten op deze indicator het best. In 88,2% van de aanmeldingen vindt het eerste contact èn de eerste levering van hulp binnen de gestelde termijnen plaats. Daarna volgt HdS met een score van 87,8% en TSN met een score van 78,4%.

Een andere belangrijke indicator voor hulp bij het huishouden is de gerealiseerde levering. De norm hiervoor is 90%, Dit betekent dat 90% van de geïndiceerde uren ook daadwerkelijk geleverd moeten worden in de praktijk. In 2010 blijken drie aanbieders deze 90% norm te halen. De gemeente heeft daarnaast in 2010 bij drie aanbieders de malusregeling opgelegd. Dit betekent dat aanbieders een boete krijgen als ze zich niet aan de gemaakte afspraken houden. Natuurlijk hebben ze wel eerst de mogelijkheid gehad om te verbeteren. De boetes hebben er mede voor gezorgd dat processen anders ingericht zijn.

Verbeteringen
De BSC is een goed instrument om de aanbieders van hulp bij het huishouden te monitoren. Naar aanleiding van de resultaten van 2010, en de evaluatie van de BSC, heeft de gemeente inmiddels een aantal stappen ondernomen:

* Bij het afnemen van de quick scan bij klanten blijkt dat klanten nog veel extra informatie kwijt willen over zowel de dienstverlening van de gemeente als de aanbieders. Het is echter lastig om vragen op klantniveau algemeen op te pakken. Nu is ervoor gekozen om mensen tijdens de quick scan te vragen of we de klantgegevens door mogen geven als hier aanleiding toe is. Zowel de gemeente als de aanbieders kunnen dan contact opnemen met de klant om de dienstverlening te verbeteren.

* Halverwege 2010 is besloten om ook bij het servicepunt WZI klachten te gaan registreren, zodat dit vergeleken kan worden met de bestanden van de aanbieders.

* Met elkaar is afgesproken dat de norm voor de doorlooptijd op 100% gesteld kan worden. In 2010 bleek dit niet haalbaar. Nu wordt geprobeerd om de oorzaak van het niet halen van de doorlooptijden te achterhalen om te kunnen bepalen of `het niet halen van de doorlooptijd' door de aanbieder of de klant veroorzaakt wordt.
* Voor het opleggen van de eigen bijdrage is het belangrijk dat aanbieders op tijd de benodigde gegevens aan het CAK aanleveren. Alleen dan kan het CAK de eigen bijdrage berekenen en opleggen. Tijdens onderzoek is gebleken dat aanbieders de uren wel aanleverden, maar het CAK deze niet goed kon verwerken. Hierdoor kan het zijn dat klanten geen acceptgiro hebben ontvangen. De gemeente spreekt het CAK hier continue op aan.
* Social Return; Iedere aanbieder van hulp bij het huishouden heeft zich bereid verklaard om in nauwe samenwerking met Bureau Werk en Activering van de gemeente de levering van huishoudelijke hulp mede te betrekken uit de doelgroep werkzoekenden van de gemeente.
* Naar verwachting zou dit gaan om minimaal 6 werkzoekenden per jaar. De gemeente heeft 8 werkzoekenden aangeboden in 2010, hiervan zijn er 5 ingezet voor het leveren van hulp bij het huishouden.
* In 2011 is inmiddels gekozen om aanbieders en werkzoekenden via een speeddate constructie met elkaar kennis te laten maken. Hierdoor zijn er begin 2011 al 12 werkzoekenden aangeboden aan de verschillende aanbieders.

Raadhuisplein 2, Barneveld, tel: 14 0342 (netnummer niet nodig), fax: (0342) 495 376, e-mail: info@barneveld.nl