Ingezonden persbericht
Utrecht, 24 juni 2011
Fietsman doet Fietstoss en fietst
Kiezen tussen de auto en de fiets. Een bijna dagelijkse keuze die vaak valt op de auto. Gemak, snelheid en gewenning zijn hier vaak de oorzaak van. Terwijl fietsen voor stukjes in de stad vaak sneller is, fietsen gezonder is en je jezelf er lekkerder door voelt. Om de keuze niet zelf te hoeven maken is er de Fietstoss. Een (digitaal) muntje om op te gooien die de keuze voor je maakt. En Fietsman promoot deze met verve.
Heel Nederland Fietst in de wijk
Vanaf 25 juni fietsen alle wijken van Nederland tegen elkaar in een fietscompetitie die een week duurt. Een week lang houden mensen óf via de Fietstoss-app óf op de website http://indewijk.heelnederlandfietst.nl bij hoeveel ze fietsen en hoe lang ze daar over doen. Na deze week is duidelijk welke wijk in Nederland het meest gefietst heeft. Iedereen kan meedoen aan de week en elke kilometer is er één. Deelnemers maken kans op een fietsfeest voor de hele wijk of één van de zeven Gazelle stadsfietsen t.w.v. ¤799.
Fietstoss
De Fietstoss is een muntje wat iemand op kan gooien op het moment dat hij of zij op het punt staat om te vertrekken. Ga ik vandaag op de fiets of met de auto naar het werk? Boodschappen met de auto of met de fiets? De Fietstoss is zowel als fysiek muntje beschikbaar (en past ook in winkelwagentjes) als via een app (voor iPhone en Android-telefoons) beschikbaar.
Fietsman
Fietsman is de nieuwe superheld van Nederland op het gebied van fietsen. Afgelopen weken is hij regelmatig in het land verschenen om zijn boodschap te verkondigen; " doe de fietstoss ! ". In de competitieweek zal hij weer regelmatig te zien zijn, beginnende op 25 juni in de buurt van Arnhem. Hou fietsman in de gaten door zijn twitter- en facebook-accounts te volgen of kijk op www.heelnederlandfietst.nl
Heel Nederland Fietst
De actie Heel Nederland Fietst in de wijk is onderdeel van de campagne Heel Nederland Fietst, een initiatief van de Fietsersbond en het Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen (NISB). De campagne heeft als doel om meer mensen uit de auto en op de fiets te krijgen.