Ingezonden persbericht
Persbericht Kunstvereniging Diepenheim 18 mei 2011
Kunstvereniging Diepenheim heeft in het weekend van 25 en 26 juni twee interessante activiteiten die we graag onder uw aandacht brengen:
Open Tuinen Weekend
Zaterdag 25 en zondag 26 juni neemt Kunstvereniging Diepenheim deel aan het Open Tuinen Weekend.
In dat weekend worden er rondleidingen verzorgd door het Gazebo van Diepenheim.
De Belgische kunstenaar Urbain Mulkers (1945-2002) realiseerde in 1995 een bijzonder Land-Art project: Het Gazebo van Diepenheim. Inmiddels is het Gazebo uitgegroeid tot een heerlijk plekje waar u in de schaduw van een dubbele rij rode beuken kunt genieten van zo'n 1300 variëteiten van de Hostaplant. En... de tuin wordt elk jaar mooier! In de vroege zomermaanden is het Gazebo op zijn allermooist. De vele tinten groen van het Hostablad worden bekroond met de zwierige paarse pluimen van de bloemen en contrasteren prachtig met het diepe rood van de beuken die de tuin omzomen.
Het Gazebo is van mei t/m september dagelijks vrij toegankelijk. U vindt het Gazebo van Diepenheim aan de Oude Goorseweg 2, even buiten Diepenheim.
Opening zomertentoonstelling
Zaterdag 25 juni wordt de zomertentoonstelling 'Wat zijn mij wolken nog en wegen' oude tradities- nieuwe vertellingen, geopend.
Na de groepstentoonstelling 'Backyard' in de zomer van 2009 is dit de tweede zomertentoonstelling die Kunstvereniging Diepenheim wijdt aan Volkkunst en Volkscultuur. Vijf kunstenaars laten in speciaal voor Kunstvereniging Diepenheim gemaakt werk zien hoe zij zich vanuit de hedendaagse beeldende kunst verhouden met dit thema.
Kunstenaars:
Antoinette Nausikaa
Linda Nieuwstad
Femmy Otten
Ulrike Rehm
Mariken Wessels
Antoinette Nausikaa (1973, Vlissingen) probeert stokpoppetjes tot leven te brengen door ze groot en driedimensionaal na te bouwen. De snelgetekende figuurtjes verwijzen naar amateurkunst. In haar filmpjes voert zij deze figuren dansend op, als waren het mensen. De filmpjes doen dromerig en onwerkelijk aan. De atmosfeer van haar werk is sprookjesachtig.
Linda Nieuwstad (Middelharnis, 1974) plaatst zich met haar beelden en installaties in de kunsthistorische traditie van de Nederlandse bloemstillevenschilderkunst en verwijst tevens naar de hobbycultuur van het bloemschikken. Door anderen te laten participeren in het maken van het werk staat ze midden in de hedendaagse maatschappij. Haar boeketten - in een afwijkende schaal - lijken een ode aan het leven zelf.
Het werk van Femmy Otten (Amsterdam 1981) is gebaseerd op kunstwerken uit de marge van de grote kunstgeschiedenis, zoals Perzische miniaturen en Fayum-mummieportretten. Otten mengt deze traditionele beelden met motieven uit sprookjes, carnaval en hedendaagse folklore, zoals het 'Folk Archive' van Jeremy Deller. In haar werk maakt zij gebruik van traditionele technieken, zoals het half-reliëf, dat in de westerse kunst vrijwel niet meer wordt gebruikt.
Ulrike Rehm baseert zich in haar werk op oude verhaaltradities waarin archetypische figuren zich verhouden tot de grote thema's van het leven, zoals dat al eeuwen gebeurt in sprookjes, sagen, mythen en legenden. In haar werk getuigt zij van de melancholie van het verloren geluk en legt zij een verbinding tussen traditie, hedendaagse kunst en sociaal-maatschappelijke actualiteit.
Mariken Wessels (Vlaardingen, 1963) baseert haar werk op het principe van 'found footage', een term uit de filmkunst waarbij een werk ontstaat op grond van bestaand beeldmateriaal, dat niet zelf gemaakt is. In haar fotoboeken vertelt zij een eigen verhaal in een melancholische atmosfeer door gevonden foto's te bewerken en te herschikken. Persoonlijke herinneringen, soms waar en soms niet waar, worden opnieuw opgeroepen met niet-kunst motieven en als fysieke ervaring voelbaar gemaakt.
De tentoonstelling is te zien van za 25 juni t/m zo 18 sept 2011.