Servicemonteurs gedupeerd door 25% bijtelling voor servicewagen
Vaste berijder servicewagen wordt belast met 25% bijtelling over voertuig dat niet zijn keuze is
ROTTERDAM, 20110624 -- Servicemonteur Roel T. Beemer uit Rotterdam moet voor zijn werk rondrijden in een auto van ruim 45.000 euro, terwijl hij privé genoeg zou hebben aan een leasewagen die minder dan de helft kost. De vaste berijder van een servicewagen wordt daarbij gewoon belast met 25% bijtelling. 'Een onterecht zware belasting,' aldus Beemer, die al enige tijd probeert dit probleem aan te kaarten bij het Ministerie van Financiën. Hieronder volgt een open brief aan minister de Jager. Kern van de boodschap: De bijtelling voor servicewagens moet worden afgeschaft. Dit type voertuig is het primaire gereedschap voor elke servicemonteur. Voor de berijder meer een zware last dan privé voordelig.
Beste mijnheer de Jager,
Graag wil ik uw aandacht vragen voor de bijtelling welke de servicemonteur dient te betalen voor het prive gebruik van zijn servicewagen. 25% bijtelling voor een voertuig waar hij als servicemonteur weinig of niets in heeft te kiezen.
Op dit moment mag ik wederom zelf een nieuwe leaseauto voor mijn werk als service- storingsmonteur uitkiezen maar deze keuze komt met een aantal behoorlijke beperkingen.
1. De servicewagen dient voldoende groot te zijn zodat deze continu duizend kilo aan materialen en reservedelen kan vervoeren.
2. Ik moet vervolgens op deze servicewagen een aantal opties kiezen om gewoon mijn werk te kunnen uitvoeren. Bijvoorbeeld een veilige solide tussenwand om mij af te schermen van duizend kilo aan reservedelen in geval van een verkeersongeluk. Om inbraak tegen te gaan moeten twee achterdeuren zonder glas worden geplaatst en moet er een alarminstallatie klasse III worden gemonteerd.
Dan zijn er nog opties waarvan je kunt afvragen of deze de algemene verkeersveiligheid ten goede komen of dat dit pure prive luxe is. Airconditioning, cruisecontrol, automatische transmissie en een comfortabele bestuurdersstoel zijn voor een bestelbus allemaal losse opties.
Ik wil opmerken dat ik ongeveer 50.000 km voor mijn werk op de weg zit. Neem voor het gemak aan dat ik gemiddeld 100 km per uur rijd dan zit ik jaarlijks al minimaal 500 uur achter het stuur. Maar de servicewagen berijden is niet mijn primaire taak. Ik moet service verlenen en storingen oplossen. Het rijden is slechts bijzaak en moet veelal gebeuren na een lange werkdag bij een of meerdere klanten.
De nieuwe servicewagen gaat kaal al € 24.970,- kosten. Met bovenstaande opties loopt dit bedrag op tot
€ 31.270,- excl. BPM en BTW. Gelukkig volgt nog een garage-korting maar de totale consumentenprijs, de cataloguswaarde voor de bijtelling, wordt € 45.322,-
Als ik prive een leaseauto mocht uitkiezen dan had ik genoeg aan een Peugeot 207 van rond de € 20.000,- dit is inclusief de BPM en BTW!
De servicewagen bij de zaak parkeren om de bijtelling te ontlopen is door de aard van mijn werkzaamheden als service- storingsmonteur, de locatie van mijn werkgever en mijn prive woonomstandigheden bijna onmogelijk. Voor lange tijd heb ik daarom ook de bijtelling aanvaard. Maar sinds de invoering van het 25% tarief voel ik me onterecht zwaar belast.
Voor de bijtelling over € 45.000,- rijden andere personen een zeer fraaie personenauto maar voor dit geld moet ik rijden in een bestelbus met duizend kilo extra gewicht aan boord! Ik moet ongeveer twee maanden werken voor de bijtelling van deze servicewagen.
Bij mij is precies te achterhalen hoeveel kilometers ik prive rijd. Wordt nu een bestelbus door meerdere personen gebruikt en houdt niemand de kilometers bij dan wordt deze situatie beloond door een eenmalige administratieve afkoopsom van slechts € 300,- ter beschikking te stellen. Gekker moet het toch niet worden, ik betaal rond de € 5000,- omdat de administratie wel correct wordt bijgehouden !!
Ik ken alle perikelen rondom het grijskenteken maar de huidige bijtellingsregeling is zeer zwaar belastend voor mensen zoals ik. We betalen een bijtelling over een voertuig dat in de meeste gevallen niet onze prive keuze is. De keuze wordt immers bepaalt door de aard van de werkzaamheden en het lease budget van de firma waar ik voor werk.
Prive voordeel laten afrekenen per gereden kilometer is bijna onmogelijk omdat de belasting-definitie van een servicewagen zo goed als elke servicewagen uitsluit. Ondanks dat ik dagelijks 1000 kg aan materialen en reservedelen meesleep wordt mijn servicewagen belast als een personenauto.
Het aantal zitplaatsen in mijn servicewagen doet niets af aan het feit dat ik dit voertuig dagelijks gebruik om service- en storingswerkzaamheden te verrichten hetgeen in de facturatie van mijn firma is te verifiëren.
Is het mogelijk om de bijtelling te laten plaatsvinden over de prijs van een grijskenteken voertuig exclusief de BPM en exclusief de BTW. Deze beide belastingen worden immers in de harde werkelijkheid nooit betaald door een geregistreerde firma.
Op deze manier van heffen moet niet het hele belastingstelsel worden herzien. Door de bijtelling te heffen over dit lagere bedrag wordt de bijtelling enigszins meer rechtvaardig, men maakt immers gebruik van een bestelbus en deze is nooit zo comfortabel als een personenauto van dezelfde prijsklasse. En bedenk nogmaals dat de servicemonteur weinig te vertellen heeft over in welk model bestelbus hij voor zijn werk moet rijden.
Hopelijk heeft u de tijd om dit onderwerp nog eens nader te bekijken en heeft u misschien zelf een beter idee om de bijtelling voor prive gebruik van bestelwagens rechtvaardiger te maken.
Alvast bedankt en met vriendelijke groet,
Roel T. Beemer