Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Amsterdam, Donderdag 23 juni 2011

Waarschuwing voor foute soja bij Albert Heijn gaat door

In Paraguay hebben landloze boeren deze maand een stuk landbouwgrand bezet dat is opgekocht voor grootschalige sojaproductie. De landloze boeren hebben grond nodig om zelf gewassen te kunnen verbouwen voor eigen consumptie en inkomen. (1) Om aandacht te vragen voor de problemen gerelateerd aan de uitbreidende soja-productie in Zuid-Amerika gaat ASEED op maandag 24 juni, van 17:00-18:00 uur , nogmaals flyeren en producten labelen in de Albert Heijn.

Ditmaal zullen de actievoerders naar de Albert Heijn in de Haarlemmerstraat gaan om de consument te vertellen welke problemen er schuil gaan achter het vlees, de eieren en de zuivel die zij kopen. Vorige week hebben de actievoerders een bezoek gebracht aan de Albert Heijn in de Jodenbreestraat te Amsterdam. (2)

Albert Heijn zegt op haar eigen website duurzame soja in te kopen via de Ronde Tafel voor Verantwoorde Soja. De activisten beschuldigen de firma van misleiding van de consument. ASEED stelt dat de Ronde Tafel deze soja nooit als duurzaam had mogen bestempelen. Grootschalige productie van soja in Zuid-Amerika voor export naar Europa kan nooit verantwoord zijn. De sojaproductie zorgt in Zuid Amerikaanse landen voor grootschalige ontbossing, milieuvervuiling, sociale en gezondheidsproblemen. Ook genetische gemanipuleerde soja die bestand is tegen de zeer schadelijke onkruidverdelger Roundup mag 'verantwoord' genoemd worden volgens de Ronde Tafel. (3)

Sinds de oprichting in 2005 hebben wereldwijd duizenden mensen en organisaties kenbaar gemaakt geen vertrouwen te hebben in de opgestelde zwakke criteria van de Ronde Tafel. (4)

Het nieuwe label is vooral gefinancierd door de Nederlandse overheid en het bedrijfsleven. Zij hebben groot belang bij de 9 miljoen ton soja die jaarlijks ingevoerd wordt in Nederland. Dat het Wereld Natuur Fonds betrokken is bij de Ronde Tafel voor Verantwoorde Soja is niet verwonderlijk als je bedenkt dat Monsanto, de grootste producent van soja-zaadgoed, één van de sponsoren is van de milieu club. (5)

"ASEED vraagt Ahold nogmaals te stoppen met het misleiden van de consument en uit de Ronde Tafel voor Verantwoorde Soja te stappen", aldus één van de actievoerders. "Zolang Albert Heijn niet eerlijk is over de schadelijke gevolgen van grootschalige soja-productie, zullen wij de consument hierover blijven informeren. Met het plakken van de stickers helpen we Albert Heijn een handje om de klanten beter en eerlijker voor te lichten".

****************************

Noot voor redacties



Ingezonden persbericht