Raad van State
vrijdag 24 juni 2011
Zitting over het besluit van de toenmalige ministers van Verkeer en
Waterstaat en VROM, waarbij het Tracébesluit 'Sporen in Arnhem' is
vastgesteld. Arnhem is een knooppunt van spoorlijnen die belangrijke
(inter)nationale en regionale verbindingen vormen tussen het
noordoosten en zuiden van Nederland en tussen Nederland en Duitsland.
Het tracébesluit maakt het mogelijk om het spoorwegemplacement van
Arnhem aan te passen en uit te breiden. Het gaat onder meer om de
aanleg van een vierde perron en twee nieuwe perronsporen, het vervangen
van een aantal gebouwen op de huidige perrons en het aanpassen van het
emplacement aan de west- en oostzijde van deze perrons. Ook worden twee
bruggen vervangen en een nieuw schakelstation gebouwd. De ministers
hebben bepaald dat verschillende geluidsschermen langs het traject
moeten worden aangelegd. Verder hebben zij de maximaal toegestane
hoeveelheid geluid voor woningen in de buurt vastgesteld. Een van de
doelstellingen van het besluit is om de snelheid van treinen te
verhogen van maximaal 40 km/uur naar maximaal 60 km/uur. Treinen moeten
sneller kunnen binnenkomen en vertrekken, aldus de ministers. De
stichting Geluidshinder Arnhem-West, de stichting Geluidshinder
Rosande, Wijkvereniging Transvaal en een groot aantal inwoners van
Arnhem komen tegen het tracébesluit in beroep bij de Afdeling
bestuursrechtspraak van de Raad van State. Zij voeren tal van bezwaren
aan die betrekking hebben op de geluidsoverlast, de trillingshinder, de
luchtkwaliteit en de externe veiligheid als gevolg van het vervoer van
gevaarlijke stoffen. De Afdeling bestuursrechtspraak heeft in een
zogenoemde tussenuitspraak in januari van dit jaar geoordeeld dat de
minister van Infrastructuur en Milieu binnen acht weken het
tracébesluit op vijf onderdelen moest aanpassen. In die tussenuitspraak
stelde de Raad van State vast dat de minister is uitgegaan van de
ondergrens van de prognoses voor het toekomstige reizigers- en
goederenvervoer op het spoor bij Arnhem. De Raad van State wil dat de
minister duidelijk maakt waarom deze prognoses een realistisch
toekomstbeeld geven. Ook moest zij aangeven waarom het volgens haar
niet mogelijk is de maximumsnelheid 's nachts te verlagen van 60 km/uur
naar 40 km/uur. Mocht de minister toch willen vasthouden aan een hogere
maximumsnelheid in de nacht, dan zou zij de verhoging van de snelheid
moeten afwegen tegen een toename van onder meer de geluidsbelasting en
de trillinghinder voor omwonenden. Verder moest in het tracébesluit
beter gemotiveerd worden of aan de trillingsnormen kan worden voldaan
en indien dat niet het geval is, waarom een overschrijding van die
normen aanvaardbaar is. Bovendien moest de minister de geluidsbelasting
bij een aantal woningen opnieuw berekenen. Ten slotte moest in het
tracébesluit beschreven worden welke bomen gekapt worden en welke
compenserende maatregelen hiervoor worden getroffen. Op de zitting van
vandaag zal worden ingegaan op de wijze waarop de minister deze
onderdelen heeft aangepast. De zitting gaat ook over de wijziging door
de toenmalige ministers van Verkeer en Waterstaat en VROM van het
Tracébesluit 'Sporen in Arnhem'. De ministers hebben het tracébesluit
in augustus 2010 gewijzigd naar aanleiding van de beroepen die tegen
het tracébesluit waren ingediend. In het wijzigingsbesluit zijn voor
een aantal nieuwe woningen hogere geluidswaarden opgenomen. Ook is
bepaald dat een geluidscherm wordt verlengd van 100 meter naar 135
meter. Een omwonende en de werkgroep Boompjesstraat vinden dat de
ministers ook voor drie andere woningen hogere geluidswaarden hadden
moeten vaststellen. Verder vinden zij dat bij hun woningen
geluidwerende maatregelen moeten worden getroffen. Daarom komen ze
tegen het wijzigingsbesluit in beroep bij de Afdeling
bestuursrechtspraak van de Raad van State. (zaaknummers 200904295/1
en 201009685/1)
10.45 uur
Zitting over de vaststelling door de gemeenteraad van Súdwest Fryslân
van het bestemmingsplan '12 recreatiewoningen Gouden Boayum Te Heeg'.
Het plan maakt de bouw van 12 recreatiewoningen mogelijk aan de Gouden
Boaijm in Heeg. Dit gebied ligt aan de zuidoostzijde van Heeg. Een
aantal omwonenden is het niet eens met de komst van de
recreatiewoningen en is in beroep gekomen tegen het bestemmingsplan.
Enkele omwonenden zijn het er niet mee eens dat de toekomstige bewoners
van de recreatiewoningen op grond van erfdienstbaarheid gebruik mogen
maken van hun vaarwater. Anderen vinden dat de woningen te dicht bij
hun percelen worden gebouwd. In afwachting van een definitieve
uitspraak op hun beroepen, verzoeken zij de Raad van State het plan
voorlopig te schorsen. (zaaknummer 201103639/2)