Raad van State


vrijdag 24 juni 2011
Zitting over het besluit van de toenmalige ministers van Verkeer en Waterstaat en VROM, waarbij het Tracébesluit 'Sporen in Arnhem' is vastgesteld. Arnhem is een knooppunt van spoorlijnen die belangrijke (inter)nationale en regionale verbindingen vormen tussen het noordoosten en zuiden van Nederland en tussen Nederland en Duitsland. Het tracébesluit maakt het mogelijk om het spoorwegemplacement van Arnhem aan te passen en uit te breiden. Het gaat onder meer om de aanleg van een vierde perron en twee nieuwe perronsporen, het vervangen van een aantal gebouwen op de huidige perrons en het aanpassen van het emplacement aan de west- en oostzijde van deze perrons. Ook worden twee bruggen vervangen en een nieuw schakelstation gebouwd. De ministers hebben bepaald dat verschillende geluidsschermen langs het traject moeten worden aangelegd. Verder hebben zij de maximaal toegestane hoeveelheid geluid voor woningen in de buurt vastgesteld. Een van de doelstellingen van het besluit is om de snelheid van treinen te verhogen van maximaal 40 km/uur naar maximaal 60 km/uur. Treinen moeten sneller kunnen binnenkomen en vertrekken, aldus de ministers. De stichting Geluidshinder Arnhem-West, de stichting Geluidshinder Rosande, Wijkvereniging Transvaal en een groot aantal inwoners van Arnhem komen tegen het tracébesluit in beroep bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Zij voeren tal van bezwaren aan die betrekking hebben op de geluidsoverlast, de trillingshinder, de luchtkwaliteit en de externe veiligheid als gevolg van het vervoer van gevaarlijke stoffen. De Afdeling bestuursrechtspraak heeft in een zogenoemde tussenuitspraak in januari van dit jaar geoordeeld dat de minister van Infrastructuur en Milieu binnen acht weken het tracébesluit op vijf onderdelen moest aanpassen. In die tussenuitspraak stelde de Raad van State vast dat de minister is uitgegaan van de ondergrens van de prognoses voor het toekomstige reizigers- en goederenvervoer op het spoor bij Arnhem. De Raad van State wil dat de minister duidelijk maakt waarom deze prognoses een realistisch toekomstbeeld geven. Ook moest zij aangeven waarom het volgens haar niet mogelijk is de maximumsnelheid 's nachts te verlagen van 60 km/uur naar 40 km/uur. Mocht de minister toch willen vasthouden aan een hogere maximumsnelheid in de nacht, dan zou zij de verhoging van de snelheid moeten afwegen tegen een toename van onder meer de geluidsbelasting en de trillinghinder voor omwonenden. Verder moest in het tracébesluit beter gemotiveerd worden of aan de trillingsnormen kan worden voldaan en indien dat niet het geval is, waarom een overschrijding van die normen aanvaardbaar is. Bovendien moest de minister de geluidsbelasting bij een aantal woningen opnieuw berekenen. Ten slotte moest in het tracébesluit beschreven worden welke bomen gekapt worden en welke compenserende maatregelen hiervoor worden getroffen. Op de zitting van vandaag zal worden ingegaan op de wijze waarop de minister deze onderdelen heeft aangepast. De zitting gaat ook over de wijziging door de toenmalige ministers van Verkeer en Waterstaat en VROM van het Tracébesluit 'Sporen in Arnhem'. De ministers hebben het tracébesluit in augustus 2010 gewijzigd naar aanleiding van de beroepen die tegen het tracébesluit waren ingediend. In het wijzigingsbesluit zijn voor een aantal nieuwe woningen hogere geluidswaarden opgenomen. Ook is bepaald dat een geluidscherm wordt verlengd van 100 meter naar 135 meter. Een omwonende en de werkgroep Boompjesstraat vinden dat de ministers ook voor drie andere woningen hogere geluidswaarden hadden moeten vaststellen. Verder vinden zij dat bij hun woningen geluidwerende maatregelen moeten worden getroffen. Daarom komen ze tegen het wijzigingsbesluit in beroep bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. (zaaknummers 200904295/1 en 201009685/1)

10.45 uur

Zitting over de vaststelling door de gemeenteraad van Súdwest Fryslân van het bestemmingsplan '12 recreatiewoningen Gouden Boayum Te Heeg'. Het plan maakt de bouw van 12 recreatiewoningen mogelijk aan de Gouden Boaijm in Heeg. Dit gebied ligt aan de zuidoostzijde van Heeg. Een aantal omwonenden is het niet eens met de komst van de recreatiewoningen en is in beroep gekomen tegen het bestemmingsplan. Enkele omwonenden zijn het er niet mee eens dat de toekomstige bewoners van de recreatiewoningen op grond van erfdienstbaarheid gebruik mogen maken van hun vaarwater. Anderen vinden dat de woningen te dicht bij hun percelen worden gebouwd. In afwachting van een definitieve uitspraak op hun beroepen, verzoeken zij de Raad van State het plan voorlopig te schorsen. (zaaknummer 201103639/2)