Ingezonden persbericht


Willem Roelofs, Weidelandschap met vee, ca. 1880
Rijksmuseum, Amsterdam

Piet Mondriaan, Boerderij in weidelandschap bij Duivendrecht, 1905 Frans Hals Museum|De Hallen Haarlem

Jan Toorop, Laag water, kanaal te Veere, 1910
Frans Hals Museum|De Hallen Haarlem

Jan Wolkers, Zonder titel (drieluik), 2002
Collectie kunstenaar; Foto: Peter Mookhoek

Barbara Visser, Couple by a mill, 2001
Frans Hals Museum|De Hallen Haarlem
Courtesy Annet Gelink Gallery

BOLLENVELDEN EN POLDERLAND
Zomertentoonstelling Zó Hollands in De Hallen Haarlem

24 juni tot en met 11 september 2011

Groen polderland met koeien, sloten, boerderijen en windmolens, eindeloze vergezichten, kleurrijke bollenvelden en weidse rivier- en duinlandschappen: het Hollandse landschap is deze zomer in al z'n facetten te bewonderen in de tentoonstelling Zó Hollands - Ons landschap in de kunst sinds 1850 in De Hallen Haarlem. Ruim honderdtwintig schilderijen, aquarellen, prenten, foto's en films van Nederlandse kunstenaars als Anton Mauve, de gebroeders Maris, Piet Mondriaan, Jan Toorop, Jan Sluijters, Maurits Escher, Jan Wolkers en Jan Dibbets laten zien hoe inspirerend ons landschap is.

De omvangrijke zomertentoonstelling in De Hallen Haarlem toont hoe het ogenschijnlijk simpele, vlakke Hollandse polder- en rivierenlandschap een ongelooflijke variëteit aan interpretaties heeft opgeleverd. Diverse stromingen uit de Nederlandse beeldende kunst vanaf 1850 komen aan bod: van de Haagse school tot het expressionisme. Daarnaast is er aandacht voor fotografie en film.

Schildersezels in de polder
Onder Nederlandse kunstenaars groeide rond 1850 behoefte aan direct contact met de vertrouwde, eigen Hollandse omgeving. Geïnspireerd door de Franse realistische en impressionistische voorbeelden plaatsten Nederlandse kunstenaars voor het eerst in de geschiedenis in grote getale hun schildersezels in de polder; in alle weersomstandigheden wilde men het eigen landschap met zijn weilanden, molens, koeien, sloten, rivieren, duinen en kerktorens beleven en weergeven. Artistieke uitingen uit deze periode zijn in de tentoonstelling te zien van Piet Mondriaan en de Haagse school-schilders J.H. Weissenbruch, P.J.C. Gabriel, de gebroeders Maris, Anton Mauve en Willem Roelofs.

Nieuwe benaderingen van de werkelijkheid
Vanaf het eind van de negentiende eeuw bepaalden nieuwe stijlen als pointillisme, kubisme en expressionisme de weergave van het Hollandse landschap. Nederlandse schilders als Jan Sluijters, J.B. Jongkind en Leo Gestel experimenteerden volop met nieuwe benaderingen van de werkelijkheid. Naast werken van deze kunstenaars toont Zó Hollands ook recente kunst van Edgar Fernhout, Eugène Brands, Jaap Hillenius, Jan Wolkers en Ben Akkerman. Zij gaven persoonlijke gewaarwordingen van het landschap vorm in veelal sterk geabstraheerde werken.

Manipulatie
In de tentoonstelling is tenslotte ook aandacht voor manipulatie: kunstenaars die het landschap op zo'n manier verbeelden en bewerken dat verwarring en verwondering ontstaan. De werken van Maurits Escher zijn hier een goed voorbeeld van. Net als land-art (Paul de Kort), manipulatie van plantengroei (Sjoerd Buisman), collages van landschapsfoto's (Jan Dibbets) en fotowerken die de kijker op het verkeerde been zetten (Barbara Visser en Gerco de Ruijter). Filmbeelden uit Bert Haanstra's Spiegel van Holland (1950) maken de tentoonstelling compleet.

Catalogus
De tentoonstelling - te zien in alle zalen van De Hallen Haarlem - wordt begeleid door een ruim geïllustreerde catalogus van Antoon Erftemeijer, conservator moderne kunst van het Frans Hals Museum en De Hallen Haarlem. Visies op het Hollandse landschap van uiteenlopende kunstenaars staan in de catalogus centraal. De catalogus is voor ¤15 te koop in de museumwinkels van het Frans Hals Museum en De Hallen Haarlem.

De Hallen Haarlem Zomerserie
Zó Hollands - Ons landschap in de kunst sinds 1850 is de vijfde tentoonstelling in 'De Hallen Haarlem Zomerserie'. Eerdere zomertentoonstellingen waren gewijd aan Isaac Israels, Anton Pieck, Romantische landschappen en Godfried Bomans.

De Hallen Haarlem is begunstigde van de BankGiro Loterij; de tentoonstelling Zó Hollands - Ons landschap in de kunst sinds 1850 is mede mogelijk gemaakt door de Dr. M.J. van Toorn & L. Scholten Stichting.