---
Bio-methanol op Heilige Grond
Amsterdam, 21 juni 2011
In het weekend van 24 tot en met 26 juni zal er voor het eerst in de geschiedenis van het circuit Spa-Francorchamps een auto aangedreven door bio-methanol over het circuit rijden. Nederlands Formule Ford kampioen en KNAF Talent First rijder Melroy Heemskerk zal de BioMCN Nissan 350Z FlexFuel tijdens de Dutch Supercar Challenge op Spa besturen in een tweetal 1-uurs races die gegarandeerd bol staan van spektakel.
Na een succesvol en leerzaam debuut van de Nissan tijdens de recente DSC races in Assen, waar onder toeziend oog van vele gasten van BioMCN goede klasseringen werden gereden, is de auto door Bas Koeten Racing grondig gecheckt en de technische optimalisaties verder verfijnd. Koeling, wegligging, remmen en motor kregen allemaal een checkup en staan op punt voor de races in Spa.
Het legendarische circuit zal het perfecte decor zijn voor de, door innovatieve bio-methanol aangedreven Nissan 350Z FlexFuel. Bochten als Eau-Rouge, Stavelot en Les Combes zullen alles vragen van de auto. Met deze bio-brandstof kijken de partners BioMCN, GUTTS en Bas Koeten Racing naar de toekomst van de autosport, zo ook met de keuze van de coureur, een kampioen van morgen: Melroy Heemskerk.
Melroy heeft de afgelopen jaren een bijzonder onorthodoxe route naar succes heeft afgelegd. Zo werkte de 22-jarige Hoofddorper jarenlang als racemonteur voor verschillende grote raceteams en schraapte zo vanaf 2006 genoeg geld bij elkaar om zelf sporadisch in actie te kunnen komen op het circuit. Dat was niet zonder succes. In zijn eerste autosportjaren wist Melroy races te winnen in verschillende toerwagen- en formuleklasses. Na een toevallige invalbeurt in de Formule Ford bij GEVA Racing won Melroy in 2009 maar liefst elf wedstrijden, verbrak op elk circuit het ronderecord en werd al in juli gekroond tot Nederlands kampioen Formule Ford.
Ook internationaal maakte Melroy naam door op het Formule Ford Festival, het wereldkampioenschap op het circuit van Brands Hatch, de wereld te verbazen. De Nederlander pakte brutaal de pole-position en wist daarna de eerste heat te winnen voordat hij in de halve finale uit de wedstrijd werd gereden. Na een succesvol seizoen in het Formula Palmer Audi kampioenschap in 2010 viel het oog dit seizoen al vrij vroeg op de SPEED Euroseries, het officiële voorprogramma van de Le Mans Series waar Melroy voor een topteam in actie komt.
Op zowel zaterdag als zondag staat er een 1-uurs race op het programma van de Spa Euro Race. Maar liefst 75 auto's zullen tegelijkertijd van start gaan in de spectaculaire Dutch Supercar Challenge. Overige klasses die in actie komen tijdens de Spa Euro Race zijn de European F3, FIA Formula Two, het International GT Open en de Maserati Trofeo.
Inmiddels heeft de Dutch Supercar Challenge kunnen letterlijk en figuurlijk ruiken aan het racen op bio-methanol en zoemt het in de pits en de media rond. BioMCN laat met bio-methanol de brandstof van morgen zien aan de autosportwereld. Hoge octaangetallen gecombineerd met een zeer lage CO2 uitstoot maken bio-methanol de racebrandstof van morgen. Meer weten? Wandel vooral even binnen bij onze tent; we zijn niet te missen!
|BioMCN |GUTTS |Bas Koeten Racing | |Miriam Cremer |Edward Goossens |Bas Koeten | |T: +31 596 647700 |T: +31 68898 995 |T: +31 228 567537 | |E: |E: edward@gutts.nl |E: | |miriam.cremer@biomcn.eu | |bas@baskoetenracin| | | |g.nl |Factsheet Bio-Methanol
BioMCN produceert als eerste ter wereld middels een innovatief en gepatenteerd proces 250 miljoen liter bio-methanol per jaar op industriële schaal. bio-methanol is chemisch identiek aan reguliere methanol, maar wordt gemaakt van de duurzame grondstof glycerine in plaats van aardgas. Door minder fossiele brandstof te gebruiken, leveren BioMCN en haar afnemers een bijdrage aan een beter milieu. BioMCN, opgericht in het najaar van 2006, speelt hiermee in op nationaal en Europees overheidsbeleid om het gebruik van groene brandstof in benzine en diesel te stimuleren. In een recente Europese richtlijn wordt gesteld dat in 2010 meer dan vijf procent van de hoeveelheid brandstof zou moeten bestaan uit biobrandstoffen. Momenteel is dat aandeel minder dan twee procent. De feiten:
. Bio-methanol is groen. Door het gebruik van een restproduct als grondstof stoot bio-methanol ruim 70% minder CO2 uit dan een liter reguliere benzine!
. Bio-methanol kan hogere compressieverhoudingen aan zonder spontaan te ontbranden (het z.g. 'pingelen'), hierdoor is het vermogen van deze 280pk sterke Nissans gegroeid naar 300pk.
. Bio-methanol wordt volledig duurzaam geproduceerd uit reststromen, waardoor er geen conflict bestaat met de voedselvoorziening
. Duurzame methanol kan ook gewonnen worden uit CO2 die ontstaat bij raffinage en andere productieprocessen, die anders de grond in gepompt wordt. Vang dit op en verwerk dit verder tot duurzame methanol.
. Bio-methanol levert de oplossing voor het tijdig behalen van de Europese energie doelstelling voor biobrandstoffen: 10% bijmenging in 2020
---- --