Bond van Nederlandse Architecten

Vrijdag, 24 juni 2011

Architecten presenteren opgaven van de toekomst

Teams van architecten presenteerden gisteren op de eerste BNA Onderzoekdag de resultaten van zeven (ontwerp)studies. Ze schetsen daarmee de toekomstige opgaven voor architecten.

De gepresenteerde projecten en de belangrijkste uitkomsten op een rij:


- Zorg voor leegstand: kantoren zijn, door hun overmaat en veelal binnenstedelijke locaties, vaak erg geschikt zijn voor woon-zorgfuncties. Het onderzoek wordt in september afgesloten met een handleiding voor transformatieopgaven.


- Luisteren naar schoolgebouwen: tevredenheid met een schoolgebouw is afhankelijk van een groot aantal factoren. De grootste invloed hebben klimaat, flexibiliteit en de directe invloed die de gebruikers op de omgeving kunnen uitoefenen. Gebruikers van schoolgebouwen met dure installatiesystemen zijn minder tevreden over het binnenklimaat dan gebruikers van scholen waar gewoon een raam open kan.


- Een school voor competentiegericht leren in een leegstaand kantoorgebouw: een school voor competentiegericht onderwijs en een kantorenwijk kunnen elkaar versterken door samenwerking en kruisbestuiving, en dat een kantoorpand ook geschikt kan worden gemaakt voor een onderwijsfunctie.


- Hoe bouwt de particuliere opdrachtgever?: de particuliere bouwer bepaalt met zijn woonwensen het uiterlijk van een wijk. Voor gemeenten, architecten, opdrachtgevers en bouwers gaat een nieuw hoofdstuk in de volkshuisvesting van start, met nog een hoop open vragen en een scala aan mogelijkheden voor architecten.


- UrbaDOT: bloemkoolwijken vormen 28% van de Nederlandse woningvoorraad. Een groot aantal van deze wijken zal de komende jaren verouderd raken. In dit onderzoek is gekeken hoe deze wijken een duurzame toekomst tegemoet kunnen gaan, en welke ingrepen op micro-niveau - het onderzoeksteam bepleit kleinschalige interventies - snel resultaat kunnen leveren.


- Campus without boundaries: wat zijn alternatieven voor de grootschalige, introverte universiteitsgebouwen die het afgelopen decennium de norm zijn geworden? Is de campus-typologie een uitkomst voor de segregatie van onderwijs en samenleving? Kan de campus worden verweven met de stad? En wat betekent dit voor het onderwijs en voor de stad?


- De openluchtschool van de toekomst: buitenles verdient in het huidige `onderwijsklimaat' een heroverweging. In deze ontwerpstudie wordt in het kader van de discussies rondom frisse scholen gekeken naar nieuwe typologieën voor openluchtscholen. Hierbij worden aspecten zoals `laag energieverbruik', `individueel versus klassikaal onderwijs' en `verbetering van bestaande schoolgebouwen' belicht.

BNA Onderzoek is anderhalf jaar na de oprichting op dreef. De komende periode worden verschillende van de bovenstaande projecten afgerond en gepubliceerd. Nieuwe onderzoeken, onder andere naar de houdbaarheid van gebouwen en de ruimtelijke ingrepen die de leefomgeving van psychiatrische patiënten kunnen verbeteren, starten binnenkort. Ook geeft BNA Onderzoek de nieuwe serie Freestyle uit, waarin architecten hun (geheime) fascinaties delen. De eerste edities - te verwacht in het najaar - gaan over architectuur in Mali en de invloed daarvan op de westerse architect en over verlaten steden. Alle door en met BNA Onderzoek uitgevoerde projecten zijn ingebracht door leden van de BNA. In september doet BNA Onderzoek weer een nieuwe oproep voor projectvoorstellen.

Dit is de eerste editie van de jaarlijkse BNA Onderzoekdag, bedoeld om architecten, opdrachtgevers, bestuurders en kennisinstellingen te informeren en te inspireren. Zie voor meer informatie over BNA Onderzoek en de projecten: www.bna-onderzoek.nl.