Vrijdag, 24 juni 2011
Architecten presenteren opgaven van de toekomst
Teams van architecten presenteerden gisteren op de eerste BNA
Onderzoekdag de resultaten van zeven (ontwerp)studies. Ze schetsen
daarmee de toekomstige opgaven voor architecten.
De gepresenteerde projecten en de belangrijkste uitkomsten op een rij:
- Zorg voor leegstand: kantoren zijn, door hun overmaat en veelal
binnenstedelijke locaties, vaak erg geschikt zijn voor
woon-zorgfuncties. Het onderzoek wordt in september afgesloten met een
handleiding voor transformatieopgaven.
- Luisteren naar schoolgebouwen: tevredenheid met een schoolgebouw is
afhankelijk van een groot aantal factoren. De grootste invloed hebben
klimaat, flexibiliteit en de directe invloed die de gebruikers op de
omgeving kunnen uitoefenen. Gebruikers van schoolgebouwen met dure
installatiesystemen zijn minder tevreden over het binnenklimaat dan
gebruikers van scholen waar gewoon een raam open kan.
- Een school voor competentiegericht leren in een leegstaand
kantoorgebouw: een school voor competentiegericht onderwijs en een
kantorenwijk kunnen elkaar versterken door samenwerking en
kruisbestuiving, en dat een kantoorpand ook geschikt kan worden gemaakt
voor een onderwijsfunctie.
- Hoe bouwt de particuliere opdrachtgever?: de particuliere bouwer
bepaalt met zijn woonwensen het uiterlijk van een wijk. Voor gemeenten,
architecten, opdrachtgevers en bouwers gaat een nieuw hoofdstuk in de
volkshuisvesting van start, met nog een hoop open vragen en een scala
aan mogelijkheden voor architecten.
- UrbaDOT: bloemkoolwijken vormen 28% van de Nederlandse
woningvoorraad. Een groot aantal van deze wijken zal de komende jaren
verouderd raken. In dit onderzoek is gekeken hoe deze wijken een
duurzame toekomst tegemoet kunnen gaan, en welke ingrepen op
micro-niveau - het onderzoeksteam bepleit kleinschalige interventies -
snel resultaat kunnen leveren.
- Campus without boundaries: wat zijn alternatieven voor de
grootschalige, introverte universiteitsgebouwen die het afgelopen
decennium de norm zijn geworden? Is de campus-typologie een uitkomst
voor de segregatie van onderwijs en samenleving? Kan de campus worden
verweven met de stad? En wat betekent dit voor het onderwijs en voor de
stad?
- De openluchtschool van de toekomst: buitenles verdient in het huidige
`onderwijsklimaat' een heroverweging. In deze ontwerpstudie wordt in
het kader van de discussies rondom frisse scholen gekeken naar nieuwe
typologieën voor openluchtscholen. Hierbij worden aspecten zoals `laag
energieverbruik', `individueel versus klassikaal onderwijs' en
`verbetering van bestaande schoolgebouwen' belicht.
BNA Onderzoek is anderhalf jaar na de oprichting op dreef. De komende
periode worden verschillende van de bovenstaande projecten afgerond en
gepubliceerd. Nieuwe onderzoeken, onder andere naar de houdbaarheid van
gebouwen en de ruimtelijke ingrepen die de leefomgeving van
psychiatrische patiënten kunnen verbeteren, starten binnenkort. Ook
geeft BNA Onderzoek de nieuwe serie Freestyle uit, waarin architecten
hun (geheime) fascinaties delen. De eerste edities - te verwacht in
het najaar - gaan over architectuur in Mali en de invloed daarvan op de
westerse architect en over verlaten steden. Alle door en met BNA
Onderzoek uitgevoerde projecten zijn ingebracht door leden van de BNA.
In september doet BNA Onderzoek weer een nieuwe oproep voor
projectvoorstellen.
Dit is de eerste editie van de jaarlijkse BNA Onderzoekdag, bedoeld om
architecten, opdrachtgevers, bestuurders en kennisinstellingen te
informeren en te inspireren. Zie voor meer informatie over BNA
Onderzoek en de projecten: www.bna-onderzoek.nl.
Bond van Nederlandse Architecten