Rijksoverheid
Persconferentie Verhagen na ministerraad 24 juni 2011
Radio- en TV-tekst | 06-07-2011
Letterlijke tekst van de persconferentie van vice-minister-president
Verhagen na afloop van de ministerraad op 24 juni 2011.
VICE-MINISTER-PRESIDENT VERHAGEN
Vandaag een relatief korte ministerraad. De minister-president is zoals
jullie weten in Brussel bij de Europese Raad. Ook een aantal andere
collega's waren afwezig. We hebben tijdens de
vergadering van deze ministerraad voor een belangrijk deel ook
stilgestaan bij de Nederlandse economie. Centrale vragen daarbij: Hoe
we natuurlijk sterker uit de crisis komen, hoe we ons groeivermogen
kunnen versterken en hoe we ons land klaarmaken voor de toekomst. We
hebben als Nederlandse economie een goede reputatie, die hebben we dus
ook hoog te houden. We hebben alles in huis om toonaangevend te zijn en
te blijven. We zijn de 16de economie, we zijn de 5de investeerder, we
zijn de 2de landbouwexporteur, de 7de handelsnatie ter wereld. Dus het
is ook zaak te blijven investeren in de kracht van Nederland. Zorgen
dat we ons groeivermogen versterken. We zien volop kansen om dat te
realiseren. We hebben op dat punt ook met de adviezen van de topteams
die vorige week zijn aangeboden hebben we nog stilgestaan juist ook om
de kansen voor ondernemerschap te vergroten door koppeling van kennis
en ondernemerschap te versterken. Sectoren waar kennis en
ondernemerschap bij elkaar komen, die waren al eerder geselecteerd in
die topsectoren en op basis van het bedrijfsleven en (onverstaanbaar,
red.) zelf aan het stuur zetten hebben we ook nu plannen van aanpak.
Nou, we zijn daarmee aan de slag gegaan. Vorige week heb ik tijdens de
in ontvangstname van die plannen van aanpak al een aantal maatregelen
aangekondigd met betrekking tot een MKB-innovatiefonds met betrekking
tot investeringsaftrek als het investeringen in R&D betreft, met
betrekking tot de vennootschapsbelasting en vandaag hebben we ook het
meer bekeken vanuit het versterken van het internationaal economisch
beleid. We hebben vandaag een brief vastgesteld. `Buitenlandse markten,
Nederlandse kansen', die gaat vandaag naar de Tweede Kamer. En daar is
ook een deel van de aanbevelingen van de topteams alweer in verwerkt.
Het nieuwe beleid kent zoals u weet minder subsidies, meer economische
diplomatie en heldere afspraken over de rolverdeling tussen overheid en
marktpartijen. In wezen is onze inzet gericht op het oplossen van
complexe marktverstoringen en het creëren van ruimte voor
internationale ondernemers. Met name ook internationale starters in het
MKB, als die kansrijk zijn, willen we een extra steuntje in de rug
geven.
Verder willen we natuurlijk dat de overheid niet onnodig belemmeringen
opwerpt voor het bedrijfsleven. We willen geen bureaucratische
belemmeringen, we willen niet dat de bedrijven onnodig last van ons
hebben. Daarom hebben we ook als kabinet het voornemen om de
administratieve lasten met 25% te verminderen. We hebben er vandaag ook
nog eens bij stilgestaan wat voor een plannen op de rol staan bij de
diverse ministeries, om te komen tot die administratieve lastenreductie
met 25%. We zullen zeer duidelijk nieuwe wet- en regelgeving moeten
blijven toetsen, want zelfs als we die bepaalde overbodige regelingen
afschaffen dan is het natuurlijk ook zaak dat je niet nieuwe regels
weer introduceert. Hier valt grote winst te boeken, maar dat vraagt een
blijvende aandacht van de verschillende ministeries. Dus we hebben een
lijstje gemaakt en ook weer eens de verschillende ministeries
nadrukkelijk hierop gewezen en we zullen dus ook voor Prinsjesdag
verder hier met nadere voorstellen komen.
We hebben vandaag voorts besloten, maar een heleboel hadden jullie
vandaag al kunnen lezen in de krant voordat wij erover gesproken hadden
- viel mij op toen ik de pers zo er op nasloeg - u weet dat het pas een
besluit is als er een besluit genomen is door de MR, we hebben vandaag
besloten om het zogenaamde Kierbesluit alsnog uit te voeren. Het gaat
erom dat de sluizen in het Haringvliet ook bij vloed op een kier gezet
worden waardoor trekvissen richting hun paargebieden stroomopwaarts
kunnen zwemmen. In het regeerakkoord stond dat wij dit besluit wilden
intrekken. Daar hadden we een aantal redenen voor, bij de formulering
van het RA: gebrek aan draagvlak in de regio, oplopende kosten,
vertragingen. En in de afgelopen periode hebben we gekeken naar de
vraag of er volwaardige alternatieven waren, die enerzijds recht konden
doen aan datgene wat ook Europese besluitvorming kan raken en eerder
aangegane verplichtingen of dat gerealiseerd kan worden. Maar uit
onderzoek blijkt nu dat er geen volwaardige alternatieven zijn, dat we
juist een niet alleen juridisch, maar met name ook fors financieel
risico lopen als wij dit onderdeel van het RA zouden uitvoeren. We
hebben gezien dat door een aantal maatregelen, met name die gelegen
zijn in het niet doorgaan van bepaalde ontpolderingen, dat het
draagvlak ook is toegenomen. We hebben meer garanties ten aanzien van
de zoetwatervoorziening. Dat is ook de reden waarom we alles afwegende
vandaag besloten hebben om dat Kierbesluit alsnog dus uit te voeren.
Tot slot: dit kabinet werkt ook aan de toekomstbestendigheid van ons
land. Als de zeespiegel
stijgt, willen de mensen in Nederland toch droge voeten houden. Daarom
hebben wij vandaag ook besloten om de Afsluitdijk aan te pakken,
versneld aan te pakken, zodat die ook weer voldoet aan de eisen voor
waterveiligheid. Daar trekken we 600 miljoen euro voor uit, waarbij
tegelijkertijd niet alleen de Afsluitdijk weer volledig aan alle
veiligheidseisen zal voldoen, maar ook tegelijkertijd de mogelijkheid
bestaat om duurzame energie, natuur en recreatie te ontwikkelen. Dat
waren een aantal van de elementen die wij vandaag besproken hadden en
daar wilde ik het als korte toelichting bij houden.
BRIL (RADIO 1)
Het verbod op onverdoofd ritueel slachten is geen plan van het kabinet,
maar het kan zijn dat de beide Kamers dat willen. De vraag is dan gaat
de regering een handtekening zetten. Met andere woorden: gaat de
regering dat uitvoeren?
VERHAGEN
Ten eerste is het zo dat zoals u zelf zegt, dat het een
initiatiefwetsvoorstel is van de PvdD, wat afgelopen week plenair
behandeld is. Staatssecretaris Bleker heeft er tijdens dat debat al op
gewezen dat het wetsvoorstel van de PvdD dat daar een evidente spanning
zit met de vrijheid van godsdienst. Omdat het een absoluut generiek en
ongeclausuleerd voorstel is. Er zijn enkele amendementen ingediend die
weer beogen om die spanning met de vrijheid van godsdienst en met de
grondwet ook, om die te verkleinen. Waarschijnlijk wordt er volgende
week gestemd over dat initiatiefwetsvoorstel, de ingediende
amendementen. Nou, dan moet daarna nog het wetsvoorstel door de Eerste
Kamer behandeld worden en pas als de Eerste Kamer met dat wetsvoorstel
instemt, dan is het de beurt aan het kabinet en ik wil dus daar ook
totaal niet op vooruitlopen, omdat wij pas nadien ons zullen buigen
over de vraag die u nu stelt.
BRIL
Maar de staatssecretaris liet ook doorschemeren dat het niet het
voorstel van het kabinet is, maar dat het ook wel weer heel erg ver
gaat om dan aan het eind van het liedje geen handtekening te zetten.
Betekent dat...
VERHAGEN
Het kabinet heeft besloten niet vooruit te lopen op dit wetsvoorstel om
de doodeenvoudige reden dat wij ons pas buigen over de vraag die u
stelt als de Eerste Kamer ook hiermee heeft ingestemd en geen dag
eerder.
MEERHOF (VOLKSKRANT)
Over het Kierbesluit, is er in discussies over het Kierbesluit op enig
moment ook een relatie gelegd met het besluit over de Hedwigepolder van
vorige week?
VERHAGEN
Nee, er zit geen verband tussen het wel invoeren van het Kierbesluit en
de beslissing die we over de Hedwigepolder voeren. Wij hebben met
betrekking tot het Kierbesluit hebben wij juist mogelijke alternatieven
in de afgelopen periode onderzocht, om tegelijkertijd recht te doen aan
datgene wat wij ook internationaal op basis van die verdragen verplicht
zijn. Nou, daarvan hebben wij moeten constateren dat het niet mogelijk
was om een goed alternatief te vinden en dat is dus ook de reden
geweest waarom we het toch invoeren. Dus op dat punt zeg ik ja, wij
moeten dus ook nog in de komende periode wel een aantal maatregelen
nemen om dat Kierbesluit ook goed te kunnen uitvoeren. Dat doen we dus
ook, met name de compenserende zoetwatermaatregelen. Maar we hebben
niet het verband gelegd met de Hedwigepolder. Het is natuurlijk wel zo
dat als je op tig dossiers ruzie met je buren krijgt dat het niet
makkelijker wordt om tot overeenstemming te komen bijvoorbeeld ook over
een Hedwigepolder.
MEERHOF
Maar dat is niet uitgesproken op enig moment in die discussie?
VERHAGEN
Nee, daar is wel nadat wij dit besluit genomen hebben, hebben wij
gezegd dat wellicht Bleker nu een prettiger positie had om de
gesprekken met de buurlanden om dat te gaan voeren.
WESTER (RTL NIEUWS)
Maar in het persbericht zelfs staat dat het Kierbesluit ook kon worden
genomen zoals het genomen is omdat het draagvlak inmiddels vergroot is
doordat een ontpoldering is geschrapt. Dan heeft u het toch over de
Hedwigepolder?
VERHAGEN
Nee, dat hebben we niet. Dan moet u het toch goed lezen. Want het
vergroten van het draagvlak dat is ontstaan doordat wij een aantal
ontpolderingen voor Deltanatuur in de Zuid-Hollandse eilanden dat die
niet doorgaan en daarmee reken ik de Hedwigepolder toch niet tot de
Zuid-Hollandse eilanden, maar is het juist gelegen in de provincie
Zeeland. Zoals u ongetwijfeld zelf al meerdere malen gemeld heeft in uw
uitzending.
WESTER
Dat klopt. Nog even over die Hedwigepolder. De weerstand bij de Vlaamse
regering is ontzettend groot om dat besluit te schrappen. Heeft u daar
vandaag over gesproken?
VERHAGEN
Wij hebben uiteraard daarover gesproken vandaag. Ik was gisteren zelf
ook bij de EVP in Brussel en tegelijkertijd was de voorzitter van de
EVP de heer Martens vierde zijn twintigjarig voorzitterschap van de EVP
dus er waren ook tal van Belgische collega's die ik daar gesproken heb.
Dus ik heb daar uiteraard ook met hen van gedachten over gewisseld,
maar we hebben wel gezien dat met name vanuit Vlaanderen de reacties
weliswaar negatief zijn, maar gisteren in een debat met het Vlaamse
parlement heeft minister-president Peeters gezegd dat wanneer Europa,
de EC, akkoord is, dat dan ook Vlaanderen de bereidheid zal tonen om
daarnaar te kijken. Dat is één. Twee, heeft hij ook zeer nadrukkelijk
naar voren gebracht dat Vlaanderen Nederland niet kan verbieden om met
een alternatief voor die Hedwigepolder te komen. Wij denken dat wij op
basis van het alternatief waar wij vorige week als kabinet achter zijn
gaan staan dat wij Europa kunnen overtuigen dat onze oplossing, dat die
alternatieve oplossing dat die snel is, dat er een wetenschappelijke
onderbouwing onder zit en dat we ook voldoende hectares herstelde
natuur door zullen ontstaan. Dat waren de drie eisen die Europa stelde
en daaraan zal ons besluit voldoen. Ik ben er dus van overtuigd dat wij
met dit alternatief de goede zaak bepleiten ook ten aanzien van de
Europese Commissie en als de EC ja zegt heeft de heer Peeters dus ook
gezegd dat hij de bereidheid heeft om daarnaar te kijken.
WESTER
Er naar te kijken, dat is nog geen instemming.
VERHAGEN
Nee, maar u weet ook dat in het RA staat dat wij niet alleen kijken
naar een mogelijkheid om een alternatief te ontwikkelen waarbij de
Hedwigepolder niet onder water gezet hoeft te worden en dat we dat
uiteraard samen met Vlaanderen, samen met de Belgen moeten
overeenkomen. Ook hier geldt dat er een verdrag aan ten grondslag ligt.
Ik ben juist blij met de uitspraak van de heer Peeters dat hij zegt:
als Europa ja zegt dan hebben wij ook die bereidheid om ernaar te
kijken.
WESTER
Maar de heer Peeters zegt: we kijken eerst naar Europa, we leggen daar
de bal voorlopig even neer, in de hoop dat Europa gewoon nee zegt. Bent
u niet iets te optimistisch?
VERHAGEN
Ik weet niet welke hoop de heer Peeters had, dat moet u toch aan de
heer Peeters vragen. Ik heb de overtuiging dat wij Europa moeten kunnen
overtuigen, omdat we aan de drie eisen die Europa stelt voldoen. En
laten we nou stap voor stap afwikkelen, want ook voor ons geldt dat wij
zowel de EC moeten overtuigen als ook de Vlamingen.
MEERHOF
De extra kosten gemoeid met het alternatief lijken nu op z'n minst op
135 miljoen euro uit te komen. Is er in de ministerraad gesproken over
welk plafond nog aanvaardbaar zou zijn?
VERHAGEN
We hebben daar vandaag verder niet meer bij stilgestaan, maar we hebben
ons met name gericht ook - in het kader van de reacties naar aanleiding
van het besluit vorige week - hoe het traject richting buurlanden en
richting EC zou zijn. Overigens wil ik wel onderstrepen, wellicht was u
dat ontgaan door sommige negatieve reacties in de pers van dezen en
genen, dat juist de belangrijkste gesprekspartners, Europa en
Vlaanderen, in ieder geval op de hoogte zijn gehouden in het
voortraject van de gedachteontwikkeling van het kabinet en er zijn ook
met Zeeland zijn er dus wel afspraken gemaakt voor sociaaleconomische
ontwikkeling, samenwerking met het Rijk. Dus die elementen komen niet
geheel uit de lucht vallen. Vorige week is ook gesproken over de extra
kosten.
MEERHOF
Zegt u dan dat de versies zoals Europees Commissaris Potocnik en ook
Kris Peeters in NRC Handelsblad van afgelopen woensdag dat die niet
kloppen? Want Peeters zei bijvoorbeeld: Bleker heeft mij enkele keren
in het voorbijgaan gemeld: we zijn er mee bezig, dat was het. Hij had
geen idee, zegt hij, wat de inhoud was van de onderzoekingen in
Nederland.
VERHAGEN
Ik weet niet wat hij gezegd heeft, ik weet wel dat het zo stond in de
krant. Twee: er is ook geen sprake van dat de heer Peeters of de
Europese Commissaris bij voorbaat ja zou gezegd hebben over de
volledigheid van het plan. Wat ik wel gezegd heb is dat ze op de hoogte
zijn gehouden van de gedachteontwikkeling van het kabinet. Ze zijn ook
op de hoogte gehouden van het feit dat we naar een alternatief aan het
zoeken waren, zonder dat daar bij voorbaat vaststond dat ze daarmee
zouden instemmen. Met andere woorden, ze hebben ook de volledige
vrijheid ook gehad, en ook duidelijk gemaakt ten aanzien van de
appreciatie van het voorstel. Nou, we zijn nu zover en dan zijn we in
ieder geval een stap verder dan afgelopen woensdag, want de heer
Peeters heeft gezegd: 1. Nederland heeft de vrijheid om een alternatief
te ontwikkelen. 2. Als de EC hiermee instemt zullen wij er ook naar
kijken. En ten aanzien van de EC zeg ik, omdat wij voldoen aan de drie
eisen die Europa eerder heeft gesteld ben ik er ook van overtuigd dat
we de EC kunnen overtuigen van dit alternatief.
WESTER
Wanneer gaat het Nederlandse voorstel naar Europa toe, want daar
schijnt voorlopig nog helemaal niets te liggen?
VERHAGEN
Allereerst is volgende week hier een debat over met de Tweede Kamer.
Nou, als dat debat heeft plaatsgevonden zullen wij dan ook naar de EC
gaan.
WESTER
Hoe lang gaat dat hele traject ongeveer duren denkt u?
VERHAGEN
Daar kan ik geen uitspraak over doen om de doodeenvoudige reden dat ik
ook niet in de hand heb hoe lang de EC zal nemen om een oordeel uit te
spreken over het alternatief en of het in lijn is met de Europese
regelgeving ter zake.
BERGSMA (ANP)
(onverstaanbaar, red.) tussen het Kierbesluit en de Hedwigepolder, maar
tegelijkertijd zei u dat Bleker met het openzetten van de
Haringvlietsluizen nu in een prettige positie komt voor gesprekken met
de Vlamingen. Dat kan dan toch alleen maar betekenen dat dat besluit
een investering is in de onderhandelingen en de goede afloop van
gesprekken over de Hedwigepolder, dan is er toch gewoon een relatie
tussen die twee?
VERHAGEN
Nee, wat u suggereert is dat we het Kierbesluit gaan uitvoeren om
daarmee de Hedwigepolder meer kans te geven. En dat is dus niet het
geval want het uitvoeren van het Kierbesluit is genomen op basis van
zelfstandige overwegingen, die er in gelegen waren dat er geen goed
alternatief was wat recht deed aan de eisen ook vanuit Europa met
betrekking tot de mogelijkheid voor vissen om daar te kunnen zwemmen.
Twee, dat omdat er geen goed alternatief is wij dus gedwongen zouden
worden om het toch uit te voeren, het ons tot 3 miljoen euro zou
kosten, qua boete, dat soort bedragen praat je dan over. Nou, dus dat
is een zelfstandige afweging geweest om het Kierbesluit toch uit te
voeren. Maar wat ik wel constateer is als je niet op tien dossiers maar
op één dossier ruzie hebt, dat er natuurlijk makkelijker een oplossing
te vinden is. Dat moge toch ook duidelijk zijn.
BERGSMA
Het Kierbesluit, de uitslag daarvan, prettig meegenomen voor de
volgende gesprekken met de Belgen.
VERHAGEN
Precies.
BERGSMA
Zonder dat er een relatie is tussen die twee.
VERHAGEN
Exact.
KRANENBURG (NRC HANDELSBLAD)
Nog even aansluitend op het antwoord wat u net gaf aan collega Meerhof.
We begrepen dat er totaal geen irritaties waren aan Belgische kant?
VERHAGEN
Dat zeg ik niet.
KRANENBURG
Die waren er wel?
VERHAGEN
Daar heeft u zelf volgens mij redelijk uitvoerig over geschreven. Ik
zal de laatste zijn die hier een suggestie wil wekken dat er geen
irritaties zijn. Ik moet zeggen dat de gesprekken die ik zelf
(onverstaanbaar, red.) gevoerd heb met verschillende ook van de
personen die in uw krant figureren dat daar absoluut geen sprake is van
een vijandige sfeer, ten eerste omdat ze mij kennen en misschien wel
mogen, dat scheelt natuurlijk ook, maar ook omdat men het gewoon ziet
als een zakelijk verschil van mening en ik denk dat waar ik nu mee te
maken heb is met name de opstelling ook in het Vlaamse parlement van
minister-president Peeters die daar gewoon ook gezegd heeft dat
Nederland, dat hij Nederland niet kan en wil verbieden om naar een
alternatief voor de Hedwigepolder te zoeken. Maar dat men niet blij is
met dit besluit, dat moge ook duidelijk zijn.
KRANENBURG
En de schepen van Antwerpen die Nederland onbetrouwbaar noemt, duidt
niet op goede verhoudingen dan.
VERHAGEN
Ja, nee, maar kijk, daarom moet je ook altijd in gesprek blijven. Ik
heb dat in het verleden ook nog wel eens gedaan in mijn hoedanigheid
als minister van Buitenlandse Zaken met de toenmalige minister van
Buitenlandse Zaken Yves Leterme toen het ook over de Hedwigepolder
ging, dat je zorgt dat zaken ook niet escaleren. Daarom denk ik ook dat
de opstelling van minister-president Peeters in het Vlaamse parlement
dat dat ook juist er op gericht is om niet te streven naar escalatie,
maar juist naar de-escalatie en we proberen toch ook om te beginnen de
eerste stap te zetten en dat is een oordeel van de EC af te wachten.
JANSEN
(onverstaanbaar, red.) gesproken over de overdrachtsbelasting,
Binnenlandse Zaken wil daar bij voorkeur het mes in zetten, Financiën
denkt daar toch wat anders over. U bent naast vicepremier ook minister
van Economische Zaken. Aan wiens kant staat u?
VERHAGEN
Om te beginnen gaat u er dan vanuit dat de suggesties die u zelf
beschreef in ik dacht de Telegraaf, dat die al van a tot z waar zijn,
met name de positionering en de verschillende opvattingen. Wat wij als
kabinet gezegd hebben is dat wij vooral behoefte hebben, als je kijkt
naar de woningmarkt, aan rust en zekerheid. Dat wij ook vinden dat de
Nederlandse consument er eigenlijk helemaal niets aan heeft als
allerlei partijen, of dat nou banken zijn of makelaars of
belangenorganisaties, als die iedere keer maar weer een steen in de
vijver gooien om te kijken wie er nat wordt. Wij hebben verder de lijn
de woningmarkt moet de tijd krijgen om aan te trekken. We komen dus ook
niet met voorstellen die op enigerlei wijze rommelen aan de
hypotheekrenteaftrek. We vinden daarnaast uiteraard, en daar kijken we
naar, hoe we doorstroming op de woonmarkt, dan gaat het én om de
huursector én om de koopsector, hoe we die kunnen bevorderen. Dat is
ook de reden dat wij als kabinet gezegd hebben, we zijn bezig met de
ontwikkeling van een woonvisie. Voor Prinsjesdag zal het kabinet die
woonvisie presenteren, en die zal voor een groot deel ook over de
huurmarkt gaan. Om daar maatregelen voor te stellen die scheef wonen
tegengaan en doorstroming bevorderen. Daar zal uiteraard ook gekeken
worden naar de koopmarkt. En u zult te zijner tijd horen welke
maatregelen dat zijn. Maar ik ga dus inhoudelijk niet in op deze mensen
die in de woonvisie aan de orde zullen komen.
JANSEN
Het feit dat het nu in de publiciteit is gekomen, en ik ga ervan uit
dat het waar is wat ik heb geschreven...
VERHAGEN
Als u daarvan uitgaat...
JANSEN
Daar mag u ook van uitgaan hoor. Is dat dit feit in de publiciteit is
gekomen aanleiding voor het kabinet om sneller het besluit duidelijk te
maken, naar buiten toe. Zodat huizenkopers weten waar ze aan toe zijn
wat betreft de overdrachtsbelasting?
VERHAGEN
Nee, wat wij doen is één, wij zeggen: we rommelen niet aan de
hypotheekrenteaftrek. Dat om te beginnen. Omdat we vinden dat er
behoefte is aan een duidelijke lijn, dat is één. Twee, dat we onlangs
al een aanscherping hebben gehad rond het fenomeen van de
aflossingsvrije hypotheken. En ook dat plan zal dus tijd moeten hebben
om tot effect te komen. En ook al is er op dit moment sprake van
voorzichtig economisch herstel, de noodzaak om het huishoudboekje als
zodanig op orde te brengen, die blijft onverminderd groot. Dus in het
algemeen zouden we natuurlijk graag lasten verlagen, maar we zijn nu
eerst bezig om schulden af te lossen. Tegelijkertijd willen we met een
woonvisie komen waarbij dus niet alleen de huurmarkt maar ook gewoon de
totale woonmarkt verbeterd zal worden, met betrekking tot de
doorstroming, met betrekking tot het tegengaan van scheef wonen. En dat
vraagt om een goed besluit, dat vraag ook om een gedragen besluit, en
dat ga ik dus niet nu omdat u dinsdag een zeer grote voorpagina had,
dat ik daar een versnelling in ga aanbrengen. Want dan zou de Telegraaf
bepalen, het tempo van besluitvorming in plaats van zorgvuldige
besluitvorming.
JANSEN
Wij werken er natuurlijk hard aan om daarin mee te kunnen bepalen, maar
vanuit het veld is daar wel kritiek over geweest, dat het nu boven de
markt blijft hangen. En dat dat nou eenmaal schadelijk kan zijn voor
die markt.
VERHAGEN
Ja maar wat wij nou juist willen, is met een doorwrochte woonvisie te
komen die juist een antwoord biedt op de huidige problematiek op de
woonmarkt. En daar is de urgentie misschien, door de reactie op uw
artikel alleen maar groter van geworden. Maar dat vraagt nog steeds om
een doorwrochte visie.
WESTER
Mag ik het zo vertalen dat u eigenlijk zegt: wacht niet met het kopen
van een huis tot ons besluit, want dat schrappen van die
overdrachtsbelasting is allemaal heel onzeker dat dat gebeurt?
VERHAGEN
Ik denk dat iedereen die zijn oog heeft laten vallen op een mooi huis
het gewoon moet kopen, want daar heeft hij jarenlang plezier van.
WESTER
En niet gaan speculeren op het mogelijk schrappen van de
overdrachtsbelasting.
VERHAGEN
En niet gaan zitten speculeren. Het enige waar je...
WESTER
Want het gebeurt waarschijnlijk toch niet?
VERHAGEN
Het enige waar je zeker van kunt zijn is dat dit kabinet niet morrelt
aan de hypotheekrenteaftrek.
WESTER
En dus waarschijnlijk ook niet komt met het schrappen van de
overdrachtsbelasting.
VERHAGEN
Ik zal zoals ik al zei over de inhoud van de woonvisie nu niet
speculeren. Niet linksom en niet rechtsom.
MEERHOF
U zegt niet morrelen aan de hypotheekrenteaftrek, maar ook zo'n
beperking van de aflossingsvrije hypotheken, daarmee bent u toch al aan
het morrelen aan de hypotheekrenteaftrek?
VERHAGEN
De banken hebben onlangs een aanscherping zelf doorgevoerd.
MEERHOF
Ja maar op aandringen van het ministerie van Financiën toch ook?
VERHAGEN
Die aanscherping die gepresenteerd is die is nu uitgevoerd, en dat plan
moet als zodanig tijd krijgen om effect te hebben. Maar dat staat even
los van die plannen die laatst door de Rabobank werden gelanceerd. Daar
heeft de premier vorige week ook het een en ander over gezegd, dus wat
ik zeg is: wij komen niet me plannen als kabinet, we komen niet als
kabinet met voorstellen die rommelen aan de hypotheekrenteaftrek. Dat
is wat ik zeg en daar kunt u dit kabinet ook aan houden.
JULIUS
Ik had een belangrijke laatste vraag over bejaarden, en vooral dus over
demente bejaarden. Die mogen tegenwoordig bellen naar inspecteurs. Maar
dat zouden dus op zo'n manier oude bejaarden zijn, ik heb het niet over
politici maar over oude bejaarden. Maar wat vindt u nou van die
wetgeving, wat komt daar nou van terecht? Want dat is natuurlijk wel
een prachtig mooi besluit, maar het is een schijnbesluit, omdat
natuurlijk ook rechtstreeks naar die inspecteurs gebeld kan worden. Dus
ik vind waarom maakt men daar dus van de regering uit een mooi
voorstel, dat is dus levendig, dat heeft u ook gehoord, en ik vraag me
af wat betekent dat?
VERHAGEN
Ik denk dat het goed is als mensen die zelf ervaren dat er problemen in
de verzorging zijn, dat zij dan de inspecteur kunnen bellen om die ook
daarvan op de hoogte te stellen. Ik denk dat dat alleen maar goed is.
Dat maakt het duidelijk dat we scherp toe moeten blijven zien op het
leveren van kwaliteit in de ouderenzorg en daar zijn alle initiatieven
wat mij betreft welkom bij.
JULIUS
Ja. Kunt u dat opschrijven?
VERHAGEN
Dat kan ik ook opschrijven en dan zult u het zelf niet vergeten, als u
daar onverhoopt aan toe zou moeten komen.