Consumentenbond
Europees besluit over consumentenrechten
* 24 juni 2011
* Nieuws
Consumenten krijgen vanaf 2013 betere en duidelijkere informatie over
de prijs van producten in (online) winkels én over de mogelijkheid tot
klagen, voordat ze een product gekocht hebben. Belangrijk punt voor de
Consumentenbond is dat consumenten bij koop op afstand (online
aankopen) en colportage (verkoop aan de deur) standaard 14 dagen
bedenktijd krijgen. Dit staat in de Europese richtlijn
Consumentenrechten die op 23 juni 2011 door het Europese parlement is
goedgekeurd.
De Europese richtlijn Consumentenrechten maakt ook een eind aan veel
dure 0900-nummers. Bedrijven mogen consumenten met vragen over hun
contract of abonnement alleen nog lokaal tarief in rekening brengen.
'Het huidige voorstel bevat, na langdurige onderhandelingen met alle
lidstaten en andere betrokken partijen, nu vooral verbeteringen voor
consumenten. Verborgen kosten op internet behoren straks tot het
verleden, net als de buitensporige creditcardtoeslagen die
luchtvaartmaatschappijen soms hanteren voor het betalen van een online
geboekt vliegticket,' aldus Bart Combée, directeur van de
Consumentenbond.
Harmonisatie
Deze Europese richtlijn trekt het niveau van consumentenbescherming op
een aantal punten in alle Europese landen gelijk. Volgens de Europese
Commissie is het daarmee voor consumenten en ondernemers makkelijker om
grensoverschrijdend zaken te doen.
In eerste instantie dreigde het voorstel de consumentenbescherming in
Nederland drastisch te beperken, waarop de Consumentenbond zich hard
heeft gemaakt om een achteruitgang van de consumentenbescherming te
voorkomen. Uiterlijk in 2013 moet deze richtlijn in de Nederlandse wet
zijn opgenomen.