EUROPESE RAAD Brussel, 24 juni 2011
Conclusies - 23/24 juni 2011
EUCO 23/11 1
NL
De Europese Raad is verheugd dat de laatste hand wordt gelegd aan de uitvoering van het afgelopen
maart aangenomen brede maatregelenpakket om Europa terug te voeren naar duurzame,
banenscheppende groei en de economische governance te versterken. Hij is in het bijzonder verheugd
over het akkoord inzake het toekomstige ESM, de aangepaste EFSF en de aanzienlijke vooruitgang
die inzake het pakket wetgevingsvoorstellen over economische governance is bereikt. Hij
heeft het eerste Europees semester afgerond, door middel van een collectieve beoordeling van de
programma's van de lidstaten op basis van de evaluatie van de Commissie en een bekrachtiging
van de landenspecifieke aanbevelingen waarmee de lidstaten rekening moeten houden wanneer zij
hun begroting en structuurhervormingen ter hand nemen. Hij heeft in dit verband nota genomen
van de belofte van de lidstaten die het Euro Plus-pact hebben onderschreven, in het komende
begrotingsjaar hun verplichtingen met grotere ambitie en precisie na te komen. De Europese Raad
heeft de situatie in de lidstaten met een aanpassingsprogramma geëvalueerd. Met betrekking tot
Griekenland hebben de staatshoofden en regeringsleiders van de eurozone overeenstemming
bereikt over de weg vooruit en hebben zij hun ministers van Financiën opgeroepen de werkzaamheden
te voltooien zodat begin juli de noodzakelijke besluiten kunnen worden genomen.
Na een uitvoerig debat heeft de Europese Raad richtsnoeren bepaald voor de ontwikkeling van het
migratiebeleid van de Unie ten aanzien van het bestuur van het Schengengebied, de controle aan de
buitengrenzen, de ontwikkeling van partnerschappen met de zuidelijke buurlanden, en de voltooiing
van het gemeenschappelijk Europees asielstelsel uiterlijk in 2012.
De Europese Raad is overeengekomen dat de toetredingsonderhandelingen met Kroatië eind
juni 2011 zouden moeten worden afgesloten, en bevestigt aldus zich sterk te binden aan het uitbreidingsperspectief
van de Westelijke Balkan.
De Europese Raad heeft de ontwikkelingen in de zuidelijke buurlanden besproken en over dit
onderwerp een afzonderlijke verklaring aangenomen.
°
° °
Conclusies - 23/24 juni 2011
EUCO 23/11 2
NL
I. ECONOMISCH BELEID
1. Deze bijeenkomst van de Europese Raad vormt de afsluiting van het eerste Europees
semester, dat de gelegenheid heeft geboden tot een collectieve beoordeling in Unieverband
van de maatregelen die door de lidstaten zijn gepland. Afgaande op deze eerste ervaring is de
Europese Raad van oordeel dat het Europees semester een doeltreffende governancemethode
kan worden om de besluitvorming op EU- en nationaal niveau op een geïntegreerde, transparante
en goed getimede manier te ondersteunen Het gelijktijdig indienen van de stabiliteitsen
convergentieprogramma's en de nationale hervormingsprogramma's stelt de Unie in staat
de nationale groei- en begrotingsstrategieën samen te evalueren, waardoor zij mogelijke
risico's, onevenwichtigheden of compromissen kan zien.
2. Op basis van de door de Commissie voorgelegde evaluatie heeft de Europese Raad de door de
lidstaten gepresenteerde beleidslijnen en maatregelen besproken. Deze vormen een goed uitgangspunt
voor het ondersteunen van het herstel in Europa, voor het aanpakken van de
begrotingsproblemen en voor het aansturen van ambitieuzere hervormingen op nationaal
niveau. De Europese Raad neemt nota van het vaste voornemen van alle lidstaten alles te doen
wat nodig is om het stabiliteits- en groeipact volledig uit te voeren. De lidstaten hebben goede
vorderingen gemaakt met het definiëren van maatregelen om de kerndoelen en de doelstellingen
van de Europa 2020-strategie voor banen en duurzame groei te verwezenlijken.
Voor sommige doelen liggen zij op schema, voor andere (betreffende werkgelegenheid,
energië-efficiëntie, O&O, terugdringing van armoede en tertiair onderwijs) zullen extra maatregelen
moeten worden genomen. Voorrang moet tevens worden gegeven aan het creëren van
een gezond macro-economisch klimaat, het weer houdbaar maken van begrotingen, het
corrigeren van macro-economische onevenwichtigheden en het versterken van de financiële
sector.
3. De Europese Raad bekrachtigt de door de Raad goedgekeurde landenspecifieke aanbevelingen
en verzoekt alle lidstaten ze tot uitdrukking te brengen in hun besluiten over de
begroting en de structurele hervormingen en de bij deze exercitie aan het licht getreden
lacunes weg te werken.
Conclusies - 23/24 juni 2011
EUCO 23/11 3
NL
4. De nationale inspanningen moeten worden ondersteund door optreden op het niveau van de
Europese Unie, met name teneinde Europa's potentieel voor economische groei en het
scheppen van banen volledig te ontsluiten. In dit verband moet het werktempo ter
verwezenlijking van de Single Market Act en de Europa 2020-vlaggenschipinitiatieven
worden opgevoerd, daarbij de prioriteiten voor ogen houdend die de Raad op 30 mei 2011
heeft bepaald. Met name moet de regeldruk voor het midden- en kleinbedrijf verder worden
verminderd, en moeten micro-ondernemingen in de toekomst, waar passend, van bepaalde
voorschriften worden vrijgesteld of althans aan een lichtere regeling worden onderworpen. In
dit verband is de Europese Raad ingenomen met de toezegging van de Commissie om het
effect van toekomstige voorschriften op micro-ondernemingen te beoordelen en om het acquis
door te lichten teneinde de bestaande verplichtingen in kaart te brengen waarvan de microondernemingen
kunnen worden vrijgesteld. Hij kwam overeen in zijn bijeenkomst van
december 2011 op deze punten terug te komen. De Commissie wordt verder verzocht uiterlijk
in 2015 een routekaart over de voltooiing van de digitale eengemaakte markt op te stellen. De
Commissie wordt verzocht in oktober 2011 verslag uit te brengen over deze groeibevorderende
gebieden zodat er tegen de voorjaarsbijeenkomst van de Europese Raad van
2012 vooruitgang zal zijn geboekt.
5. De lidstaten die aan het Euro Plus-pact deelnemen, hebben verplichtingen voorgesteld die in
totaal meer dan 100 verschillende maatregelen omvatten1. Deze verplichtingen zijn een eerste
grote stap naar de doelstellingen van het pact en moeten nu op nationaal niveau worden
geïmplementeerd. De staatshoofden en regeringsleiders zullen in december 2011, vóór de
aanvang van het volgende Europees semester, op enkele punten in het pact terugkomen.
6. De volgende maal zullen de verplichtingen van de deelnemende lidstaten gekenmerkt moeten
zijn door:
- een grotere reikwijdte: de verplichtingen moeten meer worden gericht op het al in de
beginfase prioriteren van groeibevorderende hervormingen, die de concurrentiepositie
versterken, bijvoorbeeld in netwerksectoren en de dienstensector; meer aandacht dient
te worden besteed aan versterking van de financiële stabiliteit;
- een concretere aanpak: de lidstaten moeten hun verplichtingen voortaan zo specifiek en
meetbaar mogelijk trachten te maken, met details over de wijze en het tijdstip waarop ze
zullen worden waargemaakt, zodat de vorderingen mettertijd meetbaar worden en
benchmarking met andere lidstaten en met Europa's strategische partners wordt
vergemakkelijkt;
1 Doc. EUCO 24/11.
Conclusies - 23/24 juni 2011
EUCO 23/11 4
NL
- meer ambitie: de lidstaten moeten aangeven welke toekomstgerichte hervormingsprojecten
een uitvloeisel zijn van het pact en moeten rekening houden met de beste
praktijken;
- pragmatische coördinatie van het belastingbeleid: de Commissie en de ministers van
Financiën van de deelnemende lidstaten wordt verzocht uiterlijk in december 2011
verslag uit te brengen over de vooruitgang in de gestructureerde besprekingen inzake
het belastingbeleid, teneinde in het bijzonder te zorgen voor het uitwisselen van goede
praktijken, het voorkomen van schadelijke praktijken, en voorstellen ter bestrijding van
fraude en belastingontduiking. Overeenkomstig het pact heeft de Commissie een voorstel
ingediend betreffende een gemeenschappelijke geconsolideerde heffingsgrondslag
voor de vennootschapsbelasting.
7. De voortgang van de lidstaten bij de opvolging van de landenspecifieke aanbevelingen van de
Raad en bij het nakomen van hun verplichtingen in het kader van het pact zal in maart 2012
door de Europese Raad worden geëvalueerd aan de hand van de jaarlijkse groeianalyse van de
Commissie.
8. De afronding van de Doha-ontwikkelingsronde zou de economische groei aanzienlijk stimuleren
en het concurrentievermogen verhogen. De Europese Raad herhaalt het engagement van
de EU om het proces van handelsliberalisering en regelgeving te bevorderen ten behoeve van
een sterker multilateraal stelsel, en haar bereidheid alle onderhandelingsmogelijkheden te
onderzoeken om de Doha-ronde af te ronden, inclusief met betrekking tot de prioriteiten van
de minst ontwikkelde landen overeenkomstig het Doha-mandaat.
Conclusies - 23/24 juni 2011
EUCO 23/11 5
NL
9. Het afgelopen maart door de Europese Raad aangenomen brede pakket is nu bijna volledig
uitgevoerd. Er is overeenstemming bereikt over het Europees stabiliteitsmechanismeverdrag
en over de wijzigingen aan de EFSF. De lidstaten moeten alle nodige maatregelen nemen om
ervoor te zorgen dat het ESM-verdrag uiterlijk eind 2012 wordt bekrachtigd en de aangepaste
EFSF spoedig in werking treedt. Er is aanzienlijke vooruitgang geboekt inzake het wetgevingspakket
ter versterking van de economische governance in de EU, en de aanneming
ervan in eerste lezing is binnen bereik. In de banksector worden stresstests gehouden. Het is
van cruciaal belang dat deze volledig geloofwaardig en transparant zijn, en geheel volgens de
methoden en de instructies van de Europese Bankautoriteit worden uitgevoerd, en dat alle
deelnemers ervoor zorgen dat het resultaat aan de strengste kwaliteitsnormen voldoet. Alle
nodige, ten volle met de internationale normen strokende maatregelen moeten snel worden
getroffen op de kwetsbare plekken die door de stresstests aan het licht zijn gebracht.
10. De Europese Raad is ingenomen met de vorderingen die Ierland heeft gemaakt bij de uitvoering
van zijn hervormingsprogramma, dat goed op schema ligt. Hij is tevens ingenomen
met de krachtige toezegging van de nieuw verkozen Portugese regering dat zij haar
programma van hervormingen volledig zal uitvoeren. Voortbouwend op de consensus van alle
partijen dat hervormingen nodig zijn, zal de strikte uitvoering van die programma's de houdbaarheid
van de schuldpositie garanderen en bijdragen tot de terugkeer van Ierland en
Portugal naar de financiële markten.
11. De staatshoofden en regeringsleiders van de eurozone herhalen dat zij al het nodige zullen
doen om de financiële stabiliteit van de eurozone in haar geheel te waarborgen.
12. Het herstel in de eurozone ligt goed op schema en heeft een houdbaar traject van solide groei
bereikt. De euro berust op gezonde grondslagen, en wij zijn zeer tevreden met de geleverde
prestaties inzake prijsstabiliteit sinds de invoering van de euro.
Conclusies - 23/24 juni 2011
EUCO 23/11 6
NL
13. Wat Griekenland betreft, erkent de Europese Raad dat gedurende het afgelopen jaar aanzienlijke
vorderingen zijn gemaakt, vooral op het gebied van de begrotingsconsolidatie. Hij juicht
het toe dat de Griekse regering krachtig blijft vasthouden aan de uitvoering van het aanpassingsprogramma.
14. De Europese Raad roept de nationale overheden op de nodige aanpassingen vastberaden
verder uit te voeren om het land op een houdbaar traject te zetten. In de komende dagen moet
met spoed de laatste hand worden gelegd aan een uitgebreid pakket hervormingsmaatregelen
waarover overeenstemming is bereikt met de Commissie, in samenwerking met de ECB en
het IMF, en moet het Griekse Parlement de cruciale wetten inzake de begrotingsstrategie en
privatisering goedkeuren. Naar aanleiding van het verzoek van de Griekse regering dat is aangekondigd
door de Griekse minister-president zal dit de basis vormen voor de vaststelling van
de belangrijkste parameters van een nieuw programma dat de gezamenlijke steun krijgt van
Griekenlands partners in de eurozone en het IMF, in overeenstemming met de huidige praktijken,
en tegelijkertijd ook de uitbetaling mogelijk maken om tijdig aan de Griekse financieringsbehoeften
in juli te voldoen.
15. De staatshoofden en regeringsleiders van de eurozone zijn het erover eens dat de nodige bijkomende
financiering uit openbare én uit particuliere bronnen afkomstig zal zijn. Zij steunen
de aanpak waartoe de Eurogroep op 20 juni heeft besloten, namelijk dat zal worden gestreefd
naar vrijwillige deelname van de particuliere sector - door de bestaande Griekse schuld na de
vervaldatum informeel en vrijwillig door te rollen, met een substantiële vermindering van de
vereiste jaarlijkse financiering in het kader van het programma - en dat een "selective default"
zal worden vermeden.
16. De staatshoofden en regeringsleiders van de eurozone roepen de ministers van Financiën op
de werkzaamheden in verband met de resterende elementen af te ronden, zodat de nodige
besluiten begin juli kunnen worden genomen.
17. De Europese Raad roept alle politieke partijen in Griekenland op om de hoofddoelstellingen
en de belangrijkste beleidsmaatregelen van het programma te steunen, teneinde een
rigoureuze en snelle uitvoering te waarborgen. Gelet op de verwachte duur, de omvang en de
aard van de nodige hervormingen in Griekenland is nationale eenheid een absolute voorwaarde
voor het welslagen ervan.
Conclusies - 23/24 juni 2011
EUCO 23/11 7
NL
18. De Europese Raad is ingenomen met het voornemen van de Commissie om de synergieën
tussen het programma van leningen en middelen uit de fondsen van de EU te versterken. De
Europese Raad steunt alle inspanningen om de absorptiecapaciteit van Griekenland voor
middelen uit de fondsen van de EU te vergroten, teneinde de groei en de werkgelegenheid te
stimuleren. Dit kan worden bewerkstelligd door de middelen te heroriënteren naar de
verbetering van het concurrentievermogen en het scheppen van banen. De Europese Raad is
voorts ingenomen met het uitgebreide programma voor technische bijstand aan Griekenland
dat door de Commissie, in samenwerking met de lidstaten, is opgesteld, en zegt zijn steun aan
dit programma toe.
19. De staatshoofden en regeringsleiders zijn zich bewust van de inspanningen die de
aanpassingsmaatregelen voor de Griekse burgers met zich zullen meebrengen, en zijn ervan
overtuigd dat deze offers onontbeerlijk zijn voor economisch herstel en zullen bijdragen tot de
toekomstige stabiliteit en welvaart van het land.
II. MIGRATIE
20. Het vrij verkeer van personen, dat is neergelegd in het Verdrag, is een van de meest tastbare
en geslaagde verwezenlijkingen van de Europese integratie, en tevens een fundamentele vrijheid.
De beleidslijnen en de samenwerking in het Schengengebied moeten verder worden
versterkt, evenals het wederzijdse vertrouwen tussen de lidstaten, die in gelijke mate belast
zijn met de effectieve handhaving van alle Schengenregels volgens de overeengekomen
gemeenschappelijke normen en grondbeginselen en -regels. De buitengrenzen van Europa
moeten doeltreffend en consistent worden beheerd, op basis van gemeenschappelijke verantwoordelijkheid,
solidariteit en hechtere praktische samenwerking.
Conclusies - 23/24 juni 2011
EUCO 23/11 8
NL
21. Overeenkomstig de conclusies van de Raad van 9 en 10 juni 2011 moet de handhaving van de
gemeenschappelijke voorschriften, met name door middel van het Schengenevaluatiesysteem,
verder worden verbeterd en verdiept teneinde op doeltreffende wijze het hoofd te kunnen
bieden aan toekomstige uitdagingen. Hiertoe is een doeltreffend en betrouwbaar toezicht- en
evaluatiesysteem nodig. Het toekomstige Schengenevaluatiesysteem zal ervoor zorgen dat de
op het Unieacquis gebaseerde criteria worden versterkt, aangepast en uitgebreid. De evaluatie
moet vanuit de EU, met inzet van deskundigen van de lidstaten, de Commissie en de
bevoegde agentschappen, haar beslag krijgen. De Commissie wordt verzocht regelmatig
verslag uit te brengen over de evaluatieresultaten en, indien nodig, maatregelen voor te stellen
die in de vastgestelde tekortkomingen voorzien.
22. Er moet een mechanisme worden ingevoerd om te kunnen reageren op buitengewone
omstandigheden die een bedreiging vormen voor de Schengensamenwerking in haar
algemeenheid, zonder dat het beginsel van vrij personenverkeer in gevaar wordt gebracht. Het
moet een reeks op graduele, gedifferentieerde en gecoördineerde wijze toe te passen maatregelen
omvatten, waarmee een lidstaat die geconfronteerd wordt met zware druk aan de
buitengrenzen kan worden bijgestaan. Het kan hierbij onder meer gaan om inspectiebezoeken,
technische en financiële ondersteuning, alsook om bijstand, coördinatie en interventie door
Frontex.
In het kader van dit mechanisme kan in allerlaatste instantie, een beschermingsclausule
worden opgenomen, op grond waarvan, in een werkelijk kritieke situatie, als een lidstaat niet
langer in staat is zijn verplichtingen op grond van de Schengenvoorschriften na te komen, bij
wijze van uitzondering, opnieuw controles aan de binnengrenzen kunnen worden ingevoerd.
Een dergelijke maatregel zou dan worden genomen op basis van specifieke objectieve criteria
en een gemeenschappelijke beoordeling, voor een strikt beperkte toepassing en tijdsduur, met
dien verstande dat in dringende gevallen snel moet kunnen worden opgetreden. Dit zal geen
gevolgen hebben voor de rechten van personen die het recht op vrij verkeer genieten uit
hoofde van de Verdragen.
De Commissie wordt verzocht in september een voorstel voor een dergelijk mechanisme in te
dienen.
Conclusies - 23/24 juni 2011
EUCO 23/11 9
NL
23. De verantwoordelijkheid voor controle en bewaking aan de buitengrenzen berust bij de lidstaten,
die daarbij tevens in het gemeenschappelijk belang van alle lidstaten handelen. Om
ervoor te zorgen dat de Europese buitengrenzen doeltreffend worden beheerd en dat overal
dezelfde normen gelden, moeten alle betrokken instrumenten optimaal worden benut en, waar
nodig, worden aangepast. Het Europees grensbewakingssysteem wordt met voorrang verder
ontwikkeld, zodat het in 2013 operationeel is en de met grensbewaking belaste autoriteiten
van de lidstaten dan in staat zijn operationele informatie te delen en de samenwerking te
verbeteren.
24. Deze inspanningen zullen tevens nog worden aangevuld door snel vooruitgang te boeken op
het gebied van "slimme grenzen", met als doel nieuwe technologieën gebruiksklaar te maken
voor grenscontrole. In het bijzonder moeten er een inreis-/uitreissysteem en een programma
voor geregistreerde reizigers komen. De Europese Raad is verheugd over het akkoord dat
bereikt is inzake het agentschap voor het operationele beheer van grootschalige IT-systemen
op het gebied van vrijheid, veiligheid en recht.
25. Continue monitoring van de werking van Frontex en andere agentschappen moet ervoor
zorgen dat zij de lidstaten op doeltreffende wijze blijven bijstaan bij het beheer van de buitengrenzen,
de bestrijding van illegale immigratie, en de behandeling van vluchtelingen. Frontex
zal met de betrokken derde landen samenwerken. De Europese Raad is verheugd over het
akkoord dat is bereikt inzake de herziening van de Frontex-verordening, die de operationele
capaciteit van Frontex doeltreffender zal maken. Overeenkomstig het programma van
Stockholm wordt het kader voor samenwerking tussen de nationale grenswachten verder
ontwikkeld, met name door het stimuleren van gezamenlijke opleidingen en het delen van
capaciteit en normen. De Commissie wordt verzocht - in nauwe samenwerking met Frontex -
hiervoor dit jaar nog nadere ideeën te presenteren.
Conclusies - 23/24 juni 2011
EUCO 23/11 10
NL
26. Zich bewust van de moeilijke situatie waarmee sommige lidstaten op dit ogenblik worden
geconfronteerd, bevestigt de Europese Raad dat oprechte en daadwerkelijke solidariteit moet
worden betoond met de lidstaten die het meest met migratiestromen worden geconfronteerd.
Naarmate de situatie zich ontwikkelt, blijven de EU en de lidstaten de nodige operationele en
financiële steun geven, waarbij zij voortbouwen op de maatregelen die de Raad op
11 april 2011 is overeengekomen. De financiële, technische en personele middelen om de
activiteiten ter ondersteuning van die lidstaten voort te zetten en, waar nodig, te intensiveren,
zullen worden vrijgemaakt. De Europese Raad is ingenomen met de uitbreiding van het
proefproject op vrijwillige basis ten behoeve van personen die internationale bescherming
genieten in Malta. Hij ziet uit naar de mededeling over solidariteit binnen de EU, die de
Commissie later dit jaar zal indienen.
27. Een consistent strategisch beleid is nodig om de mobiliteit in een veilige omgeving te
beheren. Het doel moet zijn de dieperliggende oorzaken van migratie structureel aan te
pakken. Daartoe zullen, in het kader van het Europees nabuurschapsbeleid, partnerschappen
met de zuidelijke en oostelijke buurlanden worden gesmeed.
28. Zoals voorgesteld in de recente mededeling van de Commissie zal, als eerste stap, met die
landen een brede gestructureerde dialoog inzake migratie, mobiliteit en veiligheid worden
aangegaan, die zowel hun als de Europese Unie tastbaar voordeel oplevert. Gezien de urgentie
valt daarbij in eerste instantie te denken aan de partnerlanden die bereid en in staat zijn zich
ter zake constructief te engageren. De mobiliteitspartnerschappen zullen worden gedifferentieerd
naar de individuele merites van de partnerlanden, met elk waarvan afzonderlijk een
akkoord zal worden gesloten, afhankelijk van de inspanningen en de voortgang op alle
terreinen (migratie, overname, mobiliteit en veiligheid); voorts zal in een monitoringmechanisme
worden voorzien. Bekeken moet worden hoe dat deel van de financiering dat aan
deze terreinen wordt besteed, binnen de bestaande toewijzingen kan worden verhoogd.
Conclusies - 23/24 juni 2011
EUCO 23/11 11
NL
29. De Commissie wordt verzocht haar evaluatie van de totaalaanpak van migratie te presenteren
waarin de weg wordt uitgestippeld naar een meer samenhangend, systematisch en strategisch
beleidskader voor de betrekkingen van de EU met alle betrokken derde landen, en die vergezeld
gaat van concrete voorstellen voor de ontwikkeling van de belangrijkste partnerschappen
van de Unie, waarbij voorrang wordt gegeven aan alle buurlanden van de Unie
tezamen.
30. De recente ontwikkelingen hebben het Europese asielbeleid onder druk gezet. Veilige en doeltreffende
asielprocedures zijn vereist voor mensen die bescherming nodig hebben. Dit
veronderstelt dan weer dat het desbetreffende Unieacquis volledig wordt toegepast. Het is van
cruciaal belang dat het gemeenschappelijk Europees asielstelsel (CEAS) in 2012 is voltooid,
en dat het op hoge beschermingsnormen berust, maar ook op billijke en efficiënte procedures
die misbruik kunnen voorkomen en waarmee asielverzoeken snel kunnen worden behandeld,
zodat het systeem houdbaar blijft. Nu de Commissie onlangs gewijzigde voorstellen heeft
gepresenteerd met betrekking tot de richtlijn asielprocedures en de richtlijn opvangvoorzieningen,
moeten op een nieuwe basis onderhandelingen worden begonnen over twee
belangrijke bouwstenen van het CEAS. Veranderingen moeten niet tot gevolg hebben dat er
meer ongefundeerde aanvragen worden ingediend of dat de totale kosten voor de lidstaten
stijgen. Om de bovengenoemde doelstellingen te halen, moeten deze onderhandelingen nu
voortvarend op gang worden gebracht, volgens een uitgebalanceerde totaalaanpak die alle ter
tafel liggende voorstellen omvat.
Conclusies - 23/24 juni 2011
EUCO 23/11 12
NL
III. KROATIË
31. De Europese Raad prijst Kroatië voor zijn intensieve inspanningen waardoor de toetredingsonderhandelingen
de eindfase hebben bereikt. De Raad bestudeert de resterende onderhandelingshoofdstukken
geheel in overeenstemming met de strenge voorwaarden en volgens
het onderhandelingskader. Gezien de gemaakte vorderingen en de positieve beoordeling door
de Commissie, verzoekt de Europese Raad de Raad alle nodige besluiten te nemen om de
toetredingsonderhandelingen eind juni 2011, op basis van de gemeenschappelijke standpunten
die de Commissie recentelijk heeft voorgesteld, af te sluiten, zodat het toetredingsverdrag nog
dit jaar kan worden ondertekend. Kroatië dient zijn hervormingsinspanningen met dezelfde
vastberadenheid voort te zetten, met name wat betreft de rechterlijke macht en de grondrechten,
teneinde de verplichtingen die het EU-lidmaatschap meebrengt vanaf de datum van
toetreding ten volle te kunnen nakomen. De voortgangsbewaking waaraan deze inspanningen
tot aan de toetreding zullen worden onderworpen, zal Kroatië en de huidige lidstaten de
nodige zekerheid verschaffen. De Raad kan, met gekwalificeerde meerderheid op voorstel van
de Commissie, alle passende maatregelen nemen.
32. Deze ontwikkelingen geven het Europese perspectief van de Westelijke Balkan een nieuw
elan, mits deze landen verder hervormingen blijven doorvoeren. De Europese Raad zal tijdens
de bijeenkomst van december 2011 op dit dossier terugkomen. Hij spreekt in dit verband zijn
genoegen uit over het feit dat Ratko Mladic is aangehouden en overgebracht naar het tribunaal
in Den Haag, hetgeen een positieve stap is voor de internationale justitie, alsook voor het
perspectief van Servië op de EU.
o
o o
Conclusies - 23/24 juni 2011
EUCO 23/11 13
NL
ANDERE PUNTEN
De Europese Raad:
- heeft de heer Mario Draghi benoemd tot president van de Europese Centrale Bank voor
de termijn van 1 november 2011 tot en met 31 oktober 2019;
- heeft een verklaring over de zuidelijke buurlanden aangenomen (bijlage); heeft zijn goedkeuring
gehecht aan de nieuwe benadering van de betrekkingen met de buurlanden van de
Europese Unie, zoals omschreven in de conclusies van de Raad van 20 juni 2011, en het
belang beklemtoont van de top betreffende het oostelijk partnerschap, op 29 en
30 september 2011 in Warschau;
- heeft de EU-strategie voor het Donaugebied bekrachtigd en alle betrokken partijen
opgeroepen deze onverwijld uit te voeren, zoals bepaald in de conclusies van de Raad van
13 april 2011; de lidstaten wordt verzocht tezamen met de Commissie verder te werken aan
mogelijke toekomstige macroregionale strategieën, met name ten aanzien van de Adriatische
en de Ionische regio;
- heeft het verslag van het voorzitterschap over de integratie van de Roma, waarvan hij het
belang erkent, bekrachtigd en heeft gevraagd de Raadsconclusies van 19 mei 2011 over het
EU-kader voor de nationale strategieën voor integratie van de Roma tot 2020 met spoed te
implementeren, met name wat betreft de voorbereiding, actualisering en ontwikkeling van
de nationale strategieën van de lidstaten voor de integratie van de Roma, en geïntegreerde
pakketten beleidsmaatregelen in het kader van hun bredere beleid inzake sociale integratie
ter verbetering van de situatie van de Roma, vóór eind 2011;
- is verheugd over het jaarverslag over de streefcijfers voor de EU-ontwikkelingshulp, en
merkt op dat, hoewel de EU in 2010 met afstand de grootste donor ter wereld is gebleven, de
tussentijdse collectieve streefcijfers voor 2010 niet zijn gehaald; hij heeft zijn engagement
tot realisatie van de streefcijfers voor ontwikkelingshulp voor 2015, zoals bepaald in zijn
conclusies van juni 2005, bevestigd.
______________
Conclusies - 23/24 juni 2011
EUCO 23/11 14
BIJLAGE NL
BIJLAGE
VERKLARING OVER DE ZUIDELIJKE BUURLANDEN
1. De Europese Raad bevestigt de beginselen en de doelstellingen zoals die in zijn respectievelijk
op 11 maart en 25 maart 2011 aangenomen verklaring en conclusies over de zuidelijke
buurlanden zijn vastgelegd. Hij is verheugd over de gezamenlijke mededeling van de hoge
vertegenwoordiger en de Europese Commissie van 25 mei 2011 over het inspelen op de
veranderingen in onze buurlanden. Hij onderschrijft ten volle de conclusies die de Raad op
20 juni 2011 over de zuidelijke buurlanden heeft aangenomen, en roept op tot spoedige vooruitgang
bij de uitvoering van concrete maatregelen, in overeenstemming met de door de Raad
overeengekomen beginselen en doelstellingen.
2. De Europese Raad is verheugd over de steun van de G8 voor de democratische transformatie
van de zuidelijke buurlanden van Europa. Hij benadrukt opnieuw het belang van de Unie voor
het Middellandse Zeegebied, en het belang om binnen het kader van de Unie voor het
Middellandse Zeegebied snel concrete en betekenisvolle projecten te lanceren.
3. De Europese Raad is verheugd over de stappen die momenteel worden gezet voor een democratische
transformatie in de regio, met name in Egypte en Tunesië. Hij prijst de aankondiging
van de belangrijkste elementen van de nieuwe grondwet in Marokko, verwelkomt het
vernieuwd engagement voor politieke hervormingen, inclusief een herziening van de grondwet,
in Jordanië, en neemt met voldoening nota van het opheffen van de noodtoestand en de
geplande herziening van de grondwet in Algerije. Hij benadrukt dat de hervormingen een
inclusief karakter moeten hebben en in dialoog moeten worden doorgevoerd, en zal de uitvoering
ervan nauwlettend volgen.
Conclusies - 23/24 juni 2011
EUCO 23/11 15
BIJLAGE NL
4. De Europese Raad bevestigt zijn volledige steun aan de Resoluties 1970 en 1973 van de
VN-Veiligheidsraad over Libië en aan de inspanningen die de lidstaten van de EU zich
getroosten ter uitvoering daarvan. Hij bekrachtigt ten volle de conclusies die de Raad op
20 juni 2011 inzake Libië heeft aangenomen en herhaalt zijn oproep aan Kadhafi onmiddellijk
afstand te doen van de macht. De democratische transformatie van Libië blijft van het grootste
belang voor de Europese Unie. De Europese Raad benadrukt de cruciale rol die de nationale
overgangsraad (NOR) vervult als vertegenwoordiger van de aspiraties van het Libische volk.
5. De Europese Raad veroordeelt in de sterkst mogelijke bewoordingen de voortdurende onderdrukking
en het onaanvaardbare en choquerende geweld dat het Syrische regime tegen zijn
eigen burgers blijft gebruiken. Hij neemt met grote bezorgdheid kennis van meldingen van
Syrische militaire activiteit vlakbij de Turkse grens in Khirbet al-Jouz en herhaalt zijn eerdere
oproepen om de allergrootste terughoudendheid te betrachten. Door te kiezen voor onderdrukking
in plaats van zijn eigen beloften voor brede hervormingen na te komen, ondergraaft
het regime zijn eigen legitimiteit. Degenen die verantwoordelijk zijn voor de misdaden en het
geweld tegen burgers zullen ter verantwoording worden geroepen. De conclusies van de Raad
over Syrië van 20 juni 2011 onderschrijvend, juicht de Europese Raad het toe dat nieuwe
sancties zijn aangenomen. Hij verleent ook zijn volledige steun aan de diplomatieke
inspanningen die erop gericht zijn de VN-Veiligheidsraad zijn verantwoordelijkheid te laten
opnemen en adequaat te laten reageren op de situatie in Syrië.
6. De Europese Raad blijft bezorgd over de situatie in Jemen en dringt er bij alle partijen op aan
het geweld te staken, de mensenrechten te respecteren en een permanent staakt-het-vuren in
acht te nemen, en is verheugd over het engagement van de vice-president daartoe. Hij
benadrukt de urgentie van een ordelijke en inclusieve overgang overeenkomstig het initiatief
van de Samenwerkingsraad van de Golf. De Europese Raad is bezorgd over de procedures
rond het proces en de veroordeling van de oppositieleden in Bahrein. Hij moedigt Bahrein aan
om de mensenrechten en fundamentele vrijheden volledig na te leven.
7. De Europese Raad merkt op dat de situatie in Gaza zorgwekkend blijft. Humanitaire hulp aan
de bevolking in Gaza moet in overeenstemming met het relevante kader en de besluiten van
de VN worden geleverd en hierbij mogen geen mensenlevens in gevaar worden gebracht.
Conclusies - 23/24 juni 2011
EUCO 23/11 16
BIJLAGE NL
8. De fundamentele veranderingen in de gehele Arabische wereld maken duidelijk dat er voortgang
moet worden gemaakt in het vredesproces in het Midden-Oosten, en dat de huidige
patstelling moet worden doorbroken, waarbij de vroegere overeenkomsten en verplichtingen
in acht moeten worden genomen. De Europese Raad roept alle partijen op dringend met
onderhandelingen te beginnen. Alleen de hervatting van rechtstreekse onderhandelingen biedt
een realistische kans om de situatie op het terrein te verbeteren en zodoende te leiden naar een
blijvende en alomvattende oplossing. De Europese Raad benadrukt de centrale rol van het
Kwartet en heeft lof voor de inspanningen die in dit verband door lidstaten van de Unie en
door de hoge vertegenwoordiger worden geleverd, en verwelkomt de recente voorstellen van
president Obama, overeenkomstig de standpunten die de Unie eerder heeft ingenomen. Hij
verleent zijn volle steun aan de oproep van de hoge vertegenwoordiger aan het Kwartet om
een geloofwaardig perspectief te bieden voor het dringend opnieuw opstarten van het vredesproces.
De Europese Raad roept alle partijen op geen unilaterale acties te ondernemen die niet
bevorderlijk zijn voor een alomvattende oplossing. Hij steunt ook het initiatief om een
conferentie te houden in Parijs inzake economische steun voor de oprichting van de
Palestijnse staat, in het kader van dat hernieuwde vredesproces. De Europese Raad uit zijn
grote bezorgdheid over het lot van Gilad Shalit die in flagrante strijd met het universeel
internationaal humanitair recht gevangen wordt gehouden door Hamas. De Europese Raad
verlangt dat Gilad Shalit, die nu vijf jaar gevangen zit, onmiddellijk wordt vrijgelaten.
_______________________