KPMG
Nederlandse organisaties zijn tevreden over hun IT-leveranciers en
willen meer uitbesteden
Nederlandse organisaties zijn tevreden over hun IT-leveranciers en
willen meer uitbesteden. Uit een groot onderzoek dat KPMG Equaterra
jaarlijks onder bijna tweehonderd Nederlandse bedrijven en
overheidsinstellingen verricht, blijkt dat de behoefte aan outsourcing
de komende jaren nog verder zal toenemen en dat de organisaties in het
algemeen tevreden zijn met hun IT-outsourcing-leveranciers.
Voor het onderzoek zijn zo'n vijfhonderd unieke IT-contracten van
Nederlandse organisaties met leveranciers onderzocht die gezamenlijk
een waarde van meer dan 4 miljard euro per jaar vertegenwoordigen. Van
de onderzochte instellingen en bedrijven geeft 56% aan de komende tijd
meer te zullen gaan uitbesteden. De belangrijkste reden hiervoor is net
als vorig jaar de noodzaak om kosten te reduceren. Gezien het feit dat
bijna tweederde van alle bedrijven aangeeft dat outsourcing het door
hen gewenste effect heeft gehad, kan geconcludeerd worden dat
kostenbesparingen inderdaad worden gerealiseerd.
"Het huidige economische klimaat zorgt ervoor dat de behoefte aan
outsourcing in Nederland blijft groeien", zegt Nico Boot, partner bij
KPMG Equaterra. Boot: "De toenemende behoefte aan outsourcing wordt
vooral ingegeven door het feit dat organisaties als gevolg van de
economische situatie gedwongen worden te snijden in hun operationele
kosten."
Offshoring en nearshoring maken inmiddels bij de meeste organisaties
onderdeel uit van de strategie. Ruim de helft van de organisaties geeft
aan gebruik te maken van off-/nearshoring en een kleine tien procent is
van plan om dat gaan doen. Dat offshoring succesvol is, wordt
onderstreept door het feit dat de top 5 van IT-leveranciers waarover
bedrijven het meest tevreden zijn bestaat uit 4 Indische leveranciers.
In de algemene tevredenheidsranking voert Accenture de lijst aan en
wordt gevolgd door TCS, HCL, Infosys en Cognizant.
In totaal zijn er 22 verschillende IT-leveranciers door Nederlandse
bedrijven geëvalueerd op allerlei verschillende Key Performance
Indicatoren (KPIs) waaronder kwaliteit, prijs, flexibiliteit,
innovatie, operationeel en strategisch management en het kunnen
uitvoeren van een goede transitie. Het is verheugend om te zien dat de
mate van tevredenheid op alle onderzochte 9 KPI's is verbeterd ten
opzichte van vorig jaar.
Daarbij springt de flexibiliteit bij het maken van aanpassingen in het
contract vooral in het oog, omdat de mate van tevredenheid met 10
procent is gestegen en dit waarschijnlijk is toe te schrijven aan de
heronderhandelingen die hebben plaatsgevonden in 2010 toen relatief
veel klanten hun contracten hebben opgebroken om verdere
kostenreducties af te dwingen.
Net als vorig jaar zijn bedrijven het minst tevreden over de mate
waarin de service providers de mogelijkheden tot innovatie
identificeren. Boot: "Bijna 40% is niet tevreden over de
innovatie-capaciteiten van de leverancier. Het heeft alles te maken met
de mate waarin de provider zich kan verplaatsen in de opdrachtgever,
begrijpt met welke issues hij geconfronteerd wordt en in staat is met
passende oplossingen te komen."
Overigens zijn de organisaties zelf niet tevreden over hun eigen
governance-vaardigheden en de wijze waarop zij in staat zijn om de
relatie met de leverancier(s) te managen. Bijna tweederde van alle
organisaties vindt dat hun vaardigheden onvoldoende zijn om op adequate
wijze de leverancier(s) te kunnen aansturen. De meeste organisaties
erkennen dat er in de relatie met de provider veel te verbeteren valt
en geven aan dat dit van oudsher een kwestie van geld is geweest.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Andy Bellm, (020) 656
7039.