vrijdag, 24 juni 2011
De wachttijd voor schuldhulpverlening bij de gemeente Nieuwegein is
binnen enkele maanden teruggedrongen van zeven weken naar nul.
Er bestaan geen wettelijke verplichtingen, maar de richtlijn is vier
weken. Door de enorme toename van vragen, maar ook de complexiteit van
deze vragen ontstond er een stevige wachttijd. Eind vorig jaar is de
gemeente begonnen met een andere manier van werken en vooral daardoor
is deze wachttijd nu verdwenen.
Aanmeldloket
Dit jaar is een start gemaakt met het Aanmeldloket. Er wordt beroep
gedaan op de eigen verantwoordelijkheid van mensen die hier komen; er
wordt `huiswerk' meegegeven. Dit wordt gewaardeerd door cliënten.
Afspraken moeten bovendien ook echt worden nagekomen. Hier wordt
scherper op gelet. Daarnaast wordt geïnvesteerd in preventie; er wordt
voorlichting gegeven op middelbare scholen en in samenwerking met het
Nibud is er onlangs een Geldkrant uitgegeven om inwoners te helpen hun
inkomsten en uitgaven inzichtelijk te maken.
Eind juli evalueert de gemeente deze werkwijze. Indien positief, en
daar lijkt het op, zal het Aanmeldloket structureel opgenomen worden in
de dienstverlening.
Snelle aanpak schulden
Wethouder Wouter Kolff van Sociale Zaken: "Als gemeente zijn we echt
verheugd met dit resultaat. Het is belangrijk om mensen met schulden zo
snel mogelijk zelfredzaamheid te laten zijn. Hoe langer de wachttijd,
hoe hoger de schulden en hoe moeilijker het wordt om daar weer van af
te komen. Het is een bijzonder teamprestatie met een heel goede
uitkomst, ook gezien de enorme wachttijden elders in Nederland."
Gemeente Nieuwegein