Koersdocument voor verkeerscirculatie binnensingelgebied
In een document over het verkeerscirculatieplan binnensingelgebied
(VCP) stelt het college van B&W, mede op basis van gesprekken met
bewoners en andere belanghebbenden voor om als koers te kiezen voor
éénrichtingsverkeer (west-oost) op een deel van de Zuidlus en, over
vijf jaar, op de Molenstraat (oost-west). Het stuk Zuidlus tussen
Brinkstraat en Kuipersdijk blijft in twee richtingen bereikbaar. Om
goede voorwaarden voor die keuze te scheppen, wil het college de
komende jaren een pakket aan maatregelen in uitvoering nemen, die de
doorstroming van autoverkeer op de wegen buitenom en op andere wegen en
kruisingen in de stad bevorderen. Dat pakket maatregelen is er geheel
op gericht om de bereikbaarheid van de binnenstad zoveel mogelijk te
waarborgen en verbeteren en om sluipverkeer door wijken te voorkomen.
De omvang van dit pakket hangt mede af van de financiële middelen die
dit najaar voor uitvoering van het VCP beschikbaar komen.
Uitgebreide consultatie
Begin 2011 is de gemeente gestart met een open planproces over het
verkeerscirculatieplan (VCP) binnensingelgebied. Als hulpmiddel zijn
drie praatscenario's opgesteld aan de hand waarvan de gesprekken zijn
gevoerd. Veel partijen delen het standpunt van de gemeente dat het
gewenst is om de verkeersdruk op de centrumring te beperken om zo de
voorgenomen ruimtelijke ontwikkelingen in de Spoorzone en de Stadsweide
meer kwaliteit te kunnen geven.
Zorgen zijn geuit over de (waterbed)effecten van het instellen van
éénrichtingsverkeer op de Molenstraat op andere wegen. Zo gaven
bewoners van de noordelijke singels aan moeite te hebben met de
verwachte toename van autoverkeer voor hun deur. Zij pleitten net als
enkele wijkraden voor de aanleg van een extra buitenring. Ondernemers
vroegen met name aandacht voor het in stand houden van de
bereikbaarheid van de binnenstad.
Koers
Het college kiest er nu voor om op een deel van de Zuidlus
éénrichtingsverkeer in te voeren van West naar Oost en om op de
Molenstraat de komende vijf jaar het tweerichtingsautoverkeer in stand
te houden. De gedachte is om in die periode het oversteken van de
Molenstraat bijvoorbeeld bij de Cultuurmijl veiliger te maken, om de
doorstroming op bijvoorbeeld de singels te verbeteren waar dat kan en
om het sluipverkeer in de wijken tegen te gaan. Ook gezien de planning
van ingrijpende werkzaamheden aan de Zuidlus en van de bouw van het
nieuwe MST de komende vijf jaar is het niet wenselijk ook nog op de
Molenstraat tegelijk grote werkzaamheden aan de centrumring uit te
voeren.
In het koersdocument omarmt het college de opgave om de
verkeersproblematiek in een breder perspectief te zien, onder meer door
deze te verbinden met de ontwikkelingen rond invalswegen zoals de
Noordelijke Ontsluiting Enschede Kennispark (NOEK) en Zuiderval.
Wethouder Van Agteren van verkeer zegt hierover; `Het VCP is dus niet
alleen gericht op de twee knelpunten. Wij benaderen het VCP met een
helikopterview, kijken daarbij nadrukkelijk van buiten naar binnen en
zijn alert op het bestrijden van neveneffecten die kunnen volgen uit
het VCP. Zo komen er voor diverse wijken afzonderlijke verkeersplannen.
Het VCP gaat er ook om mensen te verleiden om voor korte ritten binnen
de stad niet de auto te nemen, maar de bus, of de fiets te pakken.'
Twee van de drie verplaatsingen per auto in Enschede betreft
binnenstedelijk verkeer met een ritafstand van minder dan 7,5
kilometer.
Op 7 juni heeft het college gesproken over de prioriteitsstelling van
projecten van het mobiliteitsplan. De uitkomst van de discussie die in
het najaar wordt vervolgd is medebepalend voor de middelen die voor het
VCP beschikbaar komen. De keuzes uit het koersdocument worden op 27
juni besproken met de stedelijke commissie van de gemeenteraad en
voorgelegd aan betrokken inwoners en ondernemers die tijdens het open
planproces reageerden. Als alles volgens planning verloopt legt het
college in oktober 2011 een uitgewerkt verkeerscirculatieplan aan de
gemeenteraad voor.
Het koersdocument VCP is te vinden op de website www.enschede.nl/vcp
Gemeente Enschede