Gemeente Enschede

Koersdocument voor verkeerscirculatie binnensingelgebied

In een document over het verkeerscirculatieplan binnensingelgebied (VCP) stelt het college van B&W, mede op basis van gesprekken met bewoners en andere belanghebbenden voor om als koers te kiezen voor éénrichtingsverkeer (west-oost) op een deel van de Zuidlus en, over vijf jaar, op de Molenstraat (oost-west). Het stuk Zuidlus tussen Brinkstraat en Kuipersdijk blijft in twee richtingen bereikbaar. Om goede voorwaarden voor die keuze te scheppen, wil het college de komende jaren een pakket aan maatregelen in uitvoering nemen, die de doorstroming van autoverkeer op de wegen buitenom en op andere wegen en kruisingen in de stad bevorderen. Dat pakket maatregelen is er geheel op gericht om de bereikbaarheid van de binnenstad zoveel mogelijk te waarborgen en verbeteren en om sluipverkeer door wijken te voorkomen. De omvang van dit pakket hangt mede af van de financiële middelen die dit najaar voor uitvoering van het VCP beschikbaar komen.

Uitgebreide consultatie
Begin 2011 is de gemeente gestart met een open planproces over het verkeerscirculatieplan (VCP) binnensingelgebied. Als hulpmiddel zijn drie praatscenario's opgesteld aan de hand waarvan de gesprekken zijn gevoerd. Veel partijen delen het standpunt van de gemeente dat het gewenst is om de verkeersdruk op de centrumring te beperken om zo de voorgenomen ruimtelijke ontwikkelingen in de Spoorzone en de Stadsweide meer kwaliteit te kunnen geven.
Zorgen zijn geuit over de (waterbed)effecten van het instellen van éénrichtingsverkeer op de Molenstraat op andere wegen. Zo gaven bewoners van de noordelijke singels aan moeite te hebben met de verwachte toename van autoverkeer voor hun deur. Zij pleitten net als enkele wijkraden voor de aanleg van een extra buitenring. Ondernemers vroegen met name aandacht voor het in stand houden van de bereikbaarheid van de binnenstad.

Koers
Het college kiest er nu voor om op een deel van de Zuidlus éénrichtingsverkeer in te voeren van West naar Oost en om op de Molenstraat de komende vijf jaar het tweerichtingsautoverkeer in stand te houden. De gedachte is om in die periode het oversteken van de Molenstraat bijvoorbeeld bij de Cultuurmijl veiliger te maken, om de doorstroming op bijvoorbeeld de singels te verbeteren waar dat kan en om het sluipverkeer in de wijken tegen te gaan. Ook gezien de planning van ingrijpende werkzaamheden aan de Zuidlus en van de bouw van het nieuwe MST de komende vijf jaar is het niet wenselijk ook nog op de Molenstraat tegelijk grote werkzaamheden aan de centrumring uit te voeren.
In het koersdocument omarmt het college de opgave om de verkeersproblematiek in een breder perspectief te zien, onder meer door deze te verbinden met de ontwikkelingen rond invalswegen zoals de Noordelijke Ontsluiting Enschede Kennispark (NOEK) en Zuiderval. Wethouder Van Agteren van verkeer zegt hierover; `Het VCP is dus niet alleen gericht op de twee knelpunten. Wij benaderen het VCP met een helikopterview, kijken daarbij nadrukkelijk van buiten naar binnen en zijn alert op het bestrijden van neveneffecten die kunnen volgen uit het VCP. Zo komen er voor diverse wijken afzonderlijke verkeersplannen. Het VCP gaat er ook om mensen te verleiden om voor korte ritten binnen de stad niet de auto te nemen, maar de bus, of de fiets te pakken.' Twee van de drie verplaatsingen per auto in Enschede betreft binnenstedelijk verkeer met een ritafstand van minder dan 7,5 kilometer.

Op 7 juni heeft het college gesproken over de prioriteitsstelling van projecten van het mobiliteitsplan. De uitkomst van de discussie die in het najaar wordt vervolgd is medebepalend voor de middelen die voor het VCP beschikbaar komen. De keuzes uit het koersdocument worden op 27 juni besproken met de stedelijke commissie van de gemeenteraad en voorgelegd aan betrokken inwoners en ondernemers die tijdens het open planproces reageerden. Als alles volgens planning verloopt legt het college in oktober 2011 een uitgewerkt verkeerscirculatieplan aan de gemeenteraad voor.

Het koersdocument VCP is te vinden op de website www.enschede.nl/vcp