Wageningen Universiteit en Researchcentrum
van duurzaam en gezond voedsel
Consortium start met onderzoek naar het bevorderen van duurzaam en gezond
voedsel
24 jun 2011
Onderdeel: Wageningen UR
Consumenten geven massaal aan duurzaamheid en gezondheid belangrijk
vinden. Kun je deze consumenten helpen door bijvoorbeeld duurzame
producten een prominentere plek te geven in de supermarktschappen? Of
door gezondere producten op te nemen in de standaardmenuâs van een
restaurant? In opdracht van het ministerie van Economische Zaken,
Landbouw en Innovatie (EL&I) is een consortium gestart met onderzoek
naar nudging. Dit zijn manieren om consumenten een duwtje â een ânudgeâ
â in de goede richting te geven bij kiezen voor duurzame en gezonde
producten, zonder hierbij de keuzevrijheid te beperken.
Het onderzoek richt zich op mogelijke nudges om de consument te
ondersteunen bij de keuze voor duurzame en gezonde producten. Dit
gebeurt door middel van kleine veranderingen in de context,
bijvoorbeeld een andere inrichting van het supermarktschap. Een ander
voorbeeld is het laten zien van het percentage consumenten dat al heeft
gekozen voor een bepaald product. Consumenten die duurzaamheid en
gezondheid wel belangrijk vinden kiezen nog niet altijd voor deze
producten. Het onderzoek richt zich specifiek op deze groep
consumenten. Behalve onderzoek naar de effectiviteit van de nudges zal
ook de ethische aanvaardbaarheid van de interventies worden beoordeeld.
Implementatie
Naast de wetenschappelijke onderbouwing richt het project zich vooral
ook op de praktische uitvoerbaardheid. Om te kijken of de nudges
daadwerkelijk werken in de praktijk zal onderzoek worden gedaan in
onder andere een virtuele supermarkt en in verschillende real-life
situaties, zoals bedrijfsrestaurants, zorginstellingen, stationskiosken
en supermarkten.
Resultaten
Het onderzoek zal een beeld geven van nudges die effectief en ethisch
aanvaardbaar zijn bij het stimuleren van de keuze voor gezond en
duurzaam voedsel. Deze resultaten kunnen van belang zijn voor zowel
overheidsbeleid als voor marktpartijen. Het project loopt tot eind 2012
en de eerste resultaten worden verwacht in het najaar van 2011.
Consortium
Het consortium dat het onderzoek gaat uitvoeren bestaat uit Wageningen
University, het Restaurant van de Toekomst (onderdeel van Wageningen UR
Food & Biobased Research), Schuttelaar & Partners en HAS
KennisTransfer. Andere partijen die hun medewerking aan het onderzoek
verlenen zijn PLUS supermarkten, Servex, het Jeroen Bosch ziekenhuis,
Ziekenhuis Gelderse Vallei, Stichting Max Havelaar en Stichting Ik Kies
Bewust.
Â
Contact
René de Wijk
rene.dewijk@wur.nl
0317 481 309
Expertise consumer science