Wageningen Universiteit en Researchcentrum
van duurzaam en gezond voedsel

Consortium start met onderzoek naar het bevorderen van duurzaam en gezond voedsel

24 jun 2011

Onderdeel: Wageningen UR

Consumenten geven massaal aan duurzaamheid en gezondheid belangrijk vinden. Kun je deze consumenten helpen door bijvoorbeeld duurzame producten een prominentere plek te geven in de supermarktschappen? Of door gezondere producten op te nemen in de standaardmenuâs van een restaurant? In opdracht van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (EL&I) is een consortium gestart met onderzoek naar nudging. Dit zijn manieren om consumenten een duwtje â een ânudgeâ â in de goede richting te geven bij kiezen voor duurzame en gezonde producten, zonder hierbij de keuzevrijheid te beperken.

Het onderzoek richt zich op mogelijke nudges om de consument te ondersteunen bij de keuze voor duurzame en gezonde producten. Dit gebeurt door middel van kleine veranderingen in de context, bijvoorbeeld een andere inrichting van het supermarktschap. Een ander voorbeeld is het laten zien van het percentage consumenten dat al heeft gekozen voor een bepaald product. Consumenten die duurzaamheid en gezondheid wel belangrijk vinden kiezen nog niet altijd voor deze producten. Het onderzoek richt zich specifiek op deze groep consumenten. Behalve onderzoek naar de effectiviteit van de nudges zal ook de ethische aanvaardbaarheid van de interventies worden beoordeeld.

Implementatie
Naast de wetenschappelijke onderbouwing richt het project zich vooral ook op de praktische uitvoerbaardheid. Om te kijken of de nudges daadwerkelijk werken in de praktijk zal onderzoek worden gedaan in onder andere een virtuele supermarkt en in verschillende real-life situaties, zoals bedrijfsrestaurants, zorginstellingen, stationskiosken en supermarkten.

Resultaten
Het onderzoek zal een beeld geven van nudges die effectief en ethisch aanvaardbaar zijn bij het stimuleren van de keuze voor gezond en duurzaam voedsel. Deze resultaten kunnen van belang zijn voor zowel overheidsbeleid als voor marktpartijen. Het project loopt tot eind 2012 en de eerste resultaten worden verwacht in het najaar van 2011.

Consortium
Het consortium dat het onderzoek gaat uitvoeren bestaat uit Wageningen University, het Restaurant van de Toekomst (onderdeel van Wageningen UR Food & Biobased Research), Schuttelaar & Partners en HAS KennisTransfer. Andere partijen die hun medewerking aan het onderzoek verlenen zijn PLUS supermarkten, Servex, het Jeroen Bosch ziekenhuis, Ziekenhuis Gelderse Vallei, Stichting Max Havelaar en Stichting Ik Kies Bewust.

Â

Contact
René de Wijk
rene.dewijk@wur.nl
0317 481 309
Expertise consumer science