SGP
Naar een solide en wettelijk verankerd PGB
Persoonsgebonden budget
De SGP heeft grote moeite met de rigoureuze inperking van het PGB! Ook
de SGP vindt een solide PGB erg belangrijk. Maar is echt geen andere
manier om dat doel te bereiken? Nu lijkt het erop dat er niks zit
tussen de kaasschaaf en de botte bijl! Daarom de volgende vragen:
* De staatssecretaris wijst steeds op het sterk uitdijende karakter
van het PGB. Waarom maakt ze dan geen echte keuze door aan de
voorkant de indicatie aan te scherpen voor alle zorggebruikers en
door maatregelen om onbedoeld gebruik van het PGB tegen te gaan?
* Mensen met een PGB op basis van een indicatie persoonlijke
verzorging / verpleging dreigen nu hun PGB kwijt te raken. Daardoor
zullen zij vaker een beroep moeten doen op duurdere zorg in natura,
die bovendien ook nog eens inflexibel is. Met een smal PGB is deze
groep echter vaak prima in staat te blijven functioneren in de
maatschappij. Waarom bakent de staatssecretaris het recht op een
PGB niet af bij iedereen die recht heeft op verzorging/verpleging?
* Allerlei moeilijk controleerbare cijfers en aannames over de
verwachtte besparingen vlogen de afgelopen weken rollebollend over
tafel. De SGP is er nog allerminst zeker van dat de beoogde
besparing ingeboekt kan worden. Om een gefundeerd oordeel te kunnen
vormen, vraag ik de staatssecretaris of zij bereid is het CPB om
een onafhankelijk oordeel te vragen.
Informele zorg
Door de maatregelen zal de druk op mantelzorgers nog verder toenemen.
Vindt de staatssecretaris het rechtvaardig dat mantelzorgers die de
bewuste keuze maken om te zorgen voor bijvoorbeeld hun gehandicapte
(pleeg)kind, niet alleen hun betaalde baan moeten opzeggen, maar
jaarlijks ook nog eens belastingvoordeel mislopen van duizenden euroâs?
Erkent de staatssecretaris dat zij de maatschappij enorm veel kosten
besparen doordat zij de substitutie naar een formele en duurdere
zorgvraag verminderen of uitstellen? Ik deel een uitgewerkt voorbeeld
uit en wil de staatssecretaris vragen of zij met staatssecretaris
Weekers het initiatief wil nemen tot een mantelzorgvriendelijke
inkomstenbelasting.
Decentralisatie naar gemeenten
Voorzitter. Voor de SGP is het cruciaal dat de keuzevrijheid van
cliënten hard geborgd is voor alle zorgvormen die naar de gemeente
worden overgedragen . De SGP is daar nog niet gerust op. De regie ligt
straks bij de gemeente, die er weinig belang bij heeft de zorg te
verspreiden over veel aanbieders. Daarom de volgende, voor de SGP
cruciale, vragen:
* Hoe waarborgt de staatssecretaris de keuzevrijheid van de cliënt,
óók als die zorg geleverd wordt door een aanbieder uit een andere
gemeente?
* Hoe voorkomt de staatssecretaris dat bovenregionaal opererende
instellingen die zich richten op een specifieke, soms kleine
doelgroep, geen partij zullen zijn in de onderhandelingen met
potentieel honderden gemeenten? Hoe ziet zij die onderhandelingen
voor zich zonder grote administratieve lasten?
* Hebben gemeenten volgens de staatssecretaris de specialistische
kennis in huis om alle soorten zorgvragen op waarde te kunnen
schatten?
* Waarop baseert de staatssecretaris het idee dat haar planning ook
voor gemeenten realistisch is? Zou het niet verstandig zijn een
fasering aan te brengen, bijvoorbeeld door eerst de begeleiding van
grotere doelgroepen (zoals ouderen) over te hevelen?
Om de zojuist genoemde problemen te minimaliseren, ziet de SGP veel
kansen in het veelgeroemde en Zeeuwse model. Daarbij kunnen alle
aanbieders een contract krijgen als zij de zorg kunnen leveren voor de
door de gemeente vastgestelde prijs en kwaliteit. Is de
staatssecretaris bereid de uitgangspunten van dit model wettelijk te
verankeren?
Enkelvoudige begeleiding
Voorzitter, een groot risico ziet de SGP ook voor mensen met een
indicatie die deels uit persoonlijke verzorging of verpleging bestaat
en deels uit begeleiding. Daardoor krijgen zij met te maken met twee
loketten, twee financieringsstromen en mogelijk meer zorgverleners. Dat
is enorm omslachtig en kostenverhogend! Is de staatssecretaris bereid
alleen enkelvoudige extramurale begeleidingsindicaties over te hevelen
naar de gemeenten als er géén sprake is van combinaties met
persoonlijke verzorging en verpleging?
Kinderdagcentrum
Voorzitter, in een gespecialiseerd kinderdagcentrum kunnen
verstandelijk gehandicapte kinderen enorm veel vooruitgang boeken door
specialistische begeleiding in combinatie met behandeling. In veel
gevallen krijgen deze kinderen na een paar jaar een AWBZ-indicatie. Om
deze zorgvormen optimaal op elkaar aan te laten sluiten, vraag ik de
begeleiding voor deze verstandelijk gehandicapte niet over te hevelen.